Sosyal bilgiler öğretmen adaylarının eğitsel internet kullanımına yönelik özyeterlik inançları ile internet kullanımına ilişkin tutumlarının incelenmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırmada sosyal bilgiler öğretmen adaylarının eğitsel İnternet kullanımına yönelik Özyeterlik inançları ve İnternete yönelik tutumları araştırılmıştır. Araştırma Giresun Üniversitesi Eğitim Fakültesi, İlköğretim Bölümü, Sosyal Bilgiler Öğretmenliği anabilim dalında öğrenim gören 337 öğretmen adayı üzerinde yürütülmüştür. Araştırmada (Şahin, 2009) tarafından geliştirilen `Eğitsel İnternet Kullanım Öz yeterlik İnancı Ölçeği` ile (Tavşancıl ve Keser, 2002) `İnternet Kullanımına Yönelik Likert Tipi Bir Tutum Ölçeği` kullanılmıştır. Bunun yanında örneklemi oluşturan Sosyal Bilgiler öğretmen adaylarının cinsiyet, sınıf, bilgisayar ve İnternet kullanımı gibi özeliklerini belirlemeye yönelik kişisel bilgi formu düzenlenip uygulanmıştır. Eğitsel İnternet kullanım Özyeterlik inancı ölçeği 5'li likert tipinde 28 maddeden oluşmaktadır. Ölçeğin geçerlilik ve güvenirlik analizleri (Şahin 2009) tarafından yapılmış ve Cronbach Alpha güvenirlik katsayısı 0.96 olarak bulunmuştur. Diğer 31 maddeden oluşan `İnternet Kullanımına Yönelik Tutum Ölçeği` 5'1i likert tipindedir. Ölçeğin geçerlilik ve güvenirlik analizleri (Tavşancıl, Keser 2002) tarafından yapılmış ve Cronbach Alpha güvenirlik katsayısı 0.89 olarak bulunmuştur. Bunun yanında örneklemi oluşturan öğretmen adaylarının cinsiyet, sınıf, öğrenim türü gibi özeliklerini belirlemeye yönelik kişisel bilgi formu uygulanmıştır. Öğretmen adaylarının toplam puanları, kişisel özellikleri açısından betimleyici istatistik, ilişkisiz örneklemler t-testi, ilişkisiz ikiden çok grup ortalamalarının karşılaştırılmasında tek yönlü varyans analizi (one-way-anova), gruplar arasındaki farkın kaynağının tespit etmek için post hoc testlerinden benferroni kullanılmış ve değişkenler arasındaki ilişkilerin tespit edilmesinde pearson correlation analizi yapılmıştır. Araştırma bulgularına göre Sosyal Bilgiler öğretmen adaylarının eğitsel İnternet kullanımı Özyeterlik inançlarında ve İnternete yönelik tutumları arasında ilişkiyi belirlemek için (Pearson Corelasyon) tekniği kullanılmıştır. Yapılan analiz sonucunda öğretmen adaylarının eğitsel İnternet kullanımı öz-yeterlilik inançları ile İnternete karşı tutumları arasında orta düzeyde pozitif ve anlamlı bir ilişki olduğu tespit edilmiştir. Araştırma sonucunda sosyal bilgiler öğretmen adaylarının eğitsel İnternet kullanımı Özyeterlik inançları cinsiyet bağımlı değişkenine göre fark göstermektedir. Sosyal Bilgiler öğretmen adaylarının eğitsel İnternet kullanımı Özyeterlik inançları sınıf düzeyi, İnternete erişim şekli, bilgisayar kullanma yılı, bilgisayarın var olma durumu, İnternet bağlantın var olma durumu, bilgisayar kullanma sıklığı, İnternet kullanma sıklığı, okul dışında bilgisayar eğitimi alma durumu, okul dışında bilgisayar eğitimi aldı isen hangi düzeyde eğitim aldı ve hangi amaçla bilgisayar kullandığı bağımsız değişkenlerine göre farklılık göstermemektedir. Sosyal bilgiler öğretmen adaylarının İnternet kullanmaya yönelik tutumları bağımlı değişkenine göre bilgisayar kullanma yılı, bilgisayarın var olma durumu, bilgisayar kullanma sıklığı ve okul dışında bilgisayar eğitimi alma durumu bağımsız değişkenlerine göre farklılık göstermektedir. Sosyal Bilgiler öğretmen adaylarının İnternet kullanmaya yönelik tutumları sınıf düzeyi, İnternete erişim şekli, İnternet bağlantın var olma durumu, İnternet kullanma sıklığı, okul dışında bilgisayar eğitimi aldı isen hangi düzeyde ve hangi amaçla bilgisayar bağımsız değişkenlerine fark göstermemektedir.Anahtar Kelimeler: Eğitsel İnternet kullanımı, Özyeterlik, Sosyal Bilgiler öğretmenliği, İnternet. The aim of this study is to investigate the self-efficacy confidence of prospective social sceince teachers in education-based internet use and their attitude to the internet access. In the study were involved 337 prospective social science teachers who study at the Department of Social Science, Department of Primary Education, Faculty of Education, Giresun University. In the study were used the Scale of The Self-efficacy Confidence in Educational Internet Use developed by (Şahin, 2009) and the Scale of Likert-Type Attitude To The Internet Use by (Tavşancıl, Keser, 2002.) In addition, a personal information form previously prepared was used to determine such features of prospective social science teachers in the sample as gender, class, computer and internet use. The scale of self-efficacy confidence in educational internet-use consists of 28 items in the five likert-type. The validity and reliability analysis of the scale was done by (Şahin, 2009) and Cronbach's alpha reliability coefficient was found to be 0.89. One other 'Scale of Internet-Use Attitude with 31 items is in the five likert-type. The validity and reliability analysis of the scale was done by (Tavşancıl, Keser, 2002) and Cronbach's alpha reliability coefficient was found to be 0.89. Moreover, a personal information form previously prepared was used to determine the features of prospective social science teachers such as gender, class and educational field. The total scores of prospective teachers, descriptive statistics in terms of personal characteristics, independent samples t-test, one-way-anova analysis for the comparison between the averages of more than two independent groups, the Bonferroni post hoc test, a post hock test, to determine the reason for the difference between the groups were used and Pearson correlation analysis was performed for the determination of the relationship between the variables. Pearson Correlation Technique was used to determine the relationship between the self-efficacy confidence in educational internet-use of prospective social science teachers and their attitude to the internet in parallel with the results obtained. The analysis made indicated that there existed, at a moderate level, a positive and meaningful relationship between the self-efficacy confidence in educational internet-use of prospective teachers and their attitude towards the internet. The research results showed that the self-efficacy confidence in educational internet use of prospective social sceince teachers differs based on the variable of gender. The self-efficacy confidence in educational internet-use of prospective social sciences differs based on such variables as the level of the classroom, the way of the internet Access, the year of the use of the internet, the time of the existence of a computer, the connection of the internet, the frequency of the internet-use, interest in the computer out of class-hours, the level of the internet-education depending on any course taken other than class-hours and the aim of the internet-use. The dependent variable of prospective social science teachers' attitude to the internet differs in terms of such variables as the year of the use of a computer, the time of the ownership of a computer, the frequency of the use of a computer and taking private educational computer corurses in addition to school courses. The attitude of prospective social sciences teachers to the internet differs depending on such variables as the level of the classroom, the way of the internet-access, the frequency of the internet-use and the level of the private course taken other than the course given at school.Keywords: educational use of the Internet, self-efficacy, social studies teacher, internet.
Collections