An integrated multi-criteria decision making approach for the vendor performance evaluation in a retail company
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Günümüzde çok hızlı bir gelişim içinde olan perakende dünyasında rekabetçi yapı her geçen gün biraz daha artmaktadır. Firmalar bu yarışı önde sürdürebilmek için farklı stratejiler benimsemektedir. Bu stratejilerin büyük bir kısmı ürün özellikleri etrafında şekillenmektedir. Ürünün maliyet, satış fiyatı, kalitesi ve müşteri algısı önemli unsurlar olarak dikkat çekmektedir. Bu unsurlar çoğunlukla tedarikçi kaynaklı olduğundan firmalarda tedarikçi seçimi kritik bir süreç halini almıştır.Tedarikçi seçimi konusunun bu kadar önemli hale gelmesi ile birlikte literatürde bu konuda yapılan çalışma sayısı da artmaya başlamıştır. Çalışmalarda çeşitli model ve teknikler kullanılarak tedarikçi seçiminde optimum karar verme yetisini firmaya kazandıracak analizler oluşturulmuştur.Bu çalışmada bir perakende firmasında tedarikçi etkinliği ölçülmüştür. Veri Zarflama Analizi (VZA) ve Analitik Hiyerarşi Prosesi (AHP) yöntemleri kullanılarak iki aşamalı olarak tedarikçiler değerlendirilmiştir. İlk aşamada VZA yöntemi kullanılarak tedarikçilerin etkinlik skorları ölçülmüş, ikinci aşamada ise AHP yöntemi kullanılarak ilk aşamadaki sonuçlar ile tutarlılığı test edilmiştir. Yöntem firmanın verilerine uygulanmış ve sonuçların birbiri ile tutarlı olduğu gözlenmiştir. Today, in a very rapid development, the competitive structure of the retail world is increasing every passing day. Companies are adopting different strategies to maintain the race ahead. Most of these strategies are shaped around the product features. The product cost, sales price, quality and customer attention are considered as the important factors. The supplier selection process has become critic, because these important elements are based on supplier characteristics.Because supplier selection has become such an important issue, the number of studies on this subject in academic literature has started to rise. The analysis which contains various models and techniques was used in these studies to make the companies have an ability to choose optimum suppliers.In this study we address the measurement of supplier efficiencies in a retail company. For that purpose, we suggest a two stage approach which employs both the Data Envelopment Analysis (DEA) and the Analytical Hierarchical Process (AHP) methods. In the first stage, we measure the efficiency of the suppliers with DEA method. Next, in the second stage, we use the AHP method to verify the results obtained with the first stage. As an illustrative example, we have applied the proposed approach in the supplier selection process of a retail company. We have observed that the results obtained by both DEA and AHP methods are consistent.
Collections