Show simple item record

dc.contributor.advisorBalcı, Ali
dc.contributor.authorTitrek, Osman
dc.date.accessioned2020-12-04T12:59:10Z
dc.date.available2020-12-04T12:59:10Z
dc.date.submitted2004
dc.date.issued2018-08-06
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/86424
dc.description.abstractBu araştırma, eğitim fakültelerinde görev yapmakta olan öğretim üyelerininduygusal zekâ düzeyleri ile akademik başarı düzeyleri arasındaki ilişkiyi belirlemeyiamaçlamaktadır. İlişkisel ve karşılaştırmalı bir tarama modelinde olan araştırmanınevrenini, 1269 öğretim üyesi oluşturmaktadır. Evrenin tamamına ulaşmakamaçlandığından, örneklem alınmamış ve öğretim üyelerinin tamamından veritoplanmaya çalışılmıştır. Evreni oluşturan öğretim üyelerine, araştırmacı tarafındanhazırlanan ?Kişisel Bilgi Formu?, özbilinç, duyguları yönetme, duyguları güdüleme,empati ve sosyal beceriler alt ölçeklerinden oluşan ?Öğretim Üyelerinin Duygusal ZekâDüzeyini Belirleme Ölçeği? ve ?Öğretim Üyelerinin Akademik Başarı DüzeyleriniBelirleme Ölçeği? uygulanmıştır.Elde edilen veriler SPSS programında çözümlenmiştir. Eğitim fakültelerindegörev yapan öğretim üyelerinin duygusal zekâ düzeylerine ilişkin yeterlikleri ileöğretim üyelerinin akademik başarı düzeylerine ilişkin akademik etkinliklere verilenyanıtların aritmetik ortalama ve standart sapmaları hesaplanmıştır. Ayrıca öğretimüyelerinin hem duygusal zekâ düzeyleri hem de akademik başarı düzeylerine ilişkinmaddelere verilen yanıtların cinsiyet, görev yeri ve bilim alanı değişkenlerine görefarklılaşıp farklılaşmadığını saptamak için t-testi, unvan ve yabancı dil değişkeninegöre farklılaşıp farklılaşmadığını saptamak için de varyans analizi (ANOVA)uygulanmıştır. Anlamlılık düzeyi a=0.05 olarak uygulanmıştır. Öğretim üyelerininduygusal zekâ düzeyleri ile akademik başarı düzeyleri arasındaki ilişkiyi saptamakiçin de Pearson Korelasyon Katsayısı kullanılmıştır. Anlamlılık düzeyi a=.01'de deanlamlı bulunmuştur.Bu araştırmadan elde edilen bulgular şöyledir: Tüm dünyada olduğu gibiTürkiye'de öğretim üyesi imajı erkektir. Öğretim üyelerinin bir kısmının yabancı dilbilme sorunları bulunmaktadır. Bu nedenle öğretim üyeleri araştırmalarınıuluslararası düzeye taşıyamamaktadırlar.Öğretim üyeleri duygusal zekâ yeterliklerinde kendilerini yeterli olarakalgılamalarına karşın, özellikle olumlu ve olumsuz duygularını birlikte sentez etme,hissettiklerinin doğru olarak anlama, stresli durumlarda kendini kontrol etme,fırsatları sezme, iş arkadaşlarını etkileme, çevredeki güç ilişki ve ağlarını anlama,arkadaşlarının karamsar ruh hallerini iyimserliğe çevirme, başkalarının bakış açılarınıanlama, yüz ifadelerini ve açıkça ifade edilmeyen duyguları anlama, ekip içinde yeralma, liderlik yapma, diplomatik konuşma ve insanları ikna etme yeterliklerindeeksikliklerinin önemli düzeyde olduğu görülmektedir. Öğretim üyelerinin unvandeğişkenine göre manidarlık testi sonuçlarında duygusal zekânın özbilinç [F (2-736)=5.056, P<0.05], duyguları güdüleme [F (2-736) =6.274, P<.05] ve sosyal becerilerboyutlarında [F (2-736) =3.272, P<.05]; cinsiyet değişkenine göre özbilinç [t (739)=4.598, P<0.05] ve empati [t(739) =2.227, P<.05] boyutlarında; görev yeri değişkeninegöre özbilinç boyutunda [t (739) =2.714, P<0.05] ve bilim alanı değişkenine göre deözbilinç [t (739) =-2.073, P<0.05] ve empati boyutlarında [t (739) =-2.072, P<.05]farklılaştığı görülmektedir.Öğretim üyelerinin akademik etkinliklerden makale ve bildiri türü yayınlarıtercih ettikleri ve yayınlarını ulusal düzeyde gerçekleştirme eğiliminde olduklarıbelirlenmiştir. Öğretim üyelerinin kendilerine başkaları tarafından yapılan atıflarıizleyemedikleri, bireysel çalışmaya dönük etkinlikleri daha fazla gerçekleştirmeyeçabaladıkları; buna karşın yeteri düzeyde ödüllendirilmedikleri, ders yüklerinin çokfazla olduğu, üniversitedeki üst düzey yönetim görevlerinde yeteri düzeyde görevalmadıkları, sivil toplum örgütlerinde yeteri düzeyde görev almadıkları saptanmıştır.Öğretim üyelerinin akademik başarı düzeylerine göre ise unvan [F (2-715) =261.489,P<0.05], görev yeri [t(716)=8.804, P<.05], bilim alanı [t(716)=3.040, P<.05] ve yabancıdil puanı [F(4-635)=15.153, P<.05] değişkenlerine göre farklılaştığı görülmektedir.Ayrıca öğretim üyelerinin duygusal zekâ boyutları (sosyal beceriler= 0.156,duyguları güdüleme= 0.150, özbilinç=0.145, empati=0.101 ve duyguları yönetme=0.097) ile akademik başarı düzeyi arasında düşük ve pozitif ilişki olduğusaptanmıştır.
dc.description.abstractThis research is intended to determine the relationship between the academicstaffs? level of using competencies of emotional intellegence in their worklife andtheir academic success. The study which uses causal-comperative relation andcorrelational relation survey model includes 1269 academic staff. Because it wasaimed to reach to all members of the study?s target universe, a sample for the studywas not determined all academic staff who work in faculty of educations in Turkeywere considered as the subjects of the present study. To the academic staff, aquestionaire of Personal Information and a Questionaire of Determining AcademicStaff?s Emotional Intelligence Statues which included submeasures such as selfawareness,self-management, motivating emotions, empathy and social skills havebeen administered.The data gathered through these instruments has been analized by SPSS(Statistical Package for Social Science). The responses of academic staff in respect tocompetencies of emotional intellegence statues and the level of the staff?s academicsuccess, means and standart devitions have been calculated and listed according totheir priorities.Also, in order to find out whether the present statues of academic staff?semotional intellegence and academic success may differ according to their gender,workplace and subject area t-test was used and according to their academic title andobtaining a foreign language, analysis of variance (ANOVA) have beenadministered, with a=.05 as the cut-off a significant level. In addition, in order todetermine the relationship between the academic staff?s emotional intellegence statusand academic success, Pearson Corelation Coefficient was used.The results of this study are as follows. The image of academic staff is mostlyman. There is a problem associated with knowing a foreign language that is why theacademicians have difficulties in publishing their research in international arena.Although the university staff have considered themselves competent in termsof emotional intellegence, the results show that they have incompetencies incombining positive and negative feelings, understanding what they feel thruthfully,controlling themselves in stressful conditions, foreseeing opportunities influencingtheir colleagues, understanding power relations and systems in environmentunderstanding body language and unclear emotional feelings, being part of a group,beeing a leader, speaking diplomatically and influencing other people. According tothe academic titles terms of self-awareness[F (2-736) =5.056, P<0.05], motivatingfeelings [F (2-736) =6.274, P<.05], social abilities [F (2-736) =3.272, P<.05]; according togender, in terms of self-awareness [t (739) =4.598, P<0.05] and empathy [t(739)=2.227, P<.05], and according to the workplace, in terms of self-awareness[t (739)=2.714, P<0.05] ; according to subject area self-awareness [t (739) =-2.073, P<0.05]and empathy [t (739) =-2.072, P<.05], considerable differences have been found.The results represent that university staff have prefered publishing articles injournal and presenting papers as academic works. However these works have mostlybeen published in national journals and presented at national conferences. Universitystaff have not had much opportunity to follow whether they are cited by otheracademicians. The university staff have mostly attempted to accomplish individualacademic works and they have not satisfactorily been awarded. They have had heavyteaching commitments, but they have not accepted administrative positions in higherlevels and roles in community development. According to university staff?s,academic achievement, the variables such as their title[F (2-715) =261,489, P<0.05],workplace[t(716)=8.804, P<.05], subject area [t(716)=3.040, P<.05], foreign language points [F(4-635)=15.153, P<.05] have shown considerable differences.Also, it has been found low and positive correlations between the academicstaff?s emotional intelligence dimensions and academic success level (Socialabilities=0.156, motivating emotions=0.150, self-awareness=0.145, empathy=0.101and manage emotions=0.097).en_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/embargoedAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectEğitim ve Öğretimtr_TR
dc.subjectEducation and Trainingen_US
dc.titleEğitim fakültesi öğretim üyelerinin duygusal zekâ yeterliklerini işyaşamında kullanma ve akademik başarı düzeylerine ilişkin karşılaştırmalı bir araştırma
dc.title.alternativeThe correlatonal research between academic staff?s use of emotional intellegence in worklife and academic success level in education faculties
dc.typedoctoralThesis
dc.date.updated2018-08-06
dc.contributor.departmentEğitim Bilimleri Anabilim Dalı
dc.identifier.yokid355410
dc.publisher.instituteEğitim Bilimleri Enstitüsü
dc.publisher.universityANKARA ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid239563
dc.description.pages224
dc.publisher.disciplineDiğer


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/embargoedAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/embargoedAccess