Ankara ili keçiören ilçesindeki kamu liselerinde görev yapan öğretmenlerin arabuluculuk yoluyla çatışma çözme davranışları
dc.contributor.author | Şener, Cemalettin | |
dc.date.accessioned | 2020-12-04T12:55:31Z | |
dc.date.available | 2020-12-04T12:55:31Z | |
dc.date.submitted | 2006 | |
dc.date.issued | 2018-08-06 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/86185 | |
dc.description.abstract | Bu araştırmanın amacı, Ankara ili Keçiören İlçesindeki kamu liselerindegörev yapan öğretmenlerin arabuluculuk yoluyla çatışma çözme davranışlarınıortaya çıkarmaktır.Veri toplama aracı, `'Öğrenciler Arasında Sorun Oluşması DurumundaÖğretmen Davranışları Anketi'' araştırmacı tarafından geliştirilmiştir.Başlangıçta, ankette 25 madde varken uzman görüşüne başvurulduktan sonra,anketteki 25 madde 23'e düşürülmüştür. 23 madde ön uygulamaya tabitutulduktan sonra anketin son hali 223 öğretmene uygulanmış ve analizedilmiştir.Verilerin çözümünde frekans ve yüzde dağılımları, aritmetik ortalamalarkullanılmıştır. Öğretmenlerin cinsiyet ve branş değişkenlerine ilişkin görüşleriarasında farklılık olup, olmadığını belirlemek için t-testi uygulanmıştır.Öğretmenlerin mesleki kıdeme ve eğitim durumuna göre maddelere verdikleriyanıtların anlamlı bir farklılık gösterip göstermediği tek boyutlu varyans analiziile (ANOVA) test edilmiştir.Araştırma sonuçlarına göre, kadın öğretmenlerin arabuluculuğunaşamalarına bakış açıları erkek öğretmenlere göre daha olumludur.11-15 yıl hizmet süresi olan öğretmenler arabuluculuğun aşamalarına,20 yıl ve üzeri hizmet süresine sahip öğretmenlere göre daha yüksek oranlakatılmaktadırlar. Arabuluculuğun aşamalarına en az katılan grup olan 20 yıl veüzeri hizmet süresi olan öğretmenlere en yakın oranı, öğretmenliğe yenibaşlayan 1-5 yıl hizmet süresi olan öğretmenler yakalamışlardır.Katılımcıların arabuluculuğun aşamalarına ilişkin olarak görüşlerinebakıldığında eğitim durumu değişkenine göre anlamlı bir farklılık yoktur.Öğretmenlerin arabuluculuğun aşamalarına bakış açılarında branşdeğişkenine ilişkin anlamlı bir farklılık bulunamamıştır.Araştırmaya katılan öğretmenlerin önemli bir çoğunluğunun arabuluculukile ilgili bir seminere katılmamış olduğu anlaşılmaktadır.Katılımcı öğretmenlerin çoğunluğunun arabuluculuğun aşamalarınailişkin olarak yaklaşım tarzının olumlu olduğu gözlenmiştir. Fakat sürecitaraflarla birlikte saptama ve planlama işlemlerine, diğerlerine oranla daha azkatılmışlardır.Anahtar Kelimeler : Çatışma, çatışma çözme, çatışma yönetimi,arabuluculuk, akran arabuluculuk, okulda arabuluculuk | |
dc.description.abstract | The purpose of this study is to determine the perceptions of teachersworking in public high schools in Kecioren in Ankara on mediation process as aconflict resolution technique.The data gathering instrument, `? The Questionnaire of Behaviors ofTeachers in Case of Forming a Problem Between Students ??, was developed bythe researcher. Firstly, there were 25 questions in the questionnaire. A panel ofexperts assisted to the development of the questionnaire. After a panel ofexperts? opinions, 23 questions were chosen out of 25 questions. After thepilot study the final questionnaire was applied to 223 teachers and analyzed.In the data analysis, frequency and percentage, arithmetic means wereused. In order to determine whether or not there have been any differencesamong the teachers? perceptions with respect to their gender and field, the t-testwas used. In order to investigate whether or not there have been anydifferences among the teachers? answers for each items of questionnaire withrespect to seniority and educational level variables, the analysis of variance(ANOVA) was used.The findings of the study have shown that women?s point of view onthe mediation process is much positive than that of men.The teachers with service of 11-15 years are much agreed than theteachers with service of more than 20 years experience with the mediationprocess. On the other hand, the least agreement of mediation process belongsto the teachers with service of 20 years and above and the teachers with serviceof five years or less than five years respectively.When teachers? perceptions on the mediation process are examined, itcan be seen that there is no significant difference with respect to the educationallevel variable.It was observed that point of view on mediation process did notsignificantly differ among teachers according to the variable of educationallevel.Most of the teachers working in public high schools in Kecioren haven?tattended a seminar about mediation.It was also observed that teachers perceived to mediation process in apositive way but they agreed with determine the process together with theparties and planning less than the others.Keywords: Conflict, conflict resolution, conflict management, mediation,peer mediation, school-based mediation | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/embargoedAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Eğitim ve Öğretim | tr_TR |
dc.subject | Education and Training | en_US |
dc.subject | Psikoloji | tr_TR |
dc.subject | Psychology | en_US |
dc.title | Ankara ili keçiören ilçesindeki kamu liselerinde görev yapan öğretmenlerin arabuluculuk yoluyla çatışma çözme davranışları | |
dc.title.alternative | Behaviour of teachers working in public high schools in kecioren in Ankara on mediation process as a conflict resolution technique | |
dc.type | masterThesis | |
dc.date.updated | 2018-08-06 | |
dc.contributor.department | Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı | |
dc.identifier.yokid | 348910 | |
dc.publisher.institute | Eğitim Bilimleri Enstitüsü | |
dc.publisher.university | ANKARA ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 232012 | |
dc.description.pages | 125 | |
dc.publisher.discipline | Eğitim Yönetimi ve Teftişi Bilim Dalı |