Agile supplier selection employing fuzzy multi criteria decision making approaches
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Teknolojik gelişmelerin sonucunda, yaşam temposu daha önce olduğundan hızlı bir hal almıştır. Değişimler her an gerçekleşebilir ve uygun bir biçimde tepki verilmesi gerekmektedir. Sözkonusu değişimler iş ortamınının durağanlığını da dalgalandırmaktadır. Piyasalarda yükselen rekabet, iş ortamının sürekli güncellenen koşullarına ayak uydurmak ve varlıklarını sürdürebilmek adına, şirketleri anlık değişimlere çabuk ve uygun bir biçimde tepki vermeye mecbur bırakmaktadır. Çeviklik kavramı da öngörülemeyen değişimlerin ve belirsizliğin üstesinden gelinmesi gerekliliğinden dolayı bu aşamada ortaya çıkmıştır. Çeviklik işletmelere tasarım, üretim, pazarlama ve organizasyon alanlarında gereken birbirine bağımlı değişimlere hızlı çözüm oluşturma yeteneği katmaktadır. Bu alanlar ağırlıklı olarak İmalat ve Tedarik zinciri yaklaşımları ile bağlantılıdır. Tedarik Zinciri, işletmelerin Üretim ve Pazarlama alanlarına doğrudan veya dolaylı etkilere sahip olduğundan dolayı, Çeviklik kavramının Tedarik Zinciri üzerinde uygulanması, şirketler için çok önemlidir. Bu süreç, Çeviklik kavramının gerekliliklerini temin eden tedarikçilerin seçimi ile başlamaktadır. Bu gereklilikler nitel ve nicel mevcudiyetler barındıran ve ele alınması gereken çeşitli kriterlere dayanır. Bu bağlamda en etkili yöntemlerden bir tanesi, birimler ve oluşumlar bakımından farklılaşan kriterlerin karmaşıklığını ele almak amacı ile Bulanık Çok Kriterli Karar Verme tekniklerinin uygulanmasıdır. Bu çalışma çevik tedarikçi seçimi problemi ele almaktadır. İlgili problem incelenirken iki adet Bulanık Çok Kriterli Karar Verme yaklaşımı anlatılmıştır. Birinci yöntem Bulanık Hiyerarşik Çok Kriterli Karar verme yaklaşımı olarak ismlendirilmiş olup, ikinci yöntem ise Hiyerarşik Bulanık TOPSIS yaklaşımıdır. Çevik tedarikçi seçimi problemi için bir havayolu firmasında vaka analizi de yürütülmüştür. As a consequence of technological developments, pace of life have become faster than as it was previously. Instantaneous changes may occur in any time that should be responded appropriately. The corresponding changes fluctuates the stability of the business environment as well. Increased competitiveness of the market enforces companies to respond quickly and appropriately to sudden changes in the market in order to adapt to continuously updated conditions of business environment and keep their survivals. Agility concept rises at this level due to necessity of coping with unpredictable changes and uncertainty. Agility enables the firms responsiveness in a quick and an effective way to the set of interdependent changes required in design, production, marketing and organization of the companies. These fields are mainly belong to Manufacturing and Supply Chain approaches. Since the Supply Chain is a comprehensive concept which have direct or indirect effects on production and marketing aspects of the companies, it is crucial for the companies to implement agility concept through the supply chain. This procedure starts with selecting the appropriate supplier which provides the requirements for agile concept. These requirements belong to a variety of criteria contains of both quantitative and qualitative entities needed to be dealt with. In this regard; One of the most effective methodologies is implementing Fuzzy Multi Criteria Decision Making techniques in order to cope with the complexity of differentiated criteria in terms of units and entities. This study addresses agile supplier selection problem. It is presented two fuzzy multi criteria decision making approaches while examining the corresponding problem. First methodology is named as Hierarchical Fuzzy Multi Criteria Decision Making approach and the second one is Hierarchical Fuzzy Technique for Order Preference by Similarity to Ideal Solution approach. A case study for agile supplier selection problem is conducted in an airline company as well.
Collections