dc.description.abstract | Bu araştırmada, Arnett' in ergenlikle yetişkinlik arasında yaşandığını ilerisürdüğü ve gelişim psikolojisinde yankı uyandıran beliren yetişkinlik dönemininTürkiye'de yaşanıp yaşanmadığı ve algılanan yetişkinlik ölçütleri incelenmiştir.Verilerin toplanması için, Yaşam Görüşü Ölçeği Türkçe'ye uyarlanarak kullanılmıştır.Ayrıca, kuramsal yapı gereği, Türkiye' de son 50 yıldaki, ortalama evlenme, ilkçocuğa sahip olma, eğitimi tamamlama ve kalıcı ve tam zamanlı bir işte çalışmayabaşlama yaşları gibi demografik özellikler, çeşitli kaynaklar taranarak incelenmiştir.Veriler, 15-34 yaş arası ortaöğretim, lisans ve lisansüstü öğrenim gören üniversiteöğrencileri ve üniversite çalışanları ile doktorlar ve öğretmenlerden elde edilmiştir.Veriler üzerinde, frekans ve yüzde, tek yönlü varyans analizi, t testi ve kay-kareanalizi yapılmıştır. Yapılan analiz sonucunda, katılımcıların yaş düzeyleri açısındanölçekten aldıkları puanda anlamlı bir fark olduğu bulunmuştur. Araştırma sonuçlarınagöre, Türkiye'de beliren yetişkinlik dönemi hem kadınlarda, hem de erkeklerdeortalama 19-26 yaş arasında yaşanmaktadır. Türkiye'de beliren yetişkinlik dönemininyaşanması ile, evlenme, anababa olma, eğitimi tamamlama ve tam zamanlı ve kalıcıbir işte çalışma arasında anlamlı bir ilişki bulunmuştur. Kadınlar, bekarlar,çalışmayanlar, anababa olmayanlar ve eğitimi devam edenler ölçekten diğerlerinegöre daha yüksek puan almışlardır. Katılımcıların yetişkinlikle ilgili kişiseltanımlamaları ile yaş düzeyleri arasında anlamlı bir ilişki bulunmuştur. 15-18 yaşgrubu bireylerin büyük çoğunluğu yetişkinliğe ulaşmadıklarını düşünmekte; 19-26 yaşarası katılımcıların büyük çoğunluğu ve 27-34 yaş grubunun önemli bir bölümükendini ergenlikle yetişkinlik arasında bir geçiş döneminde hissetmektedir.Yetişkinliğe ulaşmayla ilgili kişisel tanımlama ile cinsiyet, medeni durum, eğitimdurumu, anababa olma durumu ve iş durumu arasında anlamlı bir ilişki bulunmuştur.Kadınlar, bekarlar, çalışmayanlar, anababa olmayanlar ve eğitimi devam edenler,kendilerini diğerlerine göre daha çok geçiş döneminde hissetmektedirler. 15-18 ve19-26 yaş arası katılımcıların önemli bir bölümü ve 27-34 yaş grubunun çok büyükbir çoğunluğu bu psikolojik ölçütlere önem vermektedir. Yetişkinlik ölçütlerinde,cinsiyete göre anlamlı bir fark bulunmamıştır. Bekarlar, çalışmayanlar, anababaolmayanlar ve eğitimi devam edenlerin psikolojik ölçütlere diğerlerinden daha fazlaönem verdikleri bulunmuştur. Araştırma sonuçlarına göre, Türkiye'de belirenyetişkinlik dönemi ortalama 19-26 yaş arasında yaşanmaktadır.a. Beliren Yetişkinlik Dönemiyle İlgili Sonuç ve ÖnerilerAraştırma sonuçları, katılımcıların yaş düzeyleri açısından ölçekten aldıklarıpuanda anlamlı bir fark olduğunu göstermektedir. Yani, katılımcıların bulundukları yaşdüzeyleri ile ölçekten aldıkları puan anlamlı bir şekilde ilişkilidir. 19-26 yaşdüzeyindeki katılımcıların ölçekten aldıkları puanlar 15-18 yaş düzeyi ve 27-34 yaşdüzeylerindeki bireylerin ölçekten aldıkları puanlardan yüksek bulunmuştur. 15-18yaş düzeyi ve 27-34 yaş gruplarının ölçekten aldıkları ortalama puanları arasındaanlamlı bir fark bulunmamıştır. Araştırma sonuçlarına göre, Türkiye'de belirenyetişkinlik dönemi ortalama 19-26 yaş arasında yaşandığı söylenebilir.Araştırma sonuçları, erkek katılımcıların yaş düzeyleri açısından ölçektenaldıkları puanda anlamlı bir fark olduğunu göstermektedir. Yani, erkek katılımcılarınbulundukları yaş düzeyleri ile ölçekten aldıkları puan anlamlı bir şekilde ilişkilidir. 19-26 yaş düzeyindeki katılımcıların ölçekten aldıkları puanlar 15-18 yaş düzeyi ve 27-34 yaş düzeylerindeki bireylerin ölçekten aldıkları puanlardan yüksek bulunmuştur.Araştırma sonuçları, Türkiye'de beliren yetişkinliğin erkeklerde 19-26 yaş arasındayaşandığını göstermektedir.Araştırma sonuçları, kadın katılımcıların yaş düzeyleri açısından ölçektenaldıkları puanda anlamlı bir fark olduğunu göstermektedir. Yani, kadın katılımcılarınbulundukları yaş düzeyleri ile ölçekten aldıkları puan anlamlı bir şekilde ilişkilidir. 19-26 yaş düzeyindeki kadın katılımcıların ölçekten aldıkları puanlar 15-18 yaş düzeyi ve27-34 yaş düzeylerindeki bireylerin ölçekten aldıkları puanlardan yüksekbulunmuştur. Bulgular, Türkiye'de beliren yetişkinliğin kadınlarda 19-26 yaş arasındayaşandığını göstermektedir.Araştırma sonuçlarına göre, katılımcıların ölçekten aldıkları ortalama puanlarcinsiyete göre anlamlı bir farklılık göstermektedir. Kadın katılımcıların ölçektenaldıkları ortalama puanlar, erkek katılımcıların ölçekten aldıkları ortalama puanlardandaha yüksektir. Bu bulgu, beliren yetişkinlik döneminin yaşanmasının cinsiyete göreanlamlı bir fark gösterebileceği şeklinde de yorumlanabilir. Cinsiyetler açısından buanlamlı fark, beliren yetişkinliğin yaşanma yıllarında değil, beliren yetişkinliğinsunduğu olanaklardan ve özgürlüklerden yararlanma boyutundadır.Araştırma sonuçlarına göre, katılımcıların ölçekten aldıkları ortalama puanlaranababa olma durumuna göre anlamlı bir farklılık göstermektedir. Çocuk sahibiolmayan katılımcıların ölçekten aldıkları ortalama puanlar, çocuk sahibi olankatılımcıların ölçekten aldıkları ortalama puanlardan daha yüksektir. Bu bulgu, belirenyetişkinlik döneminin yaşanmasının anababa olma durumuna göre anlamlı bir farkgösterebileceği şeklinde de yorumlanabilir.Katılımcıların ölçekten aldıkları ortalama puanlar eğitim yaşantısınıtamamlayıp tamamlamama durumuna göre anlamlı bir farklılık göstermektedir.Eğitimini sürdüren katılımcıların ölçekten aldıkları ortalama puanlar, eğitiminitamamlayan katılımcıların ölçekten aldıkları ortalama puanlardan daha yüksektir. Bubulgu, beliren yetişkinlik döneminin yaşanmasının eğitim yaşantısının devam edipetmemesine göre anlamlı bir fark gösterebileceği şeklinde de yorumlanabilir.Araştırma sonuçlarına göre, katılımcıların ölçekten aldıkları ortalama puanlarmedeni duruma göre anlamlı bir farklılık göstermektedir. Bekar katılımcıların ölçektenaldıkları ortalama puanlar, evli katılımcıların ölçekten aldıkları ortalama puanlardandaha yüksektir. Bu bulgu, beliren yetişkinlik döneminin yaşanmasının bireylerin evliolup olmamalarına göre anlamlı bir fark gösterebileceği şeklinde de yorumlanabilir.Araştırma sonuçlarına göre, katılımcıların ölçekten aldıkları ortalama puanlarkalıcı ve tam zamanlı bir işte çalışıp çalışmama durumuna göre anlamlı bir farklılıkgöstermektedir. Bir işte çalışmayan katılımcıların ölçekten aldıkları ortalama puanlar,bir işte çalışan katılımcıların ölçekten aldıkları ortalama puanlardan daha yüksekbulunmuştur. Bu bulgu, beliren yetişkinlik döneminin yaşanmasının kalıcı ve tamzamanlı bir işte çalışıp çalışmama durumuna göre anlamlı bir fark gösterebileceğişeklinde de yorumlanabilir.Araştırma sonuçları, katılımcıların birlikte yaşadıkları kişiler açısından ölçektenaldıkları puanlar arasında anlamlı bir fark olduğunu göstermektedir. Yani,katılımcıların birlikte yaşadıkları kişiler ile ölçekten aldıkları puan anlamlı bir şekildeilişkilidir. Yalnız yaşayan-arkadaşlarla-kardeşlerle-partnerle-yurtta yaşayan ve diğerseçeneğini işaretleyen katılımcıların ölçekten aldıkları puanlar anne ve/veya baba ileyaşayan ve eş ve/veya çocuklarla yaşayan bireylerin ölçekten aldıkları puanlardanyüksek bulunmuştur. Her üç grubun ortalama puanları anlamlı bir biçimdebirbirlerinden farklı bulunmuştur.Katılımcıların yetişkinlikle ilgili kişisel tanımlama açısından ölçekten aldıklarıpuanlar arasında anlamlı bir fark vardır. Yani, katılımcıların yetişkinliğe ulaşmaylailgili kişisel tanımlamaları ile ölçekten aldıkları puan anlamlı bir şekilde ilişkilidir.Yetişkinliğe ulaşmayla ilgili kişisel tanımlamada ?hem evet hem hayır? şeklindetanımlamada bulunan katılımcıların ölçekten aldıkları puanlar, ?hayır? şeklindetanımlamada bulunan ve ?evet? şeklinde tanımlamada bulunan bireylerin ölçektenaldıkları puanlardan yüksek bulunmuştur. Yine, yetişkinliğe ulaşmayla ilgili kişiseltanımlamada ?evet? ve ?hayır? olarak cevap veren katılımcıların ortalama puanlarıarasında anlamlı fark bulunmamıştır.Katılımcıların yetişkinlik ölçütleri açısından ölçekten aldıkları puanlar arasındaanlamlı bir fark vardır. Yani, katılımcıların önem verdikleri yetişkinlik ölçütleri ileölçekten aldıkları puanlar anlamlı bir şekilde ilişkilidir. Yetişkinlik ölçütü olarak ?kendisorumluluğunu alma/bağımsız kararlar verebilme? gibi psikolojik belirleyicilere önemveren katılımcıların ölçekten aldıkları puanlar, ?ekonomik bağımsızlık/kalıcı ve tamzamanlı bir işte çalışma? ölçütüne önem veren katılımcıların ölçekten aldıklarıpuanlardan, ?evlenme/anababa olma/eğitimi tamamlama/kalıcı bir yere yerleşme? gibidemografik ölçütlere önem veren katılımcıların puanlarından ve ?belirli bir yaşagelmiş olma? gibi biyolojik ölçütlere önem veren bireylerin ölçekten aldıklarıpuanlardan yüksek bulunmuştur. Yine, ?kendi sorumluluğunu alma/bağımsız kararlarverebilme? gibi psikolojik belirleyicilere önem veren katılımcıların ortalama puanlarıile, ?ekonomik bağımsızlık/kalıcı ve tam zamanlı bir işte çalışma? ölçütüne önemveren katılımcıların ortalama puanları ve ?belirli bir yaşa gelmiş olma? gibi biyolojikölçütlere önem veren bireylerin ortalama puanları arasında anlamlı fark bulunmuştur.Ayrıca, beliren yetişkinlik dönemi ile kendi sorumluluğunu alma/bağımsız kararlarverebilme gibi psikolojik belirleyiciler ve evlenme/anababa olma/eğitimitamamlama/kalıcı bir yere yerleşme gibi demografik ölçütler arasında anlamlı bir ilişkivardır.b. Yetişkinlikle İlgili Kişisel Tanımlamayla İlgili Sonuç ve ÖnerilerKatılımcıların yetişkinliğe ulaşıp ulaşmamayla ilgili kişisel tanımlamaları ile yaşdüzeyleri arasında anlamlı bir farklılık vardır. Başka bir deyişle katılımcılarınyetişkinliğe ulaşıp ulaşmamayla ilgili kişisel tanımlamaları ile yaş düzeyleri arasındaanlamlı bir ilişki bulunmaktadır. Araştırma sonuçlarına göre 15-18 yaş grububireylerin büyük çoğunluğu yetişkinliğe ulaşmadıklarını düşünmekte; 19-26 yaş arasıkatılımcıların büyük çoğunluğu ve 27-34 yaş grubunun önemli bir bölümü kendiniergenlikle yetişkinlik arasında bir geçiş döneminde hissetmektedir. Ayrıca, 27-34 yaşgrubu katılımcıların çok azı kendini yetişkin gibi hissetmektedir. Farklı yaş gruplarınasahip katılımcıların yetişkinliğe ulaşma konusundaki kişisel tanımlamalarındagözlenen bu farkın .01 düzeyinde anlamlı olduğu bulunmuştur.Katılımcıların yetişkinliğe ulaşıp ulaşmamayla ilgili kişisel tanımlamaları ileanababa olma durumları arasında anlamlı bir farklılık vardır. Başka bir deyişlekatılımcıların yetişkinliğe ulaşıp ulaşmamayla ilgili kişisel tanımlamaları ile anababaolma durumları arasında anlamlı bir ilişki bulunmaktadır. Çocuk sahibi olan bireylerinbüyük bölümü kendini yetişkin gibi hissetmekte, çocuk sahibi olmayan bireylerinyarısı kendilerini hem yetişkin gibi hem de değilmiş gibi hissetmektedir. Araştırmasonuçlarına göre, anababa olmak bireyin kendini yetişkin gibi hissetmesi konusundaönemli bir etkendir. Anababa olup olmama durumu ile yetişkinliğe ulaşmakonusundaki kişisel tanımlamalar arasında gözlenen bu farkın .01 düzeyinde anlamlıolduğu bulunmuştur.Katılımcıların yetişkinliğe ulaşıp ulaşmamayla ilgili kişisel tanımlamaları ilecinsiyet arasında anlamlı bir farklılık vardır. Başka bir deyişle katılımcılarınyetişkinliğe ulaşıp ulaşmamayla ilgili kişisel tanımlamaları ile cinsiyet arasındaanlamlı bir ilişki bulunmaktadır. Araştırma sonuçlarına göre, kendini hem yetişkin gibi,hem de değilmiş gibi hissedenlerin oranı kadınlarda daha yüksektir. Erkeklerkendilerini daha çok yetişkin gibi hissetmektedir. Cinsiyet ile yetişkinliğe ulaşmakonusundaki kişisel tanımlamalar arasında gözlenen bu farkın .01 düzeyinde anlamlıolduğu bulunmuştur.Katılımcıların yetişkinliğe ulaşıp ulaşmamayla ilgili kişisel tanımlamaları ile işdurumu arasında anlamlı bir farklılık vardır. Başka bir deyişle katılımcılarınyetişkinliğe ulaşıp ulaşmamayla ilgili kişisel tanımlamaları ile iş durumu arasındaanlamlı bir ilişki bulunmaktadır. Çalışmayan bireylerin büyük çoğunluğu kendilerinihem yetişkin gibi, hem de değilmiş gibi hissetmektedir. Çalışan bireylerin büyükçoğunluğu ise kendini yetişkin gibi hissetmektedir. Yani, bir işte çalışmayla, kendiniyetişkin gibi hissedip hissetmeme arasında .01 düzeyinde anlamlı bir ilişki vardır.Katılımcıların yetişkinliğe ulaşıp ulaşmamayla ilgili kişisel tanımlamaları ilealgılanan yetişkinlik ölçütleri arasında anlamlı bir farklılık vardır. Başka bir deyişlekatılımcıların yetişkinliğe ulaşıp ulaşmamayla ilgili kişisel tanımlamaları ile algılananyetişkinlik ölçütleri arasında anlamlı bir ilişki bulunmaktadır. Kendi sorumluluğunualma/bağımsız kararlar verebilme gibi içsel ve psikolojik ölçütlere önem veren bireylerçoğunlukla kendini geçiş döneminde hissetmektedir. Ekonomik bağımsızlık/kalıcı vetam zamanlı bir işte çalışma gibi ekonomik ölçütlere önem veren bireylerin de büyükbölümü kendini geçiş döneminde hissetmektedir. Ayrıca, tüm yetişkinlik ölçütleri ilekendini hem yetişkin gibi hem de değilmiş gibi hissetmek arasında orta düzeydeolumlu bir ilişki vardır.Katılımcıların yetişkinliğe ulaşıp ulaşmamayla ilgili kişisel tanımlamaları ileeğitim durumu arasında anlamlı bir farklılık vardır. Başka bir deyişle katılımcılarınyetişkinliğe ulaşıp ulaşmamayla ilgili kişisel tanımlamaları ile eğitim durumu arasındaanlamlı bir ilişki bulunmaktadır. Eğitim yaşantısı devam eden bireylerin yarısındanfazlası kendini geçiş döneminde hissetmektedir. Eğitim yaşantısı son bulmuşbireylerin büyük çoğunluğu kendini yetişkin gibi hissetmektedir.Katılımcıların yetişkinliğe ulaşıp ulaşmamayla ilgili kişisel tanımlamaları ilemedeni durum arasında anlamlı bir farklılık vardır. Başka bir deyişle katılımcılarınyetişkinliğe ulaşıp ulaşmamayla ilgili kişisel tanımlamaları ile evli olup olmamaarasında anlamlı bir ilişki bulunmaktadır. Bekar katılımcılar kendilerini yetişkinlikyolunda ama henüz yetişkinliğe ulaşmamış hissederken, evli katılımcılar büyükoranda kendilerini yetişkin gibi hissetmektedir.c. Algılanan Yetişkinlik Ölçütleriyle İlgili Sonuç ve ÖnerilerKatılımcıların önemli kabul ettiği yetişkinlik ölçütleri (algılanan yetişkinlikölçütleri) ile yaş düzeyleri arasında anlamlı bir farklılık vardır. Başka bir deyişle,katılımcıların önemli kabul ettiği yetişkinlik ölçütleri ile yaş düzeyleri arasında anlamlıbir ilişki bulunmaktadır. Farklı yaş gruplarına sahip katılımcıların önemli kabul ettikleriyetişkinlik ölçütlerinde gözlenen bu farkın anlamlı olduğu bulunmuştur. Araştırmasonuçlarına göre 15-18 yaş grubu bireylerin büyük çoğunluğu ?Kendi sorumluluğunualma-Bağımsız kararlar verebilme? gibi psikolojik ölçütlere önem vermemekte; 19-26yaş arası katılımcıların önemli bir bölümü ve 27-34 yaş grubunun çok büyük birçoğunluğu bu psikolojik ölçütlere önem vermektedir.Katılımcıların önemli kabul ettiği yetişkinlik ölçütleri ile anababa olma durumlarıarasında anlamlı bir farklılık vardır. Başka bir deyişle, katılımcıların önemli kabul ettiğiyetişkinlik ölçütleri ile anababa olma durumları arasında anlamlı bir ilişkibulunmaktadır. Araştırma sonuçlarına göre, yetişkinlik ölçütü olarak ?kendisorumluluğunu alma-bağımsız kararlar verebilme? gibi içsel ve psikolojik belirleyicilerien önemli yetişkinlik ölçütleri olarak görenlerin oranı, çocuk sahibi olmayanbireylerde, anababa olan bireylerde ve tüm grupta oldukça yüksek bulunmuştur.Çocuk sahibi olan bireyler psikolojik ölçütlere çocuk sahibi olmayan bireylerden dahafazla önem vermektedir. Çocuk sahibi olmayan bireyler de psikolojik ölçütlere önemvermekle birlikte, diğer ölçütlere de belli oranda önem vermektedir.Katılımcıların önemli kabul ettiği yetişkinlik ölçütleri ile cinsiyet arasındaanlamlı bir fark bulunmamıştır. Başka bir deyişle, katılımcıların önemli kabul ettiğiyetişkinlik ölçütleri ile cinsiyet arasında anlamlı bir ilişki bulunmamaktadır. Erkek vekadın katılımcıların önemli kabul ettikleri yetişkinlik ölçütlerinin oranları birbirinebenzer bulunmuştur.Katılımcıların önemli kabul ettiği yetişkinlik ölçütleri ile iş durumu arasındaanlamlı bir farklılık vardır. Başka bir deyişle, katılımcıların önemli kabul ettiğiyetişkinlik ölçütleri ile iş durumları arasında anlamlı bir ilişki bulunmaktadır. Araştırmasonuçlarına göre, çalışan bireyler psikolojik ölçütlere çalışmayan bireylerden dahafazla önem vermektedir. Çalışmayan bireyler de psikolojik ölçütlere önem vermeklebirlikte, diğer ölçütlere de belli oranda önem vermektedirler. Çalışan bireylerinneredeyse tamamına yakın bir bölümü içsel ve psikolojik ölçütlere önem vermektedir.Katılımcıların önemli kabul ettiği yetişkinlik ölçütleri ile eğitim durumu arasındaanlamlı bir farklılık vardır. Başka bir deyişle, katılımcıların önemli kabul ettiğiyetişkinlik ölçütleri ile eğitim durumları arasında anlamlı bir ilişki bulunmaktadır.Araştırma sonuçlarına göre, eğitimini tamamlayan bireyler psikolojik ölçütlere, eğitimidevam eden bireylerden daha fazla önem vermektedir. Eğitimi devam eden bireylerde psikolojik ölçütlere önem vermekte, ancak diğer ölçütlere de belli oranda önemvermektedirler. Eğitimini tamamlayan bireylerin neredeyse tamamı psikolojik ölçütlereönem vermekte, diğer ölçütlere fazla önem vermemektedirler.Katılımcıların önemli kabul ettiği yetişkinlik ölçütleri ile medeni durum arasındaanlamlı bir farklılık vardır. Başka bir deyişle, katılımcıların önemli kabul ettiğiyetişkinlik ölçütleri ile medeni durumları arasında anlamlı bir ilişki bulunmaktadır.Araştırma sonuçlarına göre, evli bireyler psikolojik ölçütlere bekar bireylerden dahafazla önem vermektedir. Bekar bireyler de psikolojik ölçütlere önem vermekte, ancakdiğer ölçütlere de belli oranda önem vermektedirler. Evli bireylerin neredeyse tamamıpsikolojik ölçütlere önem vermekte, diğer ölçütlere fazla önem vermemektedirler.Yapılan bu çalışmada Türkiye'de ilk kez beliren yetişkinlik döneminin varlığınısorgulayan bir ölçek uyarlanmış ve ölçeğin geçerlik ve güvenirlik çalışmalarıyapılmıştır. Bundan sonraki çalışmalarda uygun örneklemler seçilerek ölçeğingeçerlik ve güvenirlik çalışmaları tekrarlanabilir.Beliren yetişkinler pek çok alanda birbirinden farklılık göstermektedir. Buyüzden, bu dönem üzerinde çalışanlar, yaptıkları çalışmalarda heterojenliğe dikkatetmelidirler.Beliren yetişkinlik, ergenlik ve yetişkinlikten farklı bir yaşam dönemidir. Öteyandan, bu döneme ilişkin kesin normların olduğunu söylemek de doğru değildir. Budönem bir geçiş dönemidir. Bu dönemin dinamik, karmaşık ve zengin olması,yapılacak olan çalışmaların çeşitliliği açısından önemlidir.Tüm bu araştırma bulguları, beliren yetişkinliğin gelişimi hakkında bize bilgisunmaktadır. Öte yandan, bu dönemde bulunan kadın ve erkeklerin birbirindenfarklılaşan temel özelliklerinin neler olduğu; örneğin, arkadaş ilişkilerinin ne durumdaolduğu, medyayı kullanımlarının ne durumda olduğu araştırılmalıdır.Beliren yetişkinlik, yetişkinlik rollerinin ertelendiği, uzatıldığı ve rol denemeolanaklarının sunulduğu durumlarda ortaya çıkan bir yaşam dönemidir. Bu yüzden,özel gruplarda bu dönemin varlığı ve özellikleri araştırılmalıdır. Örneğin, yetişkinrollerini erteleyen eşcinseller üzerinde bu dönemin varlığı araştırılabilir.Bu dönemin karmaşık yapısı birçok alanda çalışma yapmaya olanaktanımaktadır. Bu dönemde bulunan bireylerin ergenlerden ve yetişkinlerdenfarklılaşan temel özelliklerinin neler olduğu Türkiye'de araştırılabilir.Amerika ve Avrupa'nın birçok ülkesinde olduğu gibi Türkiye'de de belirenyetişkinlik gelişim psikoloji kitaplarında yerini alabilir. Hatta, çeşitli kaynaklardan dersolarak okutulmaya başlanabilir.Son olarak, bu çalışma Türkiye'de bir ilk olma niteliğindedir ve Türkiye' dekigelecek araştırmalar, tipik örneklemlerle çalışarak, uygun çok değişkenli tekniklerkullanarak, yetişkinlik ölçütlerini geliştirerek ve bireyleri gerçekten beliren yetişkinlerolarak tanımlamaya uygun araştırma konularını değerlendirebilir. | |
dc.description.abstract | In this research, emerging adulthood which was proposed by Arnett andpercevid criteria of adulthood are investigated Turkey. Views of Life Survey is usedafter adapted to Turkish for gathering data. Besides, according to theoreticalsucructure some demographic features like avarage marriage, becoming the parentof first child, completion of education, beginning to work full time ages are examinedto search throughly in last fifty years in Turkey. Data was collected from people, 15-34 years, who are attended high school, colleges, postgraduate education studentsand doctors and teachers. In analyzing data, frequencies and percentages, one-wayanova, t-test and chi-square analysis were used. In results of analysis, in participants?ages significant differences were obtained. According to research results, emergingadulthood tend to be parent both in women and men, average 19-26 years, inTurkey. There is a significant relationship between emerging adulthood, which is, withmarriage, becoming a parent, completion of education and working in full time andpermanent job. Those who are women, single, non-working and non-parents andwho continue their education got higher score from survey than others. There is asignificant relationship between participants? individual definition of adulthood andtheir age levels. A great number of individuals, 15-18 age groups, think that theyhaven?t reached to adulthood; a great number of participants, 19-26 years, and aconsiderable part of participants, 27-34 age groups, feel themselves in transitionperiod between adolescence and adulthood. There is significant relationship betweenreaching the adulthood and individual definition which includes gender, maritalstatus, education status, parental status and working status. Those who are women,single, non-working and non-parents and who continue their education feelthemselves in the transition period than others. An important group of participants of15-18 and 19-26 years group, and great number of participants from 27-34 agegroup, consider psychological criteria important. In adulthood criteria, according togender significant difference is not found. Those who are single, non-working andnon-parents and who continue their education consider psychological criteriaimportant rather than others. According to research results, emerging adulthoodseem to exist on the average 19-26 years in Turkey. | en_US |