Sosyal girişimciliğin ticari girişimcilikle ilişkisi ve bir model önerisi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Girişimcilik konusu sosyal girişimcilik için de oldukça önemli bir kavram olmasından dolayı çalışmanın ilk bölümünde girişimcilik kavramı detaylı ele alınmış ve ikinci bölümde sosyal girişimcilik konusu detaylı olarak anlatılarak ticari girişimciler ile karşılaştırmaları yapılmıştır. Girişimcilik konusu ticari girişimcinin taşıması gereken her şeyi anlattığı için ayrı bir başlıkla açıklanmamıştır. Fakat ticari girişimcilerle yapılan görüşmeler bu çalışmaya serpiştirilerek gerekli bilgiler verilmektedir. Bu araştırma 87 ticari girişimci ve 89 sosyal girişimciden elde edilen veriler çözümlenerek gerçekleştirilmiştir. Çalışmanın son bölümünde yapılan alan araştırmasının anket verileri değerlendirilerek IBM SPSS Statistics 23 programında, öncelikle toplanan verilerin güvenilirliği açısından faktör analizi ve güvenilirlik analizi uygulanmıştır.Daha sonra değişkenler için Kolmogorov- Smirnov Z testi uygulanmış, ardından parametrik testlerin yapılması uygun bulunmuş ve bağımsız örneklem t- testi, tek yönlü varyans analizi, regresyon analizi ve ki- kare testi uygulanarak sosyal girişimciliğin ticari girişimcilikle ve ticari girişimciliğin sosyal girişimcilikle ilişkisi araştırılmıştır. Yapılan analizler doğrultusunda veriler incelenerek bir model önerisi oluşturularak, sonuç, tartışma ve önerilerle geleceğe kalıcı bir örnek bırakmak hedeflenmiştir.Araştırma açık uçlu soru ve likert tipi ölçeklerden oluşması yönüyle hem nitel hem de nicel bir araştırma özelliği taşımaktadır. Yapılan analizler sonucunda elde edilen bulgulara göre sosyal girişimcilerin sosyal hassasiyet düzeylerinin ticari girişimcilere kıyasla daha yüksek olduğu görülmüştür. Buna ek olarak ticari girişimcilerin ekonomik fayda odaklılık düzeylerinin sosyal girişimcilere kıyasla daha yüksek olduğu saptanmıştır. Araştırmada kurulan model çerçevesinde ticari bir girişimcinin, yaptığı girişimde başarılı olmaya yönelik inancını etkileyen ve tetikleyen faktörlerin başında ekonomik fayda sağlama isteğinin, sonrasında da kararlılık ve azmin geldiği belirlenmiştir. Bulgulara göre sosyal bir girişimcinin, yaptığı girişimde başarılı olmaya yönelik inancını etkileyen ve tetikleyen faktörlerin başında sosyal hassasiyetin, sonrasında da kararlılık ve azmin geldiği belirlenmiştir. Ve sosyal bir girişimcinin sosyal hassasiyeti yeterli düzeyde olmadığında, yaptığı girişimde başarılı olmaya yönelik inancını etkileyen ve tetikleyen faktörlerin başında kararlılık ve azmin, sonrasında da ekonomik faydanın geldiği belirlenmiştir.Anahtar Kelimeler:Ticari Girişimci, Sosyal Girişimci, Başarı Since entrepreneurship is a very important concept for social entrepreneurship, the concept of entrepreneurship is discussed in detail in the first part of the study and the topic of social entrepreneurship is explained in detail in comparison with commercial entrepreneurs. For it explains all dimensions of commercial entrepreneurship it was not explained in a separate part. But interviews made by commercial entrepreneurs are sprinkled on this work and necessary information is given.This research was conducted by analyzing the data obtained from 87 business entrepreneurs and 89 social entrepreneurs.In the last part of the study, the questionnaire data of the field survey was evaluated and factor analysis and reliability analysis were applied to the reliability of collected data in IBM SPSS Statistics 23 program. Thereafter Kolmogorov-Smirnov Z test was applied for variables, in order to conduct parametric tests and independent sample t-test, one-way anova, regression analysis and chi-square test were applied to investigate the relationship betveen social entrepreneurship and commercial entrepreneurship. It was aimed to make a model proposal by examining the data in the direction of the analyzes made and to contribute a permanent example to the future with the conclusion, discussion and suggestions.The research consists of both open-ended questions and Likert-type scales and has both qualitative and quantitative research features. According to the findings it is obtained from that the social sensitivity levels of social entrepreneurs were found, tend to be higher than commercial entrepreneurs. In addition, it was found that commercial entrepreneurs' economic benefit purpose levels were higher than social entrepreneurs.In the framework of the model established in the research, it has been determined that the desire to provide economic benefit, and then stability and determination are at the forefront of the factors that influence the belief in the success of the initiative when a commercial entrepreneur has made.According to findings, it has been determined that social sensitivities are the main factors influencing and triggering the belief that a social entrepreneur is successful in the initiative he has made, followed by stability and decisiveness.Also it has been determined that if the social sensitivity of a social entrepreneur is not sufficient, the desire to provide economic benefit, stability and determanition are the main factors influencing the belief that a social entrepreneur is successful in the enterprise.Key Words:Commercial Entrepreneur, Social Entrepreneur, Success
Collections