İlköğretim okulları yönetici ve öğretmenlerinin örgütsel yurttaşlık davranışları
dc.contributor.advisor | Aydın, İnayet | |
dc.contributor.author | Yaylaci, Ali Faruk | |
dc.date.accessioned | 2020-12-04T13:00:41Z | |
dc.date.available | 2020-12-04T13:00:41Z | |
dc.date.submitted | 2004 | |
dc.date.issued | 2018-08-06 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/86515 | |
dc.description.abstract | Bu çalışmada resmi İlköğretim okullarındaki öğretmen ve yöneticilerin örgütsel yurttaşlık davranışlarının (ÖYD) gösterilmesine ilişkin görüşleri ile örgütsel adalete ilişkin görüşleri ile örgütsel yurttaşlık davranışlarına ilişkin görüşleri arasındaki ilişkilerin belirlenmesi amaçlanmıştır. Araştırmanın evrenini Türkiye'deki resmi ilköğretim okullarında çalışan 390109 yönetici ve öğretmen oluşturmuştur. Araştırmanın örneklemini 710 öğretmen ve yönetici oluşturmuştur. Anket formu olarak araştırmacının geliştirdiği Örgütsel Yurttaşlık Davranışları ve Örgütsel Adalet Anket Formu kullanılmıştır. Elde edilen veriler t-testi, varyans analizi ve çoklu regresyon analizleri SPSS'de yapılarak yorumlanmıştır. Araştırmanın başlıca bulgularına göre, öğretmen ve yöneticiler genel olarak ÖYD'yi göstermektedirler bunun yanı sıra yönetici ve öğretmenler birbirlerinin ÖYD göstermeleri konusunda daha olumsuz düşünmektedirler. Kadınlar yöneticilerin ÖYD göstermelerine ilişkin olarak erkeklerden daha olumsuz düşünmektedirler. Eğitim düzeyi, kıdem ve bulunulan okulda çalışma süresi ÖYD'ye ve örgütsel adalete ilişkin görüşleri etkilemektedir. Örgütsel adalete ilişkin görüşlerin ÖYD ile ilgili görüşler üzerinde belirli etkileri vardır, özellikle süreçsel adalet daha etkilidir. | |
dc.description.abstract | This study aimed at determining public primary education schools' teachers and managers' views on Organizational Citizenship Behaviors (OCBs) and to expose the relations of between OCBs and perceived Organizational Justice. The research population was constituted by 390109 teachers and managers who are working in the public primary education schools in seven different regions of Turkey. In order to constitute this research 710 teachers and managers were used as samples.The Questionnare named `The organizational Citizenship Behaviors and Organizational Justice` developed by the researcher was conducted with the research sample. The SPSS (Statistical Package for Social Sciences) was used to analyse the data gathered by the research instruments and One Way Annova, t-test and multiple regression analyze has been used. According to the main findings of the research, teachers and managers generally were exhibited OCBs. They have negative thinking on each others' OCBs levels. The women think more negative on OCBs which got the managers. Education level, professions, sex, the periods of working that have being stayed in the same school affecting the views about OCBs and the Organizational Justice. Especially procedural justice is more effective than the other organizational justice dimensions. | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Eğitim ve Öğretim | tr_TR |
dc.subject | Education and Training | en_US |
dc.title | İlköğretim okulları yönetici ve öğretmenlerinin örgütsel yurttaşlık davranışları | |
dc.title.alternative | Public basic education school teachers and mangers organization citizenship behaviors | |
dc.type | doctoralThesis | |
dc.date.updated | 2018-08-06 | |
dc.contributor.department | Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı | |
dc.identifier.yokid | 146158 | |
dc.publisher.institute | Eğitim Bilimleri Enstitüsü | |
dc.publisher.university | ANKARA ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 141284 | |
dc.description.pages | 252 | |
dc.publisher.discipline | Eğitim Yönetimi, Teftişi, Planlaması ve Ekonomisi Bilim Dalı |