Çağdaş türk resim sanatında Malik Aksel`in eserlerindeki insan figürlerinin feldman`ın sanat eleştirisi modeline göre incelenmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
İnsan figürü Türk resim sanatında önemli bir öğe olarak kullanılırken, sanatsal biçimlerin en yetkini olmuştur.Osmanlı döneminde minyatür sanatıyla ortaya çıkan insan figürü, batılılaşma süreciyle birlikte değişkenlik göstermeye başlamıştır. İnsan figürü 1930'lardan sonra milli sanat olgusu ile yöresel konular içinde yer almıştır. 1940'lı yılların sonuna kadar sürmüş, Anadolu insanının gerçekliğinin ele alındığı eserler ortaya konulmuştur. 1950 yıllarında insan figürü soyut eğimlere yönelen sanatçılar tarafından gerçek anlamı dışında kullanılmıştır. Türk resim sanatında önemli bir figür sanatçı olan Malik Aksel, sanat okullarında öğretmenlik yapmış, hem eğitimci hem sanatçı kimliğiyle Türk Resim Sanatının insan figürü üslubunun en çarpıcı örneklerini sunmuştur. Bu araştırmada veri toplama tekniklerinden olan literatür tarama yöntemi ve görüşme yöntemi kullanılmıştır. Toplanan bu veriler sonucunda, Malik Aksel'in eserlerindeki insan figürleri, Feldman'ın Sanat Eleştirisi Modeli doğrultusunda betimleme, yorumlama çözümleme ve yargı evreleri ile incelenmiştir. Sanatçının eserlerindeki insan figürünün nasıl ele alındığı, dönemin toplumsal yapısı doğrultusunda, kültürel etkinin nasıl yansıtıldığı incelenmiştir. Anahtar Kelimeler : Çağdaş Türk Resim Sanatı, Malik Aksel, İnsan Figürü Üslubu, Kültürel Olgu The human figure was used as an important element in the Turkish painting, while it became the most competent of the artistic forms.The human figure, which emerged in the Ottoman period with miniature art, began to vary with the westernization process. The human figure has been involved in local issues with national art phenomenon after 1930s. It continued until the late 1940s and The works in which the realities of the Anatolian people were discussed were put forward. After 1950s, the artists who turned to abstract tendencies did not really deal with the human figure. Malik Aksel, an important figure artist in Turkish painting, has taught at art schools and presented the most striking examples of the human figure style of Turkish Painting with both his educator and artist identity.In this study, literature survey method and interview method which is one of the data collection techniques were used. As a result of these data collected, human figures in Malik Aksel's works were examined in terms of description, interpretation, analysis and judicial phases in line with Feldman's Art Criticism Model. It is examined how the human figure in the artist's works is handled and how cultural influence is reflected in line with the social structure of the period.Keywords : Contemporary Turkish Art of Painting, Malik Aksel, Human Figure Style, Cultural Phenomenon
Collections