Show simple item record

dc.contributor.advisorÇok, Figen
dc.contributor.authorGülebağlan, Cevriye
dc.date.accessioned2020-12-04T13:01:24Z
dc.date.available2020-12-04T13:01:24Z
dc.date.submitted2003
dc.date.issued2018-08-06
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/86563
dc.description.abstractIÖZETBu araştırmada öğretmenlerin işleri son ana erteleme eğilimlerinin,onların mesleki yeterlilik algıları, mesleki deneyimleri ve branşları bakımındankarşılaştırılmasına yönelik bir inceleme yapılmıştır. Verilerin toplanması için,üç araştırmacı tarafından Genel Erteleme Ölçeği (GEÖ), araştırmacıtarafından Yetişkin Yaşamında Erteleme Ölçeği (YEÖ) geliştirilmiş olupöğretmenlerin mesleki yeterlilik algısı hakkında veri toplamak amacı ile deÖğretmenlerin Mesleki Yeterlilik Algısı Ölçeği' nin Türkçe'ye uyarlamasıyapılmıştır. Veriler Ankara-Mamak ilçesinde ve Tokat-Zile ilçesinde 2002-2003 eğitim öğretim döneminde görev yapan öğretmenlerden elde edilmiştir.Elde edilen veriler üzerinde korelasyon, regresyon ve tek boyutlu varyansanalizi uygulanmıştır. Yapılan analiz sonucunda, öğretmenlerin meslekiyeterlilikleri ile genel erteleme davranışı, yetişkin yaşamında erteleme (YEÖ)davranışı ve YEÖ' nün alt boyutu olan çalışma yaşamında ertelemedavranışları arasında anlamlı ilişki ve gruplar arasında da anlamlı farklarbulunmuştur. Öğretmenlerin cinsiyetleri ile genel erteleme davranışlarıarasında bir ilişki bulunmazken, öğretmenlerin cinsiyetleri ile yetişkinyaşamında erteleme davranışları arasında ilişki bulunmuştur. Yetişkinyaşamındaki erteleme davranışı ile cinsiyet arasındaki bu pozitif ilişkinin,Türkiye'de cinsiyetlere yüklenen farklı rollerden kaynaklanabileceğidüşünülmektedir. Öğretmenlerin yaşları ile genel erteleme davranışlarıarasında negatif bir ilişki görülmektedir. Yaş arttıkça işleri son ana ertelemedavranışı azalmaktadır. Yetişkin yaşamında erteleme davranışı ile yaşarasında ise bir ilişki görülmemektedir. Öğretmenlerin mesleki deneyimleri ilegenel erteleme davranışları ve YEÖ' nün alt boyutu olan çalışma yaşamındaerteleme davranışı arasında negatif bir ilişki görülmektedir. Mesleki deneyimarttıkça genel erteleme ve çalışma yaşamında erteleme eğilimi azalmaktadır.Bu bulgu yapılan işler sonucunda çalışma yaşamında elde edilendeneyimlerle görevlerin zamanında yapılması ile ilgili sorumluluk duygusununkazanılmış olabileceği şeklinde düşünülmektedir. Öğretmenlerin yetişkinyaşamında erteleme davranışlarında, branşları bakımından anlamlı bir farksaptanmamıştır. Öğretmenlerin YEÖ' nün alt boyutu olan çalışma yaşamındaerteleme davranışlarında, branşları bakımından anlamlı bir farksaptanmamıştır.
dc.description.abstractIIABSTRACTThe research investigates the procrastination tendencies of teachers interms of their professional efficacy perceptions, experiences and branch ofstudy. To gather the data, the researcher has developed the Scale of AdultProcrastination (YEÖ) and three researchers have developed the Scale ofGeneral Procrastination(GEÖ); in addition, the Scale of Teachers?Professional Efficacy Perception has been adopted into Turkish to collect thedata about the professional efficacy perception of the teachers. The data hasbeen provided from the teachers working in Ankara-Mamak and Tokat-Zile inthe education year 2002-2003. Correlation, regression and one-way anovaanalysis have been applied to the data. As a result of the analysis, it is foundthat there are substantial relations between the professional efficacy ofteachers and the general procrastination behaviour, the adult procrastination(YEÖ) and the procrastination at work which is a sub-scale of YEÖ. It isdetermined that there is no relationship between the gender of the teachersand their general procrastination behaviours whereas there is a relationshipbetween the gender of the teachers and procrastination in adult life. It isthought that the different roles between the genders in Turkey might be thereason of this positive relationship between the gender and adultprocrastination. There is a negative relationship between the ages of theteachers and their general procrastination behaviours. As they get older, theytend to procrastinate to a lesser extent. No relationship has been foundedbetween the age and adult procrastination. There is a negative relationshipbetween the experiences of teachers and their general procrastinationbehaviour and the procrastination at work which is a sub-scale of YEÖ. Asthey get experienced, the tendency of general procrastination andprocrastination at work tend to decrease. It is estimated that this finding mightbe related to getting the responsibility of performing the task on time as aresult of the experiences obtained throughout the work life. It is determinedthat there is no significant difference among the teachers? adultprocrastination in terms of their branch. Furthermore, no significant differencehas been found between the teachers? procrastination at work which is a sub-scale of YEÖ in terms of their branch of study.en_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectEğitim ve Öğretimtr_TR
dc.subjectEducation and Trainingen_US
dc.titleÖğretmenlerin işleri son ana erteleme eğilimlerinin, mesleki yeterlilik algıları, mesleki deneyimleri ve branşları bakımından karşılaştırılmasına yönelik bir araştırma
dc.title.alternativeThe Research comparing the procrastination tendencies of teachers in terms of their professional efficacy perceptions, experiences and branch of study
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2018-08-06
dc.contributor.departmentEğitim Bilimleri Anabilim Dalı
dc.identifier.yokid141327
dc.publisher.instituteEğitim Bilimleri Enstitüsü
dc.publisher.universityANKARA ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid205274
dc.description.pages116
dc.publisher.disciplineDiğer


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess