Show simple item record

dc.contributor.advisorAy, Şule
dc.contributor.authorÇalişir, Ridvan
dc.date.accessioned2020-12-04T12:57:08Z
dc.date.available2020-12-04T12:57:08Z
dc.date.submitted2019
dc.date.issued2020-02-07
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/86298
dc.description.abstractBu çalışmanın temel amacı ortaokul öğrencilerinin girişimcilik yeterlik düzeylerini ortaya koyabilmek ve çeşitli demografik değişkenler yönünden ortaokul öğrencilerinin girişimcilik yeterlik düzeylerinin farklılık gösterip göstermediğini belirlemektir. Çalışmada nicel araştırma yöntemlerinden ilişkisel tarama ve tekil tarama desenlerinden yararlanılmıştır. Araştırmanın örneklemini Doğu Marmara'da bir ilin merkez ilçesinde bulunan 356 ortaokul öğrencisi oluşturmaktadır. Daha önceden Türkçeye uyarlanan ASTEE Girişimcilik Ölçeği` ile veriler elde edilmiştir. Ölçme aracının ilk versiyonu ilkokul öğrencileri için hazırlanmış olduğu için bu çalışma için doğrulayıcı faktör analizi yeniden yapılmıştır. Normal dağılım göstermeyen veriler, Mann-Whitney-U, Kruskal Wallis testleri ile analiz edilmiş. Bonferroni düzeltmesinden faydalanılmıştır. Araştırmanın bulguları ortaokul öğrencileri, girişimcilik yeterlik düzeylerini toplam test ve alt faktörlerinde katılıyorum düzeyinde görmektedir. Ortaokul öğrencilerinin girişimcilik yeterlik düzeyleri öğrencilerin cinsiyetlerine göre girişimcilik yeterlikleri toplam testte anlamlı farklılık göstermemekte; yalnızca girişimcilik eğitimi yeterliğinde kadın öğrenciler lehine, girişimcilik tutumunda iseiiierkekler lehine anlamlı farklılık göstermektedir. Ortaokul öğrencilerinin girişimcilik yeterlik düzeyleri yakınları ve tanıdıkları arasında kendi işini kuranların olup olmaması yönünden toplam testte anlamlı farklılık göstermemekte; girişimcilik niyetinde ise kendi işini kuranlar lehine anlamlı fark göstermektedir. Ortaokul öğrencilerinin girişimcilik yeterlik düzeyleri babalarının eğitim düzeyi yönünden de bütün alt boyutlarda anlamlı şekilde farklılık göstermemektedir. Ortaokul öğrencilerinin girişimcilik yeterlik düzeyleri annelerinin eğitim düzeyi yönünden de bütün alt boyutlarda anlamlı şekilde farklılık göstermemektedir. Ortaokul öğrencilerinin girişimcilik yeterlik düzeyleri annelerin çalıştığı sektöre göre bütün alt boyutlarda farklılık göstermemektedirOrtaokul öğrencilerinin girişimcilik yeterlik düzeyleri daha önceden herhangi bir bilimsel, sanatsal, sportif, kültürel faaliyette görev ve sorumluluk alma durumu yönünden bütün alt boyutlarda anlamlı farklılık göstermektedir. Rol-sorumluluk alan öğrencilerin girişimcilik yeterlik düzeyleri anlamlı şekilde yüksektir. Ortaokul öğrencilerinin girişimcilik yeterlik düzeyleri sınıf düzeyleri yönünden anlamlı şekilde farklılık göstermektedir. 7. sınıflar ile 6. sınıflar arasında 7. sınıflar lehine, 8. sınıflar ile 6. sınıflar arasında 8. sınıflar lehine ve 5. sınıflar ile 6. sınıflar arasında ise 6. sınıflar lehine anlamlı fark vardır.Ortaokul öğrencilerinin girişimcilik yeterlik düzeyleri ve girişimcilik niyeti; ailesinin aylık ortalama gelir düzeyleri yönünden ailelerinin geliri 7000+TL olan öğrenciler lehine; anlamlı farklılık göstermektedir. Ortaokul öğrencilerinin girişimcilik bilgisi ailesinin 4001-7000TL olan öğrenciler lehine anlamlı farklılık göstermekte; girişimcilik tutumu, girişimcilik eğitimi ve girişimcilik becerisi yönünden anlamlı farklılık göstermemektedir. Ortaokul öğrencilerinin girişimcilik yeterlik düzeyleri babalarının çalıştığı sektöre göre anlamlı farklılık göstermektedir. Girişimcilik yeterlik düzeyi, girişimcilik bilgisi alt boyutlarında babası özel sektörde çalışan öğrenciler lehine; girişimcilik beceri ve girişimcilik niyetinde babası kendi işini kuranların lehine anlamlı farklılık göstermekle birlikte; girişimcilik tutumu ve girişimcilik eğitiminde ortaokul öğrencilerinin babalarının çalıştığı sektöre göreivanlamlı farklılık göstermemektedir. Bütün alt boyutlarda babası çalışmayan öğrencilerin en düşük girişimcilik yeterlik düzeyinde olduğu görülmektedir.Araştırmadan elde edilen sonuçlara göre, bu araştırma Doğu Marmara'da bir ilin merkez ilçesinde yapılmış; farklı araştırmalarda daha geniş örneklem grupları ile farklı kademelerde öğrencilerle çalışılarak daha zengin veri seti elde edilebilir. Girişimcilikte cinsiyet farkının girişimciliği etkileyen bir faktör olmadığını ortaya çıkarmak adına sadece erkek ya da sadece kadın girişimcilerle ilgili nitel araştırmalar yapılabilir. Okullarda sadece sosyal ve sportif aktivitelerde görev alan öğrencilerin girişimcilik yeterliklerine yönelik çalışmalar yapılabilir. Okullarda girişimcilik eğitiminin öğrencilerin girişimcilik yeterliklerine katkısını belirlemek için girişimcilik dersi alan okulların öğrencileri ile girişimcilik dersi almayan öğrenciler üzerinde karşılaştırmalı çalışmalar yapılabilir.Anahtar Kelimeler: Girişim, Girişimcilik, Yeterlik
dc.description.abstractThe main purpose of this study is to put forward the level of entrepreneurial competence of secondary school students and to determine whether the level of entrepreneurial proficiency of secondary school students differ in terms of various demographic variables. In this study, relational screening model and single screening model as quantitative research methods were used. The research sample includes a total of 356 secondary school students studying in the central district of a city in East Marmara Region. The data were collected with the `ASTEE-Entrepreneurship Scale` which was adapted in Turkish before. As the first version of the assessment tool was prepared for primary students, confirmatory factor analysis was reconducted. Thedata which doesn't have normal dispersion was analyzed by Mann-Whitney-U and Kruskal Wallis tests. Bonferroni correction was used. The findings of the study show the level of entrepreneurial competence of secondary school students in the agree level in terms of total tests and sub factors. The levels of entrepreneurial competence of secondary school students do not differ significantly in terms of gender of the students, but entrepreneurial competence level of female students is higher than male students whereas the entrepreneurial attitude of male students is higher than female students. The level of entrepreneurial competence of secondary school students does not differ significantly between their relatives and acquaintances in terms of whether or not they have found their ownvibusiness. However, students who have found their own business amongrelatives and acquaintances have higher scores. Entrepreneurial competence levels of secondary school students don't differ significantly in terms of the education level of fathers in all sub dimensions. Entrepreneurial competence levels of secondary school students don't differ significantly in terms of the education level of mothers in sub dimension. Entrepreneurial proficiency levels of secondary school students don't differ significantly in terms of the sectors in which mothers work in all sub dimensions.Entrepreneurial competence levels of secondary school students differ significantly in terms of their status of taking duties and responsibilities in any scientific, artistic, sporting, cultural activities, and the level of entrepreneurial competence of students taking role-responsibility is significantly higher. Entrepreneurial proficiency levels of secondary school students differ significantly in terms of class levels. The entrepreneurial proficiency level of Grade 7 is higher than Grade 6, the entrepreneurial proficiency level of Grade 8 is higher than Grade 6, the entrepreneurial proficiency level of Grade 6 is higher than Grade 5.Entrepreneurial competency levels and entrepreneurial intention of secondary school students differ significantly for the students whose families have more than 7000 Turkish liras monthly average income. Entrepreneurial knowledge of students differ significantly for those whose family income is 4001-7000 Turkish Liras whereas it doesn't differ significantly in terms of entrepreneurial attitude, entrepreneurial education and entrepreneurial competency. Entrepreneurship proficiency levels of secondary school students differ significantly according to the sector in which their fathers work. Entrepreneurship competency level of the students whose father works in private sector differs significantly and the entrepreneurship competency level of the students whose father sets sup his own business in terms entrepreneurial attitude and competency differs significantly. In terms of entrepreneurial attiude and education, the way that fathers of secondary students work differ significantly. In all sub dimensions, the entrepreneurial proficiency of the students whose father doesn't work are at the lowest entrepreneurship level.According to the results of the study, this study was conducted in the central district of a city in East Marmara. Richer data can be obtained by working withviibroader sample groups in different levels for different studies. In order to show that gender difference isn't a factor that affects entrepreneurship, qualitative research can be conducted with only male or female entrepreneurs. Studies can be carried out with students who take part only in social and sporting activities at schools. In order to determine the contribution of entrepreneurshipeducation at schools to the entrepreneurial proficiency level of students, comparative studies can be conducted between the students who take entrepreneurship lessons at schools and the students who don't take entrepreneurship lessons at schools.Keywords: Entrepreneurship, Entrepreneurship, Competenceen_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectEğitim ve Öğretimtr_TR
dc.subjectEducation and Trainingen_US
dc.titleOrtaokul öğrencilerinin girişimcilik yeterlikleri
dc.title.alternativeEntrepreneurhip qualification of secondary school student
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2020-02-07
dc.contributor.departmentEğitim Bilimleri Anabilim Dalı
dc.identifier.yokid10313989
dc.publisher.instituteSosyal Bilimler Enstitüsü
dc.publisher.universityDÜZCE ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid607759
dc.description.pages118
dc.publisher.disciplineEğitim Programları ve Öğretim Bilim Dalı


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess