Ortaokul 5. sınıf sosyal bilgiler dersinde uygulanan değer eğitiminin öğrencilerin dürüstlük değerini kazanma düzeyine etkisi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırmanın amacı, ortaokul 5. sınıf Sosyal Bilgiler dersinde uygulanacak olan değer eğitimi yaklaşımlarının öğrencilerin `dürüstlük` değerini kazanma ve gösterme düzeyine etkisini belirlemektir.Bu araştırma, ön test – son test kontrol gruplu deneme modelindedir. Araştırmada, deney ve kontrol gruplarının kendi içinde ve kendi aralarında nicel ve nitel verilere dayalı karşılaştırmalar yapıldığından araştırmanın yöntemi `karma yöntem`dir. Araştırmanın çalışma grubunu, 2016–2017 eğitim-öğretim yılında Giresun ili merkez ilçede,Çınarlar Mahallesi'nde MEB'na bağlı olan bir ortaokulun iki 5. sınıfı oluşturmuştur. Grupların denklikleri incelenerek bu şubelerden birisi deney, diğeri kontrol grubu olarak seçilmiştir. 19 kişi deney grubunu, 23 kişi kontrol grubunu oluşturmaktadır.Uygulamadan önce ve sonra veri elde etmek için, ön test ve son test olarak, dürüstlük ölçeği, bilişsel düzey ölçeği ve duyuşsal düzey ölçeği uygulanmıştır. Deney grubunda 8 hafta boyunca sosyal bilgiler dersi ile bütünleştirilerek ve değer eğitimi yaklaşımlarına uygun olarak hazırlanan programı uygulanmıştır. Kontrol grubu ile deney grubu arasındaki ön test ve son test sonuçları karşılaştırmalı olarak analiz edilmiştir. Nicel veriler elde etmek için dürüstlük ölçeği SPSS 22,0 paket programı kullanılarak analiz edilmiştir. Nitel veriler elde etmek için ise bilişsel ölçek nitel araştırma tekniklerinden içerik analizi tekniği ile duyuşsal ölçek ise betimsel analiz tekniği ile analiz edilmiştir. Araştırmanın sonucunda değerler eğitimi programının uygulandığı deney grubundaki öğrencilerin dürüstlük değerini kazanma düzeyleri, kontrol grubu öğrencilerinden anlamlı bir biçimde yüksek bulunmuştur. Nitel veri elde etmek için kullanılan kavram haritasından elde edilen bilgiler frekans ve yüzdelerle desteklenmiştir. Bilişsel ölçekten elde edilen veriler dürüstlük ölçeğinden elde edilen verilerle tutarlılık göstermişve deney ile kontrol grupları arasında değer eğitimi programının sonunda farklılık olduğu tespit edilmiştir. Duyuşsal düzey ölçeği uzman görüşü alınarak Kohlberg'inAhlâki İkilem kuramına göre analiz edilmiştir. Değer eğitimi programı öncesinde, deney grubu öğrencileri ile kontrol grubu öğrencilerinin Kohlberg'inAhlâki İkilem kuramına göre ahlâki düzeyleri birbirlerine yakın düzeyde iken, değer eğitimi programı sonrasında deney grubu öğrencilerinin ahlâki düzeylerinin kontrol grubu öğrencilerine oranla daha yüksek çıktığı görülmüştür.Anahtar Kelimeler : Değer, Değer Eğitimi, Dürüstlük, Öğrenci, Toplum The aim of this research is to determine the effect of value education approaches that will be applied in the Secondary School 5th grade Social Studies course on the level of gaining and applying students' honesty value.This research is in the pretest - posttest control group trial model. Method of the research is mixed method since comparisons are made based on quantitative and qualitative data among the experimental and control groups in the research. In the 2016-2017 academic year, study group of research is consisted of two different Secondary School 5th grade which is affiliated to the Ministry of National Education in Çınarlar District, Giresun province. One of these branches was selected as experiment and the other as control group by examining the equivalence of groups. 19 people are in experimental group and 23 people are in control group. In order to obtain data before and after the application, as a pre-test and post-test, the integrity scale, the cognitive level scale and the affective level scale were applied. In the experimental group, the program was integrated into the social studies course for 8 weeks and prepared according to the value education approaches. The pre-test and post-test results between the control and experimental groups were analyzed comparatively. To obtain quantitative data, the integrity scale was analyzedusing SPSS 22.0 package program. In order to obtain qualitative data, the cognitive scale was analyzed by the content analysis technique which is one of the qualitative research techniques and the affective scale was analyzed by the descriptive analysis technique. As a result of the research, students' level of gaining honesty value in the experimental group in which the values education program was applied, was found to be significantly higher than the control group students. The information which is obtained from the concept map that is used to obtain qualitative data is supported by frequencies and percentages. The data which was obtained from the cognitive scale was consistent with the data which is obtained from the honesty scale and it was determined that there was a difference at the end of the value education program and between the experimental and control groups. Emotional level scale was analyzed according to Kohlberg's Ethical Dilemma theory by taking expert opinion. Before the value education program, it was found that the ethics levels of the experimental group students and the control group students were close to each other according to the Kohlberg's Ethics Dilemma theory. But after value education program it was found that ethics levels of the experimental group students were higher than ethics levels of control group students.Keywords: Value, Values Education, Honesty, Student, Society
Collections