dc.contributor.advisor | Balcı, Ali | |
dc.contributor.author | Cesur, Mutlu | |
dc.date.accessioned | 2020-12-04T12:57:49Z | |
dc.date.available | 2020-12-04T12:57:49Z | |
dc.date.submitted | 2005 | |
dc.date.issued | 2018-08-06 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/86345 | |
dc.description.abstract | e mail: cesurmutlu@hotmail.comcep tel : 0 505 6460895ev tel: 0 366 3130051 Bu araştırmanın amacı, Kastamonu ili ortaöğretim kurumlarıyöneticilerine ve öğretmenlerine göre, ortaöğretim kurumları yöneticilerininyönetim biçimlerinin belirlenmesidir.Veri toplama aracı, `' Yönetim Biçimleri Anketi '' , araştırmacıtarafından geliştirildi. Öğretmenler ve yöneticiler için ayrı anket formlarıgeliştirildi. Başlangıçta, ankette 70 madde vardı. Anketin geliştirilmesine birgrup uzman yardımcı oldu. Bir grup uzmanın görüşlerinden sonra, anketteki70 maddeden, 33' ü seçildi. 33 madde ön uygulamaya tabi tutuldu. Önuygulama sonucunda ankette düzeltmeler yapıldı. Sonunda, ankette 29madde kaldı. Anketin son hali 327 öğretmene ve 48 yöneticiye uygulandı.Öğretmenlerden 287 ve yöneticilerden 41 anket analiz edildi. Veriler, okuldauygulanan yönetim biçimleri ve uygulanması beklenilen yönetim biçimlerialtında toplanmıştır. Parametrik istatistik tekniklerinden, aritmetik ortalama,standart sapma, t testi ve varyans analizi kullanılmıştır. Anlamlılık testlerindea=0.05 düzeyi esas alınmıştır. Okulda uygulanan ve uygulanılması beklenilenyönetim biçimleriyle ilgili öğretmen ve yöneticilerin görüşleri arasında farklılıkolup, olmadığını belirlemek için t testi uygulanmıştır. Öğretmenlerin cinsiyete,mesleki kıdeme, eğitim durumuna, görev yerine ve branşa göre maddelereverdikleri yanıtların anlamlı bir farklılık gösterip göstermediği tek yönlüvaryans analizi ile (ANOVA) test edilmiştir.Araştırma sonuçlarına göre, öğretmenler ve yöneticilere göre,okullarında az derecede yetkeci yönetim biçimi uygulanmaktadır.Öğretmenler ve yöneticiler yetkeci yönetim biçiminin uygulanmasınıistememektedirler. Öğretmenler ve yöneticilere göre, okullarında beklenilendüzeyden daha fazla yetkeci yönetim biçimi uygulanmaktadır.Öğretmenlere göre, okullarında uygulanan yönetim biçimi ortaderecenin üzerinde koruyucudur. Buna karşın, yöneticilere göre, tamamenkoruyucu yönetim biçimi uygulanmaktadır. Öğretmenler ve yöneticilerkoruyucu yönetim biçiminin uygulanmasını istemektedirler. Öğretmenleregöre, beklenilen düzeyden daha az koruyucu yönetim biçimiuygulanmaktadır.Öğretmenlere göre, okullarında uygulanan destekçi yönetim biçimi ortaseviyenin biraz üzerindedir. Buna karşın, yöneticilere göre, okullarındatamamen destekçi yönetim biçimi uygulanmaktadır. Öğretmenler veyöneticiler destekçi yönetim biçiminin uygulanmasını istemektedirler.Öğretmenler ve yöneticilere göre, beklenilen düzeyden daha az destekçiyönetim biçimi uygulanmaktadır.Öğretmenlere göre, okullarında orta seviyede birlikçi yönetim biçimiuygulanmaktadır. Buna karşın, yöneticilere göre, okullarında orta seviyeninbiraz üzerinde birlikçi yönetim biçimi uygulanmaktadır. Öğretmenler veyöneticiler birlikçi yönetim biçiminin uygulanmasını istemektedirler.Öğretmenlere göre, beklenilen düzeyden daha az birlikçi yönetim biçimiuygulanmaktadır. Diğer taraftan, yöneticilere göre, okullarında beklenilendüzeyde birlikçi yönetim biçimi uygulanmaktadır.Öğretmenler ve yöneticilere göre, okullarında başıboş yönetim biçimiuygulanmamaktadır ve uygulanmasını istememektedirler. | |
dc.description.abstract | The aim of this research is to determine management styles of thehigh school principals with regard to the opinions of the high schoolprincipals and the teachers in Kastamonu province.The Questionnaire `? Management Styles Questionnaire ??, wasdeveloped by the researcher. Separate questionnaire forms were developedfor teachers and principals. Firstly, there were 70 questionnaires in thequestionnaire. A panel of experts assisted to the development of thequestionnaire. After a panel of experts? opinions, 33 questionnaires werechosen out of 70 questionnaires. Thirty- three questionnaires were testedas pilot study. Modifications were done on the questionnaire items on thebasis of the pilot study. Finally, 29 questionnaires were left. The finalquestionnaire was applied to 327 teachers and 48 principals. 287questionnaires from teachers and 41 questionnaires from principals wereanalyzed. The data were collected under the dimensions of `? themanagement styles which have been applied and the management styleswhich are expected to be applied at school??. Descriptive statistics wereemployed through the use of mean, standard deviation, t-test for dependentsamples, and variance analysis. Alpha coefficient was on 0.05 level for thesignificance tests. In order to determine whether or not there have been anydifferences among the teachers? and the principals? answers for each items ofmanagement styles which are applied at school and are expected to beapplied at school variables the t-test was used. In order to determine whetheror not there have been any differences among the teachers? answers for eachitems of management styles according to gender, experience, educationallevel, school and field variables the variance (ANOVA) analysis was used.The findings of the study have shown that both teachers andprincipals has perceived a little level of autocratic management style which isapplied at their schools. Both teachers and principals don?t want autocraticmanagement style to be applied. According to the teachers and principals,autocratic management style applied at school has higher level than theexpected one.According to the teachers, custodial management style which is appliedat their schools is a little higher than medium level. On the other hand,according to the principals, custodial management style is applied completely.Both the teachers and principals want custodial management style to beapplied. According to the teachers, custodial management style which isapplied at their schools is lower than the expected level.According to the teachers, supportive management style applied at theirschools is a little higher than medium level. On the other hand, according tothe principals, supportive management style is applied completely at theirschools. Both the teachers and principals want supportive management styleto be applied. According to the teachers and principals supportivemanagement style applied at school is lower the expected level.According to the teachers, a medium level of collegial managementstyle is applied at their schools. According to the principals, collegialmanagement style applied is a little higher than medium level. Both theteachers and principals want collegial management style to be applied.According to the teachers collegial management style applied is lower thanthe expected level. On the other hand, according to the principals, collegialmanagement style applied at their schools is as the same level as expected.According to the teachers and the principals, laissez-faire managementstyle isn?t applied at their schools and they don?t want it to be applied. | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Eğitim ve Öğretim | tr_TR |
dc.subject | Education and Training | en_US |
dc.title | Kastamonu ili ortaöğretim okulları yöneticilerinin yönetim biçimleri | |
dc.title.alternative | Management styles of high school principals in Kastamonu province | |
dc.type | masterThesis | |
dc.date.updated | 2018-08-06 | |
dc.contributor.department | Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı | |
dc.identifier.yokid | 175673 | |
dc.publisher.institute | Eğitim Bilimleri Enstitüsü | |
dc.publisher.university | ANKARA ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 204610 | |
dc.description.pages | 205 | |
dc.publisher.discipline | Diğer | |