Yunus Emre`nin eserlerindeki eğitsel iletilerin tespiti
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Gelişim süreci içerisinde olan çocukların eğitilmesinde edebiyat ürünleri etkili ve önemli araçlar olarak karşımıza çıkmaktadır. Edebi metinler verdikleri eğitsel iletiler yoluyla çocuğun gelişimine olumlu katkılar sağlamaktadır. Bu çalışmanın amacı, Yunus Emre'nin eserlerini eğitsel iletiler bakımından incelemektir. İncelenen eserlerde yer alan iletiler nitel araştırma yöntemi kullanılarak içerik analizi ve doküman incelemesi yapılarak tespit edilmiştir.Yunus Emre'nin eserleri detaylı olarak taranmış 80 farklı eğitsel ileti tespit edilmiştir. Bu iletiler benzerlik ve farklılıklarına göre oluşturulan beş grupta ifade edilmiştir. İletilerin doğrudan ya da dolaylı yoldan aktarıldığı da belirtilerek sunuluş biçimlerine yer verilmiştir. Yûnus Emre'nin eserlerinde toplam 407 eğitsel ileti tespit edilmiştir. Bu eğitsel iletilerin amaçlarına göre 302 tanesi kişisel gelişimi desteklemeye, 35 tanesi toplumsal gelişimi desteklemeye, 15 tanesi evrensel düşüncenin gelişimini desteklemeye, 52 tanesi dini gelişimi desteklemeye, 3 tanesi ise ulusal düşüncenin gelişimini desteklemeye yönelik iletilerdir. Sunuluş bakımından ele alındığında 85 iletini doğrudan, 322 tanesi ise dolaylı yoldan okuyucuya aktarılmıştır. En çok tespit edilen eğitsel ileti grubu `Kişisel Gelişimi Destekleyen İletiler` olmakla beraber en az tespit edilen ise `Ulusal Düşüncenin Gelişimini Desteklemeye Yönelik İletiler` dir. Yûnus Emre büyüklere olduğu kadar çocuklara da hitap eden, onların gelişimine katkı sağlayacak olumlu mesajlar veren önemli bir edebiyat kişiliğidir. Divan ve Risaletü'ün Nushiyye adlı eserler içerdiği zengin eğitsel iletilerle çocukların eğitiminde, donanımlı bireyler olarak yetiştirilmesinde kullanılması gereken temel yapıtlardır. Bunlardan hareketle Yûnus Emre'nin eselerinin çocukların eğitilmesi, güzel ahlak üzere yetiştirilmesi noktasında gerek anne-babalar gerek eğitimciler tarafından istifade edilebileceği kanısına ulaşılmaktadır. Literature work are effective and crucial ways of training children. Literature works provide children with favorable contribution thanks to educational messages. The aim of this study is to evaluate educational messages of Yunus Emre's works. The educational messages inferred from the works have been found by examining the works with a qualitative research technique. After the analysis was completed , 80 different educational messages have been detected. They have been categorized into 5 different groups by considering the similarities and differences. The ways of presenting the messages have been considered whether directly or indirectly. 407 educational messages have been found in his works. 302 of them supports self- development, 35 of them are about social development, 15 of them are about universal opinions, 52 of them are about religious development and 3 of the educational messages are about supporting the idea of national thougth. while 85 educational messages are given directly, 322 of them are given indirectly in the works. The most frequent edicational message is `self-development` topic while the most rarely presented message is the messages that support the national thought. Yunus emre is an important writer who not only appeals to adults, but also appeals to children by contributing their self- development. Divan and Risaletü'n Nushiyye are the basic Works which help children's development with the educational messages in them. As a result, it can be concluded that it is crucial to use the works of Yunus Emre by parents, educators and trainers while raising children who have good morals.
Collections