1940 ve 1970 yılları arasında Türk resim sanatında kadın temasının sosyolojik açıdan değerlendirilmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu araştırmanın amacı, 1940 ve 1970 yılları arasında Türk resim sanatında eserlerinde kadın temasını işleyen ressamlardan seçilmiş olanlarının sosyolojik açıdan vermek istedikleri mesajların olup olmama durumlarının tespit edilmesidir. Araştırma nitel araştırma yöntemi ile gerçekleştirilmiş olup, verilerin toplanmasında doküman incelemesi yapılarak, literatür tarama,tez ve makale inceleme, yurt içi ve yurt dışı yazılı kaynakları inceleme gibi yollara başvurulmuştur. Araştırmanın evrenini Türk Resim Sanatında 1940 ile 1970 yılları arasında resimlerinde kadın teması kullanan ressamlar, örneklem ise bu ressamlar arasından seçilmiş olan Bedri Rahmi Eyüboğlu, Nuri İyem, Nurullah Berk, Neşet Günal ve Turgut Zaim oluşturmaktadır. Bu sanatçıların yaşamları, aldıkları eğitim, yaşadıkları dönem ve toplumsal olaylar irdelenerek, bu bağlar ile eserleri ilişkilendirilerek betimsel analiz yapılmıştır. Araştırmanın sonucunda 1940 ve 1970 yılları arasında araştırmaya konu olan ressamların toplumsal olaylardan etkilendiği ve bu etkilerin sanatlarına yansıdığı görülmektedir. Ancak bunun yanında kendilerine has oluşturdukları teknik ve üsluplarını da kullanarak özgün eserler ortaya koydukları görülmüştür. Sanatın toplum içinden çıkan, toplumsal olaylardan etkilenen, bizi bize anlatan, belgeci bir yönü olduğu görülmektedir. Toplumsal gerçekliğin ifadesi olan, dışa vurumcu, yöresel ve özgün bir ifade ile resmedilen kadının, sanatsal ve toplumsal açıdan ne kadar önemli olduğu görülmektedir.Anahtar kelimeler: Türk resim sanatı, kadın figürü, üslup, toplum, dışavurum. The aim of this research is to ascertain the situation of giving messages sociologically in some artists Works who treat the woman image in their paintings between the 1940 and 1970's.The research was carried out in general survey model and the data were collected through literatu rereview, thesis and article review, and domestic and foreign written sources.The cosmos of the research is formed by the artists who used the woman image in their paintings,ın Turkish Painting Art between the 1940 and 1970's and as a sample the ones chosen from these artists, Bedri Rahmi Eyüboğlu, Nuri İyem, Nurullah Berk and Turgut Zaim studied.The lives of these artists , theire ducational background, the period they livedand public affairs are examined and these issues are associated with their Works and analysed. As a result of the research , it is conferred that our artists mentioed in ourre search between 1940 and 1970's are affected by social events and these effects redounded on their art.Besides, it is seen that by using their own techniques and the mode ,they created unique works of art. It is seen clearly that the art comes from the iner society, is effected by social affairs ,tells us to us again ,and it is a documentarist..It is in sight that in terms of art and social ,how important is the woman who is the statement of social reality, is picturised as expressionist, local and unique.Key Words: Turkish paintig Art, the Image of Woman, wording, society, expession.
Collections