Show simple item record

dc.contributor.advisorAkçamete, Gönül
dc.contributor.authorOskargil Göktepe, Emine
dc.date.accessioned2020-12-04T13:02:46Z
dc.date.available2020-12-04T13:02:46Z
dc.date.submitted2002
dc.date.issued2018-08-06
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/86646
dc.description.abstract105 BÖLÜM VI ÖZET SONUÇ VE ÖNERİLER Bu çalışmada, ilköğretim okullarına devam eden işitme engelli çocukları olan annelerin stres ve uyum düzeyleri anneye, çocuğa ve aileye ilişkin bazı değişkenler açısından incelenmiştir. Araştırmanın çalışma grubunu ilköğretim okullarına devam eden işitme engelli çocuğu olan 126 anne oluşturmuştur. Araştırmada annelerin stres düzeylerini ölçmek için.Aile Stresini Değerlendirme Ölçeği (Questionnaire on Resources and Stres (QRS-FT), uyumlarını ölçmek için: Aile Yapısı Değerlendirme Aracı (AYDA) ve araştırmacı tarafından oluşturulan bilgi formu kullanılmıştır. Bu ölçeklerin uygulanması sonucunda elde edilen veriler, T-testi, korelasyon ve varyans analizi teknikleri kullanılarak analiz edilmiştir. Sonuçta, işitme engelli çocuğu olan annelerin genel olarak bakıldığında stres düzeyleri düşük ve uyumları yüksek bulunmuştur. Annenin eğitim durumuna göre stres ile uyum düzeylerine bakıldığında, duygusal bağlam alt boyutunda; annenin çalışıp çalışmama durumuna bakıldığında, yönetim alt boyutunda ve toplam uyum boyutunda; çocuğun devam ettiği okul türüne göre stres ve uyum düzeylerine bakıldığında, toplam uyum boyutunda; çocuğun destekleyici özel eğitim alıp almama durumuna bakıldığında ise uyum birlik alt boyutunda; çocuğun engelinin farkedildiği yaşa göre stres ve uyum düzeylerine bakıldığında, uyumun duygusal bağlam alt boyutunda; ailenin aylık gelirine göre stres ve uyum düzeylerine bakıldığında ise uyumun duygusal bağlam alt boyutunda, anlamlı bir farklılık bulunmuştur.
dc.description.abstract106 SUMMARY In this research, it has been observed that stress and adaptation level of the mothers who have deaf children going to primary school change according to the variables related to the mother, child and family. The working group of the research has been composed of 126 mothers who have deaf children going to primary school. In the research 1) questionnaire on resources and stress ievel of the mothers, 2) instrument for evaluation of family structure, in order to evaluate their adaptations, and 3) information form composed by researcher have been used. Data which have been obtained from the application of these questionnaires have been analyzed by using T-test, correlation and variance analysis techniques. As a result, it has been observed that stress levels of the mothers who have deaf children are often low and adaptation level are often high. According to stress and adaptation levels depending on mother's education level, in the emotional context sub-dimension; according to mothers having an occupation or not, in the management sub-dimension and total adaptation dimension; according to stress and adaptation levels depending on the type of the school of the child, in the total adaptation levels; according to the state of child whether getting a special training or not, in the adaptation unity sub-criterion; according to stress and adaptation levels depending on the age where disability of the child realized, in the emotional context sub-dimension of adaptation; according to stress and adaptation levels depending on the monthly salary of the family, in the emotional context sub-dimension of adaptation, a meaningful difference has been found.en_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/embargoedAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectEğitim ve Öğretimtr_TR
dc.subjectEducation and Trainingen_US
dc.subjectPsikolojitr_TR
dc.subjectPsychologyen_US
dc.titleİşitme engelli çocuğu olan annelerin stres ve aile içi uyum düzeylerinin incelenmesi
dc.title.alternativeInvestigation of stress and in-family adaptation levels for mothers having deaf children
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2018-08-06
dc.contributor.departmentÖzel Eğitim Anabilim Dalı
dc.subject.ytmDisabled children
dc.subject.ytmAdjustment
dc.subject.ytmFamily relations
dc.subject.ytmMothers
dc.subject.ytmStress
dc.subject.ytmFamily
dc.subject.ytmHearing impaired children
dc.identifier.yokid123701
dc.publisher.instituteEğitim Bilimleri Enstitüsü
dc.publisher.universityANKARA ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid122371
dc.description.pages128
dc.publisher.disciplineDiğer


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/embargoedAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/embargoedAccess