Ortaokul öğrencilerinin sosyo-bilimsel konulara ilişkin bakış açılarının incelenmesi
dc.contributor.advisor | Acar, Filiz | |
dc.contributor.author | Genç, Tülin | |
dc.date.accessioned | 2020-12-04T12:55:22Z | |
dc.date.available | 2020-12-04T12:55:22Z | |
dc.date.submitted | 2019 | |
dc.date.issued | 2019-10-24 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/86175 | |
dc.description.abstract | Günlük hayatta nükleer santraller, kök hücre, grip aşısı, klonlama, hamilelere yapılan şeker testi, genetiği değiştirilmiş gıdalar, kozmetik cerrahi, küresel ısınma, kolesterol ilaçları ve organ nakli gibi birçok konu bilimi ve sosyal hayatı etkilemektedir. Nükleer santraller, grip aşısı vb. konularda bireylerin, yapılıp yapılmaması veya gerekip gerekmediği hakkında farklı düşünce ve görüşleri bulunmaktadır. Bazen de bireyler bu konular ile karşılaştığında seçim yapmak zorunda kalmaktadırlar. Bu seçim sürecinde bireyin bilişsel yapısının durumu önemlidir. Eğer birey bilimsel okuryazarlığa sahip birisi ise ve bilimsel tutumu yüksek ise bu tür sosyo-bilimsel konulara yaklaşımı diğer özelliklere sahip bireylere göre farklı olacaktır. Bu aşamada öğrencilerin bilimsel tutumları ve sosyo-bilimsel konulara yaklaşımı arasındaki ilişkinin incelenmesi önem arzetmektedir.Öğrencilerin sosyo-bilimsel konulara bakış açılarını ebeveynlerin eğitim durumları, cinsiyetleri, bilişsel zihin yapıları ve hayattan öğrenerek getirdiklerine bağlı olarak değişebilir. Bu sebepten ötürü bu araştırmada ortaokul öğrencilerinin bilimsel tutumlarının düzeyleri, buna etki eden faktörlerin diğer değişkenlere göre durumu ve farklı bilimsel tutuma sahip öğrencilerin sosyo-bilimsel konulara bakış açılarının incelenmesi amaçlanmıştır. Bu amaç doğrultusunda öğrencilere `Bilimsel Tutum Ölçeği` ve `Sosyo-bilimsel Konuları Değerlendirme Formu` uygulanmıştır. Araştırmada nitel ve nicel veriler birlikte toplanarak karma araştırma deseni kullanılmıştır.Araştırmadan elde edilen nicel bulgulara göre; araştırmaya katılan öğrencilerin bilimsel tutum düzeyleri belirlenmiştir. Öğrencilerin bilimsel tutum düzeyleri cinsiyet, ebeveynlerin eğitim düzeyleri, ebeveynlerin meslek türleri ve ailenin gelir düzeyine göre anlamlı farklılık belirlenmemiştir.Araştırmadan elde edilen nitel bulgulara göre; araştırmaya katılan öğrencilerden yüksek bilimsel tutuma sahip öğrencilerin sosyo-bilimsel konular hakkında daha fazla bilgiye ve görüşe sahip oldukları belirlenmiştir. | |
dc.description.abstract | Nuclear power plants, stem cells, influenza vaccines, cloning, sugar testing for pregnant women, genetically modified foods, cosmetic surgery, global warming, cholesterol drugs and organ transplants affect daily life and social life. For some of these issues, there are different judgments and judgments about whether individuals should exist or not. Sometimes individuals have to choose and do this when they come across these issues. In this selection process, the state of the individual's cognitive structure is important. If the individual has a scientific literacy and has a high scientific attitude, his approach to such socio-scientific issues will be different from that of individuals with other characteristics. At this stage, it is important to examine the relationship between students' scientific attitudes and their approach to socio-scientific issues.Students 'perspectives on socio-scientific issues vary depending on their parents' educational status, gender, cognitive mind structures and learning from life. For this reason, in this study, it is aimed to examine the level of scientific attitudes of secondary school students and the factors that affect it and the perspectives of students with different scientific attitudes towards socio-scientific issues. For this purpose, `Scientific Attitude Scale` and `Soyo-Scientific Subjects Evaluation Form` were applied to the students. Qualitative and quantitative data were collected together and a mixed research design was used.According to the quantitative findings obtained from the research; scientific attitudes of the students who participated in the research were determined. There was no significant difference between the students' scientific attitude levels, gender, parents' education level, parents' occupation types and family income level.According to the qualitative findings obtained from the research; It was determined that students with high scientific attitude among the students who participated in the research had more information and opinions about socio-scientific issues. | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Eğitim ve Öğretim | tr_TR |
dc.subject | Education and Training | en_US |
dc.title | Ortaokul öğrencilerinin sosyo-bilimsel konulara ilişkin bakış açılarının incelenmesi | |
dc.title.alternative | An Analysis of middle school students' perspectives about socio-scientific issues | |
dc.type | masterThesis | |
dc.date.updated | 2019-10-24 | |
dc.contributor.department | Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı | |
dc.subject.ytm | Science education | |
dc.subject.ytm | Scientific literacy | |
dc.subject.ytm | Soscioscientific issues | |
dc.subject.ytm | Teaching curriculums | |
dc.subject.ytm | Secondary school students | |
dc.identifier.yokid | 10272186 | |
dc.publisher.institute | Sosyal Bilimler Enstitüsü | |
dc.publisher.university | DÜZCE ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 571806 | |
dc.description.pages | 134 | |
dc.publisher.discipline | Eğitim Programları ve Öğretim Bilim Dalı |