End of life vehicles management in Turkey
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Tüm ürün ve servislerin belirli bir yaşam döngüsü vardır. Bu yaşam döngüsü ürünün piyasaya sürülmesiyle başlar ve piyasadan çekilmesiyle sona erer. Kullanım süresinden sonra ürünler müşterilerinden toplanarak uygun şekilde değerlendirilmelidir. Ömrünü tamamlamış araçlar, atık olarak düşünülen ve bertaraf edilmesi gereken araçlardır. Eğer bu araçlar zamanında ve etkili bir şekilde geri dönüştürülemezse birçok kaynak boşa harcanacak ve çevre kirletilmiş olacaktır. Bu tehlikenin farkında olan ülkeler yaptığı kanunlarla üreticileri ömrünü tamamlamış araçları toplamaya ve düzenli bir biçimde değerlendirmeye zorlamaktadırlar.Türkiye'deki Ömrünü Tamamlamış Araçların Kontrolü Hakkındaki Yönetmelik üreticiyi aracı üreten veya ticari amaçla ithal eden gerçek ve tüzel kişi olarak tanımlar ve üreticiyi ömrünü tamamlamış araçları son müşterilerinden toplamaya zorunlu kılar. Herhangi bir bedel talep etmeden ömrünü tamamlamış araç teslim yerleri açmak ve ömrünü tamamlamış araçları toplama ve işleme merkezlerine taşımak üretici sorumluluğunda olduğundan bu işlemler uygun maliyetli bir biçimde yapılmalıdır.Bu çalışmada Türkiye'deki ömrünü tamamlamış araç yönetmeliği göz önüne alınarak ömrünü tamamlamış araçların geri kazanım maliyetini en küçükleyen bir model oluşturulmuştur. Bu model, hangi tesislerin açılması gerektiğine ve bir tesisteki parça ve maddelerin, tersine lojistik ağında bir sonraki adımdaki tesislerden hangisine gönderilmesi gerektiğine karar vermektedir. Çalışmada ayrıca Türkiye'nin mevcut ömrünü tamamlamış tersine lojistik ağı incelenmiş, tesisler arası parça ve madde akışının maliyetini en aza indiren tesis atamaları ve bunların maliyetleri belirlenmiştir. Bu maliyetler belirlenirken yeniden kullanım ve geri dönüşüm oranları değiştirilerek bu parametrelerin tersine lojistik faaliyetinin maliyetini ne ölçüde değiştirdiği de belirlenmiştir. All products and services have certain life cycles. The life cycle refers to the period from the product?s first launch into the market until its final withdrawal. After product?s useful life, it will enter to end of life stage and it should be collected from customers to treat properly. End of Life Vehicles (ELVs) are cars and light trucks that are considered waste and that must be disposed of. If the disabled automobiles can?t be recycled in time and effectively, much resource will be wasted and the environment will be polluted as well. Countries which are aware of these dangers made their laws to obligate producers to collect and treat ELVs properly.ELV Directive in Turkey also obligates vehicle producers to collect ELVs from end customers where producer denotes retail or corporate merchant who is manufacturer of vehicle or professional importer of vehicle for commercial purposes. Since building ELV delivery plants and transportation of ELVs to collection and processing centers without demanding any price are producers? responsibilities, these operations should be realized in a cost effective way.In this study, a model has been developed to minimize recovery cost of ELVs by considering ELV Directive in Turkey. This model decides which facilities should be opened and assignment of a facility to the next stage facility in reverse logistics network. Also Turkey?s current ELV reverse logistics network has been investigated and facility assignments that minimize the cost of parts and material flow between facilities have been specified. Reuse and recycling rates have been changed to state the effect of these parameters in cost of reverse logistic activities.
Collections