Çağdaş Türk Gravür sanatında Ahmet Aydın Kaptan
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Toplumların uygarlık tarihi, sanatında tarihidir. Sanat evrende insanın varlığıyla başlar. Dünya sanat tarihine bakıldığında plastik sanatların, ilkel insanın mağara resimleriyle ortaya çıktığı görülür. Uygurlar, Sümerler ve Eski Mısırlılar gibi tarihteki önemli medeniyetler zamanına ait mağara resimleri bunu kanıtlamaktadır. M.Ö. 3000'li yıllarda Çin'de alfabenin bulunmasıyla, 15.y.y' da Avrupa'da baskı çağdaş anlamda başlamıştır. Daha sonra 20.y.y' ın başlarında, ressamlar kalıpları oyarak resim basma tekniklerini geliştirmişlerdir. Çağdaş Türk Gravür Sanatının başlangıcından bugüne tarihsel gelişimi incelenmiştir. Türkiye'de gravür sanatı, İstanbul Devlet Güzel Sanatlar Akademisi Leopold Levy ve Sabri Berkel ile başlamıştır. Daha sonra Gazi Eğitim Enstitüsü Muammer Bakır, Nevzat Akorol ve Mürşide İçmeli, İstanbul Tatbiki Güzel Sanatlar Yüksek Okulu Mustafa Aslıer ve onların yetiştirdiği sanatçılar ile özgün baskı teknikleri adı altında bugünkü yerini almıştır. 1950 sonrası gravür sanatı dünyanın her tarafında gelişme göstermiş sanatçılar tarafından kullanılarak başlı başına bir sanat dalı olarak kabul edilmiştir.Araştırmamızın amacı olan ''Ahmet Aydın Kaptan'ın Çağdaş Türk Gravür sanatındaki yeri, sanatsal yaklaşımı, eserlerinde kullanmış olduğu teknikleri, renk çeşitliliği, gravür tekniğine getirdiği farklılıklar ile çağdaşlarına ve günümüze etkileri'' kapsamında birinci bölümde araştırmanın problemi, amacı, önemi, sınırlılıkları, gravürün Avrupa'da ve Türkiye'deki tarihi anlatılmış, ikinci bölümde konu ile ilgili tanımlar, gravür tekniklerinde bahsedilmiştir.Üçüncü bölümde araştırmada kullanılan yöntem ve teknikler belirlenmiştir.Dördüncü bölümde bulgular ve yorum kısmında Çağdaş Türk Gravür sanatı içinde sanatçı ve akademisyen olan Ahmet Aydın Kaptan'ın sanata bakış açısı, sanatçı duruşu, gravürde kendine has yöntemi, tekniği ve çalışmalarındaki özgünlükten bahsedilmiştir. Çalışmanın beşinci bölüm olan son kısımda sanatçının Türk gravür sanatına çok renkliliği, birçok baskı tekniği bir arada kullanarak bu tekniğin gelişmesine katkı sağladığı saptanmıştır. Ayrıca yapıtlarında resimsel öğelerin gerisindeki yaşamsallığın düşünsel yapısında olduğu bilincine ulaşılmıştır. Ahmet Aydın Kaptan'ın gravür sanatını yurt içinde ve dışında tanıtıp sevilmesine ve bu sanat dalının Türkiye'de gelişmesinde ve yayılmasında büyük katkı sağladığı görülmüştür. The civilization history of societies isalsothe history of art. Art begins with the existence of man in the universe. When welook at the history of the world, it is seen that plastic art semergedwithcave paintings of primitive man. The cave paintings from the time of important civilizations in history such as Uighurs, Sumerians and Ancient Egyptian sprovethis. With the discoveryof the alphabet in China in B.C. 3000s, printing in Europe began in the contemporary sense in the 15thcentury. Later in theearly 20th century, painters developed techniques of engraving by carving patterns.The historical development of Contemporary Turkish Engraving Art from the beginning to the present has been examined. Engraving Art in Turkey began with Leopold Levyand Sabri Berkel in İstanbul State Fine Arts Academy .Later, Muammer Bakır, Nevzat Akoroland Mürşide İçmeli, Gazi Institute of Education took place today under the name of original printing techniques with Mustafa Aslıer of Istanbul School of Applied FineArtsand theartists they trained. After 1950, the art of engraving was used byartists who developed allover the world and wasaccepted as a branch of art.The aim of ourr esearch is Ahmet Ahmet Aydın Kaptan' simportance in contemporary Turkish engraving art, artist icapproach, the techniques he used in his works, thediversity of colors, the differences he broughtto theen graving technique, and the effects of his work to his contemporari esand present de.Described the history of engraving in Europe and in Turkey, there levant definitions in these condpart, it was mentioned in engraving techniques. In the thirdsection, the method sand techniquesused in there sear charede termined. In the fourthchapter, in thef inding sand commentarypart, Ahmet Aydın Kaptan, who is an artist and an academician in contemporary Turkish engraving art, has an approachto art, artist'sstance, uniquemethod in engraving, technique andoriginality in his works. In the last part, which is the fifthpart of the study, it is determined that the artist contributes to the development of this technique byusing multicolor and manyprinting techniques in Turkishengraving art. Inaddition, it has been realized that the vitalitybehind the pictorialelements is in thein tellectualstructure. Ahmet Aydin Captain'sengraving art, intro ducedandloved in the countryanda broadand in the development of this art in Turkey and thespread it wasseen as a majorcontributor.
Collections