İlkokul 1. sınıfa başlayan öğrencilerin okula başlama yaşına göre okula uyumlarının ve okuma yazma becerilerinin incelenmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırma ilkokul birinci sınıfa başlayan öğrencilerin okula başlama yaşına göre okula uyumlarının ve okuma yazma becerilerinin incelenmesi amacıyla yapılmıştır.Araştırma tarama modelinde yapılmış veri toplama aracı olarak Ladd, Kochenfender ve Coleman tarafından 1996 yılında geliştirilen ve 2010 yılında Önder ve Gülay tarafından Türkçeye uyarlanmış `Okul Uyumu Öğretmen Değerlendirmesi Ölçeği` ile Obalar tarafından 2010'da geliştirilen `Okuma Yazma Becerileri Ölçeklerinden` `Okuma Becerisi Ölçeği` ve `Dikte ve Yazma Becerisi Ölçeği` kullanılmıştır. Öğrencilerin kendileri ve aileleri hakkındaki bilgileri öğrenmek için de araştırmacı tarafından hazırlanan `Kişisel Bilgi Formu` kullanılmıştır. Araştırma verileri, 2013-2014 eğitim-öğretim yılında Ordu ilinde bulunan iki resmi ilkokulda öğrenim gören 337 birinci sınıf öğrencisinden toplanmıştır.Araştırmadan elde edilen verilerin analizinde SPSS 17.0 paket programı kullanılmıştır. Araştırma verilerini daha iyi tanımlamak amacıyla ` frekans, yüzde, ortalama, standart sapma` istatistiklerinden yararlanılmıştır. Verilerin normal dağılım sergileyip sergilemediğini anlamak amacıyla Kolmogorov- Simirnov Dağılım Testi kullanılmıştır. Analizlerde Kruskal Wallis H-Testi, Mann Whıtney U-Testi, Spearman Sıra Farkları Korelasyonu kullanılmıştır. Analizler %95 güven aralığında, p<0,05 anlamlılık düzeyinde değerlendirilmiştir.Öğrencilerin okula başlama yaşı ilerledikçe okula uyum düzeyleri ve okuma yazma becerileri ölçeklerinden aldıkları puanlar artmaktadır. Öğrencilerin okula uyum öğretmen değerlendirme ölçeğinden aldıkları puanlar, cinsiyete göre kız öğrencilerin lehine anlamlı olarak farklıdır. Ancak, öğrencilerin okuma yazma becerileri ölçeklerinden aldıkları puanlar arasında cinsiyetlerine göre anlamlı bir farklılık bulunmamaktadır. Okul öncesi eğitim alan öğrencilerin, okula uyum öğretmen değerlendirme ölçeğinden aldıkları puanlar ve okuma yazma becerileri ölçeklerinden aldıkları puanlar, okul öncesi eğitim almayan öğrencilere göre anlamlı olarak daha yüksektir. Öğrencilerin, anne ve baba eğitim düzeyi yükseldikçe okula uyum öğretmen değerlendirme ölçeğinden aldıkları puanlar da okuma yazma becerileri ölçeklerinden aldıkları puanlar da yükselmektedir. Öğrencilerin, okula giden kardeşleri olup olmama durumunun okula uyumları üzerinde anlamlı bir etkisi yoktur. Ancak okula giden ağabeyi ya da ablası olmayan öğrencilerin okuma becerilerinin anlamlı olarak daha yüksek olduğu görülmektedir. Ancak okula giden kardeşlerinin olup olmama durumunun dikte ve yazma becerisi üzerinde anlamlı bir etkisi yoktur. Öğrencilerin, okula uyum düzeylerinin okuma yazma becerileri üzerindeki etkisine bakıldığında, okula daha iyi uyum sağlayan öğrencinin okuma yazma becerisinin daha iyi olduğu görülmektedir. Öğrencilerin okula başlama yaşıyla okula uyumları ve okuma yazma becerileri arasında pozitif ve anlamlı bir ilişki vardır.Anahtar Kelimeler: Okula giriş yaşı, okula uyum, okuma-yazma becerisi. This study aimed to observe orientation and literacy skills of first grade primary school students according to schooling age.Survey model was conducted and data were collected via `School Adjustment Teacher Rating Scale` which was originally developed in 1996 by Ladd, Kochenfender and Coleman and translated into Turkish in 2010 by Önder and Gülay and `Reading Skill Scale` and `Dictation and Writing Skills Scale` which was developed in 2010 by Obalar. Furthermore, `Personal Information Form` was prepared by the researcher in order to obtain information about students and parents.Survey data were collected from 337 first graders studying in two public schools in Ordu in 2013-2014 academic year.Survey data were analyzed by SPSS 17.0 statistical analysis package. Statistics such as `frequency,percentage,average,standard deviation` were also used to describe survey data better.Kolmogorov-Simirnov Test was used to determine if data was or was not normally distributed.In analyses, Kruskal Wallis H-Test, Mann Whitney U-Test, and Sperman's Rank Correlation were also utilized in analyses. Analyses were evaluated in %95 confidence interval and p<0,05 significance level.Research results perform that the older students starts the school, the more they adjust to school. Students' scores on school adjustment teacher rating scale vary by gender in favour of female students significantly.Moreover, the scores on school adjustment teacher rating scale of students having pre-school education are statistically higher than the ones of students not having pre-school education.The research also points out that the higher mothers' level of education is, the greater students' scores on school adjustment teacher rating scale are. Another significant result is that the higher fathers' level of education is, the greater students' scores on school adjustment teacher rating scale are. Having or not having siblings does not have a statistically significant effect on school adjustment. Furthermore, as school starting age is later, students' scores on reading and wirting skills scale are higher. Significant gender difference is not observed in students' scores on reading and writing skills scale. The research also deduces that students having pre-school education have significantly higher scores on reading and writing skills scale.The higher mothers' level of education is, the higher students' scores on reading and writing skills scale are. Besides, the higher fathers' level of education is, the higher students' scores on reading and writing skills scale are. It is also seen that the reading skills of students whose siblings do not go to school are significantly higher. However, having or not having siblings going to school shows no significant effect on dictation and writing skills. Considering the effect of students' school adjustment on reading and writing skills, students adjusting school better have greater writing skills.Consequently, it is observed that there is a positive and statistically significant relation between school adjustment and reading-writing skills and schooling age.Key Words: Schooling age, school adjustment, reading-wiriting skill
Collections