Sınıf öğretmeni adaylarının eleştirel ve yaratıcı düşünme eğilimlerinin belirlenmesi ve karşılaştırılması
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırmada sınıf öğretmeni adaylarının eleştirel ve yaratıcı düşünme eğilimlerinin belirlenmesi ve karşılaştırılması amaçlanmıştır. Tarama yöntemi kullanılarak sürdürülen bu araştırmada eleştirel düşünme ve yaratıcı düşünme eğilim düzeylerinin sınıf, cinsiyet, ebeveyn eğitim düzeyi ve aile gelir düzeylerine göre gösterdiği farklılıklar saptanmaya çalışılmıştır.Araştırmanın çalışma grubunu Giresun Üniversitesi Eğitim Fakültesi Sınıf Eğitimi Anabilim Dalında öğrenim görmekte olan 52'si birinci ve 69'u üçüncü sınıf olmak üzere toplam 121 öğretmen adayı oluşturmaktadır. Araştırmada öğretmen adaylarının eleştirel düşünme eğilimlerinin belirlenmesi için `Eleştirel Düşünme Eğilimi Ölçeği` ve yaratıcı düşünme eğilimlerinin belirlenmesi için `Ne Kadar Yaratıcısınız?` adlı ölçek kullanılmıştır.Araştırma sonucunda elde edilen sonuçlara bakıldığında; sınıf öğretmeni adaylarının eleştirel düşünme eğilimlerinin orta seviyede olduğu ayrıca sınıf, cinsiyet, aile gelir düzeyi ve ebeveyn eğitim düzeyinin eleştirel düşünme eğilimi üzerinde bir farklılık yaratmadığı saptanmıştır. Sınıf öğretmeni adaylarının yaratıcı düşünme eğilimlerinin ise ortanın üzerinde olduğu ve ilgili değişkenlerin yaratıcı düşünme eğilimi üzerinde anlamlı bir etkisinin olmadığı tespit edilmiştir. Ayrıca öğretmen adaylarının eleştirel ve yaratıcı düşünme eğilimlerinin karşılaştırılması yapıldığında bu iki düşünme becerisi arasında yalnızca eleştirel düşünmenin alt boyutu olan beceri boyutu ile yaratıcı düşünme arasında pozitif yönde ve düşük düzeyde anlamlı bir ilişki tespit edilmiştir. Araştırmadan elde edilen bulgular sınıf öğretmen adaylarının eleştirel ve yaratıcı düşünme eğilimlerinin çok yüksek olmadığını ve incelenen değişkenlerin de eleştirel ve yaratıcı düşünme eğilimlerini değiştirmediğini göstermektedir. Bu araştırma sonucunda, bu araştırmada ele alınmayan diğer değişkenleri ele alarak yeni bir çalışma ortaya koyulması, Eğitim Fakültesindeki programlarda düşünme eğitimi üzerine bir ders yer alması ve birinci sınıflardan itibaren uygulamaya koyulması önerilmektedir. In this research, it was aimed to determine and compare the critical and creative thinking tendencies of the primary school teacher candidates. In this research, which is carried out by using survey method, it has been tried to determine the differences between the levels of critical and creative thinking tendencies according to the education year, sex, parents' education levels and family income levels. The study group of research consists of 121 teacher candidates, 52 of whom are at first and 69 are in third year at Faculty of Education in Department of Primary School Education at Giresun University.In the research, to identify prospective teachers critical thinking tendencies `Critical Thinking Disposition Scale' and to determine creative thinking tendencies. `How Creative Are You?` scale were used. Looking at the results of the research; it was found that the creative thinking tendencies of the teacher candidates were average as well as the education year, sex, parents' education levels and family income levels have not had any impact on the critical thinking tendencies. On the other hand, it was revealed that creative thinking tendencies of teacher candidates were above average and related variables have no significant effect on creative thinking tendency. In addition, when a comparison between the critical and creative thinking tendencies of the prospective teachers was made, there has a positive and a low significant relationship between skill dimension, which is the sub-dimension of critical thinking, and creative thinking. Findings of this research has showed that critical and creative thinking tendencies of teacher candidates were not significantly high and related variables have not had significant impact on changing these. As a result of this research, it is suggested that a new study could be carried out by taking into account the variables which were not focused in this study and a course on thinking education should be included to the curriculum of the Faculty of Education and began to be implemented since the first year.
Collections