Hasta eğitiminin, hastaların bilgi düzeyine kendi yönetme becerileri ile thastalığa yönelik tutumlarına etkisi (tip 2 diyabet hastaları örneği)
dc.contributor.advisor | Gürkan, Tanju | |
dc.contributor.author | Atak, Seher Nazli | |
dc.date.accessioned | 2020-12-04T12:56:41Z | |
dc.date.available | 2020-12-04T12:56:41Z | |
dc.date.submitted | 2006 | |
dc.date.issued | 2018-08-06 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/86267 | |
dc.description.abstract | Bu çalışmada, Tip 2 diyabet hastalarının kendini yönetme becerileri ve hastalığayönelik tutumlarına, hasta eğitiminin etkisinin değerlendirilmesi amaçlanmıştır. Kontrolgruplu eğitimden önce eğitimden sonra deneme modelinde olan araştırmanın evrenini,Kasım 2005 ve Ocak 2006 tarihleri arasında Ankara Üniversitesi Tıp FakültesiEndokrinoloji ve Metabolizma Hastalıkları Bilim Dalı Diyabet Araştırma Merkezi'nebaşvuran Tip 2 diyabet hastaları oluşturmuştur. Araştırmanın örnekleminde, araştırmayakatılmayı kabul eden seksen hasta yer almıştır. Örneklem grubuna, Stanford ÜniversitesiHasta Eğitimi ve Araştırma Merkezi Diyabet Öz Yeterlilik Ölçeği, Michigan ÜniversitesiDiyabet Araştırma ve Eğitim Merkezi Diyabet Tutum Ölçeği ve araştırmacı tarafındanhazırlanan Tip 2 Diyabet Hastaları İçin Görüşme Formu uygulanmıştır. Elde edeilenveriler SPSS programında çözümlenmiştir. Deney ve kontrol gruplarında; eğitim öncesive eğitim sonrası karşılaştırmalarda, sayımla belirtilen veriler için ki-kare testi,hesaplanan ölçek puanlarının (yaşantı, kendini yönetme, tutum ve bilgi puanı)karşılaştırılmasında eşleştirilmiş t-testi kullanılmıştır. Ölçek puanlarının eğitimden önceve eğitimden sonra fark düzeylerine ilişkin deney ve kontrol gruplarınınkarşılaştırılmasında Mann-Whitney U testi kullanılmıştır. Bu araştırmadan elde edilenbulgular, hastaların eğitimden yararlandığını, kendini yönetme becerilerini geliştirdiğinifakat hastalığa yönelik tutumlarında değişiklik olmadığını göstermiştir. | |
dc.description.abstract | In this research, it was aimed to assess the impact of patient education on knowledge,self-management skills and attitudes of patients with type 2 diabetes. The research thatwas designed as pre and post test with control group in which the patients with type 2diabetes who attained to the Diabetes Center of Diseases of Endocrine and Metabolismbetween November 2005 and January 2006, made the sample. Eighty patients whoaccepted to participate in the study, were included in the research sample. Stanford PatientEducation Center, Diabetes Self-efficacy Scale, University of Michigan DiabetesResearch and Training Center, Diabetes Attitudes Questionnaire and Interview Form forType 2 Diabetes Patients were applied to the sample group. Data were analysed by SPSSstatistical packet programme. Chi-square and student?s t test were used in the analyses.Non parametric test of Mann Whitney U was used to compare the point differences ofexperiment and control group for related scales. According to the results of this research,it was ascertained that patients benefitted from the education programme, developed theirself-management skills but it was not observed any progress in attitudes of patientstowards diabetes. | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Eğitim ve Öğretim | tr_TR |
dc.subject | Education and Training | en_US |
dc.title | Hasta eğitiminin, hastaların bilgi düzeyine kendi yönetme becerileri ile thastalığa yönelik tutumlarına etkisi (tip 2 diyabet hastaları örneği) | |
dc.title.alternative | The impact of patient education on knowledge, self-management skills and attudes of patients with type 2 diabetes | |
dc.type | masterThesis | |
dc.date.updated | 2018-08-06 | |
dc.contributor.department | Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı | |
dc.identifier.yokid | 175600 | |
dc.publisher.institute | Eğitim Bilimleri Enstitüsü | |
dc.publisher.university | ANKARA ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 204598 | |
dc.description.pages | 130 | |
dc.publisher.discipline | Diğer |