Beden eğitimi öğretmenlerinin yeterlik algılarının araştırılması(Giresun örneklemi)
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Amaç: Bu araştırmada, Giresun il Merkezi ile İlçelerindeki okullarda görev yapan beden eğitimi dersi öğreticilerinin yeterlik algıları ile bu algıların `cinsiyet, yaş, mesleki kıdem, spor yapma düzeyi, spor branşı, öğretmenlik mesleğini seçme nedeni ve aylık gelir` değişkenleri açısından farklılıkları incelendi.Gereç ve Yöntem: Araştırma grubunu, 2018-2019 öğretim yılı Giresun İl Merkezi ile ilçelerinde bulunan ortaokul ve liselerde, çalışan amaçlı örnekleme yöntemine göre seçilen 119 gönüllü beden eğitimi öğretmenleri oluşturdu. Araştırma verilerinin toplanmasında tez yazarının oluşturmuş olduğu `Kişisel Bilgiler Dökümanı` ve Ünlü(2008) tarafından oluşurulan `Beden Eğitimi Öğretmenleri Yeterlik Ölçeği` kullanıldı.Ölçeğin alt boyutlarına dair ortalama ve standart sapmaları verildi, ölçek ile alt boyutları için ise Cronbach-Alfa değerlerine bakıldı. Ayrıca ölçek ile alt boyutları için normallik varsayımları incelendi. İncelenen ölçekler normal dağılıma sahip olmadığından dolayı ölçekler ile düzey sayısı iki olan cinsiyet, kurum ve yerleşim yeri değişkenlerinin analizinde Mann-Whitney U test istatistiği, düzey sayısı ikiden fazla olan gelir durumu, yaş, meslek yılı, sporculuk geçmiş düzeyi, spor uzmanlık branşı ve öğretmenliğin neden seçildiği değişkenlerinin analizinde Kruskal-Wallis test istatistiği kullanıldı.Bulgular: Araştırmada deneklerden elde edilen verilere göre öğretmenlerin `sporculuk geçmişinin düzeyi` değişkenine göre yeterliğe yönelik verdikleri cevapların `program/içerik bilgisi` alt boyutuna ilişkin puan ortalamalarında anlamlı bir fark bulundu(P<0,05). `Öğretmenlerin spor uzmanlık branşı` değişkenine göre yeterliğe yönelik verdikleri cevapların `program/içerik bilgisi, gelişimi izleme değerlendirme` alt boyutları ile toplam ölçeğe ilişkin puanlarının ortalama dağılımlarında anlamlı bir farklığa rastlandı(P<0,05). Öğretmenlerin `beden eğitimi öğretmenliğinin neden seçildiği` değişkenine göre yeterliğe yönelik verdikleri cevapların `öğrenme-öğretme süreci, öğrencisini tanıma, okul-toplum ve aile ilişkileri, bireysel ve meslek gelişimi` alt boyutları ile ölçeğin toplamına ilişkin düzey ortalamaları arasında yine anlamlı dağılan farklılıklar bulundu(P<0,05).Sonuç:Araştırmada elde edilen sonuçlara bakıldığında öğretmenler, değerlendirmeleri istenilen değişkenler hususunda `çok yeterli` olduklarını, Öğretmenlerin bu mesleği neden seçtiklerine ilişkin verdikleri cevaplar incelendiğinde farklılık bulunan tüm alt boyutlarda öncelikli sebebin `sporu sevdikleri için` (%47,1) `başka alternatifleri olmadığı için` (%30,1) ve son olarak `beden eğitimi öğretmenliğini sevdikleri için` (%27,7) bu mesleği seçtikleri sonucu elde edilmiştir. Purpose: In this study, the differences in perceptions of the competence of physical education teachers working in the schools in Giresun city center and its districts with the variables such as `gender, age, professional seniority, level of doing sports, sports branch, the reason for choosing the teaching profession and monthly income` were examined.Material and Method: The research group consisted of 119 volunteer physical education teachers selected in accordance with employee sampling method in Giresun Provincial Center in 2018-2019 academic year and in secondary schools and high schools in their districts. The `Personal Information Document` created by the thesis author and `Physical Education Teachers Proficiency Scale` created by Ünlü (2008) were used to collect research data..Average and standard deviations of the sub-dimensions of the scale were given, and Cronbach-Alpha values were examined for the scale and its sub-dimensions. In addition, normality assumptions were examined for the scale and its sub-dimensions. Since the scales examined do not have a normal distribution, Mann-Whitney U test statistics, income level with more than two levels, age, occupational year, sports history, sports specialty branch and why did teachers choose teaching Kruskal-Wallis test statistics were used to analyze variables.Results: According to the data obtained from the subjects, a significant difference was found in the mean scores of the teachers' responsiveness based on the `level of sports history` variable regarding the `program / content knowledge` sub-dimension (P <0.05). A significant difference was found in the average distribution of the scores of the teachers regarding their competence according to the variable of `sports expertise branch` and the scores of the total scale (P <0.05). According to the variable of `why physical education teacher is chosen`, there were again significant differences between the answers given by the teachers regarding the competency, the `learning-teaching process, getting to know their students, school-society and family relationships, individual and professional development` sub-dimensions and the total means of the scale ( P <0.05).Conclusion: Looking at the results of the research, teachers say that they are `very competent` in terms of the variables they are asked to evaluate, and that the teachers' answers regarding why they chose this profession are different when they examine the primary reason for all sub-dimensions was `for those who love sports` (47.1%) `because they have no other alternatives` (30.1%) and finally `for those who love teaching physical education` (27.7%) the result of their choice of this profession.
Collections