Egzersize katılan ve katılmayan üniversite öğrencilerinin duygusal zeka düzeylerinin iletişim becerilerine olan etkisi ve kişilik özelliklerinin arabuluculuk rolü
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Son yıllarda duygusal zekâ psikoloji alanının hem içinde hem de dışında büyük bir ilgi uyandırmıştır. Duygusal zekâ kişinin kendi ve diğer insanların duygularını izleme yeteneğidir. Duygusal zekâ, diğer zekâ türlerinin yanında önemli bir yere ait olmakla beraber sosyal hayatta insanlar için gerekli olan alanlarda etkili olmaktadır. Bu alanlardan bir tanesi olan iletişim becerisi; kişilerarası etkileşim ve pozitif ilişkiler kurmak anlamında önemlidir. Kişilik özellikleri iletişim kurmada bireylerin diğer insanlarla iletişim kurma yatkınlığı açısından önemlidir. Bu araştırmanın amacı egzersiz yapan ve yapmayan üniversite öğrencilerinin duygusal zekâ düzeylerinin iletişim becerilerine olan etkisini ve kişilik özelliklerinin arabuluculuk rolünü incelemektir. Araştırma 2018-2019 Eğitim öğretim yılında öğrenim gören toplam 464 Öğrenciye uygulanmıştır. Araştırmada Schutte Duygusal Zekâ Ölçeği (SDZÖ), İletişim Becerilerini Değerlendirme (İBDÖ) kullanılmıştır ve 5 (Beş) Faktör Kişilik Ölçeği uygulanmıştır. Araştırmanın sonucunda duygusal zekâ düzeyleri bazı değişkenler açısından iletişim becerilerine etki etmiş bulunmakta; yine kişilik özelliklerinden dışadönüklük ve uyumluluk değişkenlerinde anlamlı bir farklılık olduğu ortaya çıkmaktadır (p<0.05). Katılımcıların Eğitim Düzeyi ile iletişim becerileri, kişilik özellikleri ve duygusal zekaları arasında pozitif bir ilişkiye rastlanmamıştır. Duygusal zekâ düzeyi kendi başına iletişim becerilerinin artması doğrultusunda olumlu bir etki oluştururken; kişilik özelliklerinden dışadönük bir kişilik yapısının dış çevreyle iletişiminde daha başarılı olması aracılığıyla ve bireyin etrafındaki insanlara karşı uyumlu olma özelliğinin aynı şekilde iletişimi destekleyecek olması sebebiyle bu kişilik özelliklerinden ''dışadönüklük'' ve ''uyumluluk'' özelliklerinin iletişim becerilerinin artmasında önemli bir rol oynadığı söylenebilir. Anahtar Kelimeler:Egzersiz, Duygusal Zekâ, İletişim Becerileri, Kişilik Özellikleri, Arabuluculuk. Recently emotional intelligence aroused a curiosity both inside and out of psychology field. Emotional Intelligence is the ability to follow one's own and others' emotions. Emotional Intelligence not only belongs to an important place beside other intelligence types but also have influence on the other fields that are necessary for individuals in social life. Communication skills which is one of these fields are important in building positive relationships and interactions. Personality traits are important in making contact with other people. The purpose of this research is to examine the effects of emotional intelligence on communication skills and the role of personality traits as an intermediator in university students with regard to their participation and non-participation in exercise. The sample and population of research comprised of 464 (Four Hundred-Sixtyfour) university students who were studying at Gümüşhane, Siirt, Muş Alparslan and Kırklareli Universities. The scales applied to students were Demographical Informations, Schutte Emotional Intelligence Scale, Communication Skills Evaluation Scale, Big Five Personality Traits Scale.As a result of study, it was determined that the levels of emotional intelligence with regard to some of its characteristics had an effect on communication skills; and also it was observed that extroversion and agreeableness variables had significant effects (p<0.05). There was no positive relationship between education level and personality traits, communication skills and emotional intelligence scores. It can be suggested that; while emotional intelligence make a positive influence in increasing the abilities of communication itself; with the mediation of extroversion and agreeableness characteristics of personality traits in making communication in social environment played an important role in communication skills. Keywords: Exercise, Emotional Intelligence, Communication Skills, Personality Traits, Mediation
Collections