dc.contributor.advisor | Sevim, Seher | |
dc.contributor.author | Demir Şad, Emine | |
dc.date.accessioned | 2020-12-04T12:54:41Z | |
dc.date.available | 2020-12-04T12:54:41Z | |
dc.date.submitted | 2007 | |
dc.date.issued | 2018-08-06 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/86127 | |
dc.description.abstract | Bu çalısmada, akranları tarafından reddedilen ve kabul edilen 6. 7. ve8. sınıf ögrencilerinin özsaygı, sosyal beceri, davranıs problemleri ve okulakademikbasarılarının farklılasıp farklılasmadıgının incelenmesiamaçlanmıstır. Arastırmaya akranları tarafından 129 reddedilen, 113 kabuledilen ve 283 ortalama olmak üzere toplam 525 ögrenci katılmıstır. Ortalamagrup arastırma kapsamı dısında tutulmustur.Arastırma grubuna Sosyometri Testi, Coopersmith Özsaygı Ölçegi,Matson Sosyal Beceri Ölçegi (MESSY) uygulanmıstır. Ögrencilerde gözlenendavranıs problemlerinin tespit edilmesine yönelik Sınıf Rehber Ögretmenleritarafından Yenilenmis Problem Davranıs Kontrol Listesi (YPDKL)doldurulmustur. Elde edilen veriler Sosyal Bilimler için paket program olanSPSS (10.00) kullanılarak çözümlenmistir. Akranları tarafından reddedilen vekabul edilen ögrencilerin özsaygı, sosyal beceri, davranıs problemleri veokul-akademik basarılarının farklılasıp farklılasmadıgını belirlemek amacıylailiskisiz örneklemler için t-testi yapılmıstır.Arastırmadan elde edilen bulgular su sekilde özetlenebilir:Akranları tarafından reddedilen ve kabul edilen ögrencilerin ÖzsaygıÖlçeginin Genel Özsaygı, Sosyal Özsaygı, Ev-Aile Özsaygısı ve Okul-Akademik Özsaygı alt boyutlarında kabul edilen ögrenciler lehine anlamlıfarklılık bulunmustur. Aynı zamanda akranları tarafından reddedilen ve kabuledilen ögrencilerin Sosyal Beceri Ölçeginin Olumlu Sosyal Beceriler altboyutunda kabul edilen ögrenciler lehine, Olumsuz Sosyal Beceriler altboyutunda reddedilen ögrenciler aleyhine anlamlı farklılık bulunmustur. Okulakademikbasarıları açısından kabul edilen ögrenciler lehine anlamlı farklılıkbulunmustur.Akranları tarafından reddedilen ve kabul edilen ögrencilerin ögretmendegerlendirmeleri sonucunda Problem Davranıs Kontrol Listesinin DavranımBozuklukları, Kaygı/çe Kapanma-Dikkat Problemleri ve ToplumsallasmısSaldırganlık alt boyutlarında reddedilen ögrencilerin kabul edilen ögrencileregöre daha fazla problem davranıs sergiledikleri bulunmustur.Arastırma bulgularından elde edilen veriler akranları tarafındanreddedilen ögrencilerin özsaygı ve sosyal beceri düzeylerinin, okul-akademikbasarılarının kabul edilen ögrencilere göre daha düsük oldugunu, ögretmendegerlendirmeleri sonucunda reddedilen ögrencilerin kabul edilen ögrencileregöre daha fazla davranıs problemi sergilediklerini göstermektedir.Anahtar Kelimeler: Sosyometrik statü, reddedilen-kabul edilençocuklar, özsaygı, sosyal beceri, davranıs problemleri, okul-akademik basarı,ilkögretim okulu ögrencileri. | |
dc.description.abstract | The purpose of this study was to compare self-esteem, social skills,behavior problems and school-academic achievement of rejected andaccepted children by their peers of 6th, 7th and 8th grade elementary schoolstudents. The research group consist of 525 children 129 were rejected and113 were accepted and 283 average. Average group was not extent researchgroup.Sociometric Test, Coopersmith Self Esteem Inventory (CSEI), MatsonEvaluation of Social Skills with Youngsters (MESSY) Inventory was appliedto the research group. Renewed Problem Behavior Control List was filled byclass teacher in order to determine behavior problem obtained from students.The research data was analyzed SPSS (10.00) for Social Sciences.Independent Samples t-test was used in order to determine that if selfesteem,social skill, behavior problems and school-academic achievement ofthe students who are rejected or accepted by their peers.The findings can be summarized as it has been shown below:The results of the study indicated that it was found that significantdifferences Coopersmith Self Esteem Inventory which are consist of GeneralSelf-Esteem, Social Self-Esteem, Home-Family Self-Esteem, and School?Academic Self-Esteem as the sub-dimensions for the rejected and acceptedstudents by their peers. At the same time, it was found that significantdifferences Matson Evaluation of Social Skills with Youngsters Inventorywhich are consist of Positive Social Skills and Negative Social Skills as thesub-dimensions for the rejected and accepted students by their peers. It wasfound that significant differences School?Academic Achievement for therejected and accepted students by their peers.At the end of the teachers? evaluation for the rejected and theaccepted students by their peers, it was found that the rejected students areperceived more negative on Behavior Problem, Anxiety/ Autism-AttentionProblem and Communal Aggression sub-dimensions of Problem BehaviorControl List than the accepted students.Key Words: Sociometric status, rejected and accepted children, selfesteem,social skill, behavior problems, school-academic achievement,primary school students. | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Psikoloji | tr_TR |
dc.subject | Psychology | en_US |
dc.title | Akranları tarafından reddedilen ve kabul edilen ilköğretim II. kademe öğrencilerinin özsaygı, sosyal beceri, davranış problemleri ve okul başarılarının karşılaştırılması | |
dc.title.alternative | Comparing self-esteem, social skills, behavior problems and school achievement of the rejected and the accepted children in elementary school | |
dc.type | masterThesis | |
dc.date.updated | 2018-08-06 | |
dc.contributor.department | Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı | |
dc.identifier.yokid | 9002976 | |
dc.publisher.institute | Eğitim Bilimleri Enstitüsü | |
dc.publisher.university | ANKARA ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 234215 | |
dc.description.pages | 108 | |
dc.publisher.discipline | Rehberlik ve Psikolojik Danışma Bilim Dalı | |