İlkokul dördüncü sınıf öğrencilerinde var olan okul, öğretmen ve okul yönetimi algılarının metaforlar yoluyla belirlenmesi: Giresun ili örneği
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Metafor, bir sözcüğün temel anlamından başka bir anlamda kullanılması veya bir fikrin diğeri ile karşılaştırılması ya da görünür olmayan bir benzetmenin ortaya konulması olarak tanımlanmaktadır. Bu araştırmanın amacı, ilkokul dördüncü sınıf öğrencilerinin okul, öğretmen ve okul yönetimi kavramlarına dair metaforik algılarının ortaya çıkarılması ve bu metaforların analiz edilmesidir. Bu amaçla öğrenci metaforlarına başvurulmuş, oluşturulan metaforlar kategorilere ayrılmıştır. Bununla birlikte katılımcıların bu metaforları belirtmelerindeki gerekçe çeşitli yönlerden incelenmiş ve karşılaştırılmıştır. Nitel araştırma desenlerinden biri olan olgubilim deseni ile gerçekleştirilen bu araştırmanın örneklemini, Giresun ilinde kırsal, şehir merkezi ve özel okullar olmak üzere farklı sosyokültürel çevrelerde bulunan altı ilkokulda öğrenim gören 462 dördüncü sınıf öğrencisi oluşturmaktadır. Veri toplama aracı olarak araştırmacının ön test uygulaması yaparak geliştirdiği, iki bölümden oluşan yarı yapılandırılmış bir anket formu kullanılmıştır. Birinci bölümde katılımcıların okul bilgileri, cinsiyetleri, anne ve baba eğitim durumu ve meslekleri gibi demografik bilgiler yer alırken, ikinci bölümde okul, öğretmen ve okul yönetimi kavramlarına ilişkin metafor üretmeleri ve gerekçelendirmeleri istenmiştir. Verilerin analiz edilmesinde içerik analizi tekniği kullanılmıştır. Araştırmanın sonuçlarına göre okul kavramı ile ilgi metaforlar sekiz, öğretmen kavramı ile ilgili metaforlar yedi ve okul yönetimi ile ilgili metaforlar altı kavramsal kategori altında toplanmıştır. Ulaşılan sonuçlara göre kırsal, şehir merkezi ve özel okullarda öğrenim gören öğrencilerin belirtilen kavramlara ilişkin farklı düşüncelere sahip oldukları elde edilen bulgular arasındadır. Metaphors are defined as the use of a word in a meaning other than its basic meaning, comparison of one idea with another or revealing an invisible analogy. This study aims to reveal the metaphoric perceptions of primary school fourth grade students about the concepts of school, teacher and school administration and to analyze these metaphors. For this purpose, students' metaphors were applied and the metaphors were divided into categories. However, the reason for the participants' mention of these metaphors was examined and compared in various ways.This study was carried out with phenomenology which is one of the qualitative research designs and the sample of this study is composed of 462 fourth grade students studying in 6 different sociocultural environments in rural, city center and private schools in Giresun province. As a data collection tool, a semi-structured questionnaire consisting of two parts, which was developed by the researcher using pre-test application, was used. In the first part, there are some demographic information such as school information, gender, educational status and occupation of the parents; in the second part, they were asked to produce and justify metaphors for the concepts of school, teacher and school management. Content analysis technique was used to analyze and interpret the data.According to the results of the study, metaphors related to the concept of school were gathered under the conceptual categories of 8, metaphors related to the concept of teacher were 7 and metaphors related to school management were 6. According to the results, it was found that the students who were studying in rural, city center and private schools had different thoughts about the mentioned concepts.
Collections