Show simple item record

dc.contributor.advisorGürkan, Tanju
dc.contributor.authorÖzdemir, Ece
dc.date.accessioned2020-12-04T12:55:55Z
dc.date.available2020-12-04T12:55:55Z
dc.date.submitted2006
dc.date.issued2018-08-06
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/86213
dc.description.abstractÖZETOKULÖNCESİ DÖNEM ÇOCUKLARININ CİNSİYET ÖZELLİKLERİNEİLİŞKİN KALIPYARGILARININ İNCELENMESİÖzdemir, EceYüksek Lisans, Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı/ EPÖTez Danışmanı: Prof. Dr.Tanju GürkanMart 2006, 80 sayfa.Bu araştırma, ?Okulöncesi Dönem Çocuklarındaki CinsiyetÖzelliklerine İlişkin Kalıpyargıların? belirlenmesi ve analizi amacıylayapılmıştır. Araştırmada kalıpyargıların analizi ile ilgili teorik boyut kuramsaltemeller bölümünde; pratik boyut ise bulgular ve yorumlar bölümündetartışılmıştır.Araştırmanın evrenini Ankara ili Hava Kuvvetleri Komutanlığı OranGündüz Bakımevi 5 ve 6 yaş gruplarına devam eden 120 çocukoluşturmaktadır. Gündüz Bakımevindeki 5 yaş grubuna devam eden 30 kız,30 erkek çocuk ile 6 yaş grubuna devam eden 30 kız, 30 erkek çocukaraştırmanın deneklerini oluşturmuştur.Araştırmayı temellendirme ve bulguların yorumunda karşılaştırmalaryapma amacıyla, araştırmayı doğrudan ya da dolaylı olarak ilgilendirenbenzer araştırmalar ve ilgili kaynaklar taranmıştır.Araştırmada veri toplamak amacıyla cinsiyet kalıpyargı ölçeğikullanılmıştır.Ölçme aracı ile toplanan veriler, Cinsiyet Kalıpyargı Ölçeği Sorularınaverilen cevaplar bilgisayar ortamında SPSS istatistik programı kullanılarakanaliz edilmiştir.Araştırma soruları mevcut durumu saptamaya yönelik betimleyicitürden sorulardan oluşmaktadır. Bu sorulardan elde edilen veriler, yüzde vefrekans gibi betimsel istatistikler kullanılarak analiz edilmiştir. Yaş ve cinsiyetşeklinde tanımlanan iki değişkenin birbiri ile etkileşimi iki faktörlü varyansanalizi yapılarak incelenmiştir.Araştırmadan elde edilen bulgular, Cinsiyet kalıpyargı puanlarıüzerinde her iki değişkenin etkisi incelendiğinde yaş ve cinsiyet değişkenleriarasında etkileşim bulunduğunu göstermektedir. Cinsiyet kalıpyargı puanlarıaçısından bakıldığında yaş ve cinsiyet birbirine bağımlıdır.Bir başka deyişle cinsiyet kalıpyargılarının yaşla değişimi cinsiyetegöre farklılık göstermektedir.Bu verilere göre yaşla birlikte cinsiyet kalıpyargıları artmakta, cinsiyetyaştan bağımsız kalıpyargıları etkilememekte, her ikisi ortak olarakkalıpyargıları etkilemektedir.Araştırmadan elde edilen veriler ve uygulama sırasındaki gözlemlerokulöncesi dönem 5-6 yaş grubundaki çocuklarda kalıpyargıların varolduğunu, bu yargılı düşünüşü engellemek için devlete, topluma, aileye,eğitimcilere büyük görevler düştüğünü, kalıpyargılarla başa çıkmayı eğitimprogramlarının bir parçası haline dönüştürmenin gerekliliğini ortayaçıkarmaktadır.
dc.description.abstractABSTRACTThe Analysis Of Sexual Stereotypes Of Preschool ChildrenEce ÖzdemirM.S, Educational Sciences/ Educational Programme and InstructionThesis consultant; Prof. Dr. Tanju GürkanMarch 2006, 80 pages.The aim of this research is to determine and analysis of sexualstereotypes of preschool children. Analysis of stereotypes takes part attheoretical basics while applications take part at findings and comments part.The research environment is formed by 120 children from Air ForceOran Day Nursery, at ages 5 and 6. The working group of the research is 30girls and 30 girls at age of 5 and 30 girls and 30 girls at age of 6.Directly or indirectly related similar studies and sources searchedthoroughly to take the research further, to make a better basis for researchand to compare the comments on findings.In this research, to collect data, sexual stereotypes scale is used. Datacollected by measuring tool, responses to sexual stereotypes scalequestions, are analyzed by using computer based statistic program SPSS.Research questions are formed from descriptive questions for findingexisting situation. Data collected from these questions are analyzed bydescriptive statistical methods such as percentage and frequency. Interactionof two variables, determined as age and sex, is examined using two factorsvariance analysis method.After examining two variables effect on sexual stereotypes, findings ofinvestigation show there is a strong interaction between age and sexvariables. Age and sex are dependent to each other according to sexualstereotypes scores. Changes of sexual stereotypes by age depend on sex.According to these data, increase in age increases the sexualstereotypes, sex does not affect stereotypes independent from age and thosetwo commonly affects stereotypes.Data collected from research and observations during practicesexposes that 5-6 years old preschool children has stereotypes, to avoidstereotype based thinking system, state, society, family and educators havebig responsibilities and it is a must to make a part of education to obstructstereotypes.en_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectEğitim ve Öğretimtr_TR
dc.subjectEducation and Trainingen_US
dc.subjectPsikolojitr_TR
dc.subjectPsychologyen_US
dc.titleOkulöncesi dönem çocuklarının cinsiyet özelliklerine ilişkin kalıp yargıların incelenmsi
dc.title.alternativeThe analysis of sexual stereotypes of preschool children
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2018-08-06
dc.contributor.departmentEğitim Bilimleri Anabilim Dalı
dc.identifier.yokid178590
dc.publisher.instituteEğitim Bilimleri Enstitüsü
dc.publisher.universityANKARA ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid205279
dc.description.pages92
dc.publisher.disciplineDiğer


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess