Sosyal bilgiler eğitiminde doğal ve kültürel varlıklara yer verilme düzeyinin incelenmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu çalışmanın amacı, Sosyal Bilgiler Öğretim Programlarındaki kazanımlardan, ders ve öğrenci çalışma kitaplarından, ders işleyiş süreci ve öğretmen görüşlerinden hareketle Sosyal Bilgiler eğitiminde doğal ve kültürel varlıklara yer verilme düzeyini incelemektir. Çalışmada nitel araştırma yöntemlerinden doküman incelemesi kullanılmıştır. Çalışmada veri toplama araçları olarak dökümanlardan, gözlem ve odak grup görüşmesinden faydalanılmıştır. Verilerin toplanmasında Sosyal Bilgiler Öğretim Programları, ders kitapları, öğrenci çalışma kitapları, gözlem ve görüşme formu kullanılmıştır. Elde edilen veriler içerik analizi ve betimsel analiz yoluyla değerlendirilmiştir. Araştırmada yapılan doküman incelemesi sonucunda; 5. sınıfta `Adım Adım Türkiye ve Hepimizin Dünyası`, 6. sınıfta `İpek Yolunda Türkler ile Ülkemiz ve Dünya`, 7. sınıfta ise `Türk Tarihinde Yolculuk ve Ülkeler Arası Köprüler` ünitelerinde doğal ve kültürel varlıklara yer verildiği tespit edilmiştir. Elde edilen veriler doğrultusunda doğal ve kültürel varlıklar ile ilgili kazanımların en fazla `Kültür ve Miras` öğrenme alanında olduğu anlaşılmakla birlikte kültürel varlıklar ile ilgili kazanımların doğal varlıklar ile ilgili kazanımlardan daha fazla olduğu tespit edildi. Araştırmada yapılan gözlemler sonucunda; öğretmenlerin konunun işlenişinde genel olarak geleneksel öğretim yöntem ve tekniklerini kullandıkları, yeterince etkinlik yapamadıkları belirlendi. Odak grup görüşmesi sonucunda ise; öğretmenlerin gerek öğretim programlarında gerekse programların uygulandığı okulların fiziksel koşullarında eksiklikler bulunduğuna, bunların giderilmesi gerektiğine ilişkin görüş belirttikleri görülmüştür. The purpose of this study is to examine the level of including of natural and cultural assets in Social Studies Education by using lesson's and students' workbooks, achivements of Social Studies Curriculum, the process of the course and teachers' perceptions. In the study, documet review that is the one of the qualitative reseach method was used. Documents, observation and focus group interviews has been benefited as data collection tools and Socal Studies Curriculum, textbooks, student workbooks, observation and interview forms were used to collect data. Gathered data were evaluated by using content analysis and descriptive analysis. After the examination of the document, it was determined that; natural and cultural assets are included in the 5th grade unit thats name is `Step by Step Turkey and all the World`, 6th grade unit name is `Turks on the Silk Road with Our Country and the World` and 7th grade unit name is `Trip in Turkish History and Bridges Between Countries`. According to obtained data, it is understood that most of the gains related to the natural and cultural assets are in the `Culture and Heritage` learning field and gains related with cultural assests has been shown to be more than gains of natural assets. After the observations of the study, it has been found that teachers usually use traditional teaching methods and techniques and they couldn't do educational event enough during the lessons. As a result of the focus group discussions; teachers have been expressed in their opinion that there are shortcomings in the curriculum and physical conditions of schools implementing the program.
Collections