Ergenlerin yalnızlık düzeyleri ve kişilerarası ilişkilerle bilişsel çarpıtmaları arasındaki ilişkinin incelenmesi
dc.contributor.advisor | Sevim, Seher | |
dc.contributor.author | Kilinç, Hicran | |
dc.date.accessioned | 2020-12-04T12:57:33Z | |
dc.date.available | 2020-12-04T12:57:33Z | |
dc.date.submitted | 2005 | |
dc.date.issued | 2018-08-06 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/86325 | |
dc.description.abstract | Bu çalışmada, kız ve erkek lise öğrencilerinin yalnızlık düzeylerine görekişilerarası ilişkilerle ilgili bilişsel çarpıtmalarının farklılığını belirlemekamaçlanmıştır. Araştırmanın evrenini, Ankara merkez liselerinde öğrenimgören öğrenciler oluşturmuştur. Örneklem, Ankara il merkezinde bulunan veher bir sosyo-ekonomik düzeyi temsil eden Tuzluçayır Lisesi, İncirli Lisesi veAyrancı liselerinin 9. ve 10. sınıf öğrencilerinden oluşmaktadır. Araştırmagrubu, 263'ü kız ve 166'sı erkek olmak üzere toplam 429 öğrencidenoluşmaktadır.Araştırma grubuna UCLA Yalnızlık Ölçeği, İlişkilerle İlgili BilişselÇarpıtmalar Ölçeği ve Kişisel Bilgi Formu uygulanmıştır. Elde edilen verilerSPSS (11.00) programı kullanılarak çözümlenmiştir. Öğrencilerin bilişselçarpıtmalarının yalnızlık düzeylerine ve cinsiyete göre farklılaşıpfarklılaşmadığını belirlemek amacıyla iki faktörlü ANOVA kullanılmıştır.Varyans analizi sonuçlarının anlamlı çıkması durumunda, farklılığın hangigruplardan kaynaklandığını belirlemek amacıyla, post-hoc t-testi türlerindenbirisi olan Tukey kullanılmıştır.Bu araştırmadan elde edilen bulgular şu şekilde özetlenebilir:Öğrencilerin yakınlıktan kaçınma çarpıtmalarının yalnızlık düzeylerine vecinsiyetlerine göre farklılaştığı belirlenmiştir. Gerçekçi olmayan ilişki beklentisiboyutunda ise yalnızlık düzeyleri ve cinsiyete göre farklılık bulunamamıştır.Son olarak kız öğrencilerin ve beklentilerin tersine yalnız olmayan bireylerindaha çok zihin okuma çarpıtmasına sahip oldukları belirlenmiştir. | |
dc.description.abstract | The purpose of the present study was to determine the differencesbetween interpersonal cognitive distortions concerning loneliness levels ofgirls and boys in high schools. The population of the study was composed ofstudents attending in central Ankara. The sample consists of 9th and 10thgrade students from Tuzluçayır Lisesi, İncirli and Ayrancı Lisesi, each ofwhich represented one of the three different socioeconomic status. Thesample consisted of 429 students (263 girl, 166 boy).UCLA Loneliness Scale, Interpersonal Cognitive Distortions Scale andDemografic Information Form, were applied to the research group. Theresearch data were analyzed by using SPSS 11.00. Two-way ANOVA wasused to determine whetler the participants? cognitive distortions vary withregard to levels of loneliness and sex. Post-hoc comparisons (Tukey HSD)test were conducted to explore the sources of the significant differences.The results of the study indicated that distortion of avoidance fromintimacy varies in regard to levels of loneliness and sex. No significantdifference was determined concerning the unrealistic relationshipsexpectation with respect to levels of loneliness and sex. Finally, the resultssuggested that female students in comparison with male students, and theones with low-level loneliness in comparison with high-level lonelinessemploy more mind-reading distortions. | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Psikoloji | tr_TR |
dc.subject | Psychology | en_US |
dc.title | Ergenlerin yalnızlık düzeyleri ve kişilerarası ilişkilerle bilişsel çarpıtmaları arasındaki ilişkinin incelenmesi | |
dc.title.alternative | The examination relationship between interpersonal cognitive distortions and levels of loneliness of adolescents' | |
dc.type | masterThesis | |
dc.date.updated | 2018-08-06 | |
dc.contributor.department | Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı | |
dc.identifier.yokid | 174589 | |
dc.publisher.institute | Eğitim Bilimleri Enstitüsü | |
dc.publisher.university | ANKARA ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 204871 | |
dc.description.pages | 116 | |
dc.publisher.discipline | Diğer |