Branş öğretmenlerinin örgütsel bağlılıkları ile iş doyumları arasındaki ilişkinin incelenmesi (Zonguldak örneği)
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu çalışma Zonguldak ilinde görev yapmakta olan branş öğretmenlerinin örgütsel bağlılık ve iş doyumları arasındaki ilişkinin incelenmesini amaçlamaktadır. Araştırmanın çalışma grubu 2018 – 2019 eğitim öğretim yılında Zonguldak Milli Eğitim Müdürlüğüne bağlı okullarda çalışan Beden eğitimi, Türkçe, Matematik, Sınıf, Görsel Sanatlar ve İngilizce branşında, 161 kadın 164 erkek olmak üzere toplan 325 gönüllü öğretmenlerinden oluşmaktadır. Veri toplama aracı olarak demografik bilgiler formu, Allen ve Meyer (1990) tarafından geliştirilen Türkçeye Karagüzel tarafından uyarlanan örgütsel bağlılık ile Weiss, Davis, England ve Lofquist (1967) tarafından geliştirilen Baycan tarafından Türkçeye uyarlanan Minnesota İş Doyumu ölçeği kullanılmıştır.Demografik bilgilerin analizinde ortalama, yüzde ve frekans analizleri kullanılmıştır. Veriler normal dağılmadığından çalışmada parametrik olmayan testlerden Kruskal Wallis, Mann Whitney U ve Spearman korelasyonu testleri kullanılmıştır. Veriler, SPSS 22.0 programıyla analiz edilmiş ve anlamlılık değeri (P < 0.05) olarak alınmıştır.Yapılan analizler sonucunda öğretmenlerin iş doyum düzeylerinde; medeni durum, yaş grubu, mesleki ve kurum kıdem yılına göre anlamlı fark görülmezken; cinsiyet ve branş türü değişkenlerine göre anlamlı farklılıklar olduğu saptanmıştır. Öğretmenlerin örgütsel bağlılık düzeylerinde; yaş grubu, mesleki ve kurum kıdem yılına göre anlamlı fark görülmezken; cinsiyet, medeni durum ve branş türü değişkenlerine göre anlamlı farklılıklar görülmüştür. Örgütsel bağlılık ve iş doyumu alt boyutları arasında yapılan analizlerde istatistiksel olarak düşük düzeyde pozitif yönlü bir ilişki olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Elde edilen bulgular doğrultusunda çeşitli önerilerde bulunulmuştur.Anahtar sözcükler: Branşlar, İş doyumu, Örgüt, Örgütsel bağlılık. This study aims to investigate the relationship between organizational commitment and job satisfaction of branch teachers in Zonguldak. The study group of the study consists of 325 volunteer teachers (161 female, 164 male) in the fields of Physical Education, Turkish, Mathematics, Primary School class, Visual Arts and English, working in schools of Zonguldak National Education Directorate in 2018 – 2019 academic year. The demographic information form, the organizational commitment which was developed by Allen and Meyer (1990) and adapted to Turkish by Karagüzel and the Minnesota Job Satisfaction scale, developed by Weiss, Davis, England and Lofquist (1967) and adapted to Turkish by Baycan, are used as the data collection tools.Mean, percentage and frequency analyzes are used in the analysis of demographic information. Since the data are not distributed normally, nonparametric tests Kruskal Wallis, Mann Whitney U and Spearman correlation tests are used. Data are analyzed with SPSS 22.0 program and the significance value is taken as P <0.05).As a result of the analysis,for the teachers' job satisfaction levels; while no difference was seen in marital status, age group, professional and institutional seniority years we see in gender and branch types. For the organizational commitment levels of teachers; while there is no significant difference according to age group, professional and institutional seniority year, significant differences are observed according to variables of gender, marital status and branch type. In the analyzes done between the organizational commitment and job satisfaction sub-dimensions, statistically low level positive relationship is seen. Various suggestions are made according to the findings.Keywords: Branches, Work satisfaction, Organization, Organizational commitment.
Collections