Show simple item record

dc.contributor.advisorBalcı, Ali
dc.contributor.authorAyral, Mustafa
dc.date.accessioned2020-12-04T12:54:37Z
dc.date.available2020-12-04T12:54:37Z
dc.date.submitted2007
dc.date.issued2018-08-06
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/86123
dc.description.abstractBu çalısma, günümüz örgüt yönetimi alanında egemen olan Bilgi Çagıkavramının, yanlıs oldugu düsünülen teknoloji bagımlı bir algılamaylauygulanmaya çalısılmasına bir karsı görüs sunabilmek amacıyla hazırlanmıstır.Öncelikle, kavramsal tartısma kısmında, egitim örgütlerinin, islerini yaparkenteknolojinin canalıcı bir role sahip olmadıgı üzerinde durulmustur. Okullardakiegitim isinin içerigi incelenerek, uygulayıcılara ısık tutabilecegi düsünülen birBilgi Yönetimi Modeli sunulmustur.Bu model kapsamında, örneklem seçimine gitmeden, Ankara ili merkezilçelerindeki tüm okulöncesi, ilkögretim ve ortaögretim kurumlarında nasıl birtablo oldugu saptanmıstır. Arastırma amacı kapsamında gelistirilen modeleuygun olarak, alanyazın taramasından ve ilgili diger arastırmalardanyararlanılarak gelistirilen arastırma anketi, durum saptayıcı tarama modelikullanılarak uygulanmıstır. Veriler üzerinde, betimsel istatistik testleri venedensel karsılastırmaya uygun testler uygulanmıstır. Okulların genelinde,model kapsamındaki uygulamaların agırlıklı olarak ?çok? derecesinde yapıldıgıbelirlenmistir. Ayrıca, okulların bazı özelliklerinin ve kosullarının, uygulamalarıanlamlı derecede olmak üzere olumlu yönde etkiledigi bulunmustur: Ögrencimevcudunun ve programın, baskı yaratmadıgı anaokullarında; özel okullardave ögrencilerini seçerek alan okullarda bilgiye dayalı uygulamalar, digerokullara göre anlamlı derecede olmak üzere daha çok yapılmaktadır. Okulunögretim türü uygulamaları etkilemezken, ögrenci sayısının az ve çok olduguokullarda, orta büyüklükteki okullara göre daha iyi sonuçlar alındıgısaptanmıstır. Konuyla ilgili olarak, okul müdürleri ile ögretmen görüsleri birbirine çok yakın çıkmıstır.Modelin boyutlarının birbirleriyle ve modelin geneliyle olan iliskilerindeise, bilginin paylasılması ve okulun ortam özellikleri gibi sosyal içerikliboyutlarının; veri kaynakları, enformasyona ve bilgiye geçis gibi teknikboyutlarına göre, modelle olan ilsikilerinin daha yüksek oldugu bulunmustur.Arastırma sonucunda, aranan tümceye ulasılmıstır: Bilgi ve onun yönetimi,insanla ve onun ilskileriyle birinci dereceden ilgilidir.
dc.description.abstractThis study is prepared to be able to submit an anti view for the concept ofKnowledege Age which is dominant in the field of current organizationmanagement is tried to make carry out with a perception which depends ontechnology is thought to be incorrect. First of all, in the segment of conceptualdebate, it is given a lot of attention that as the organizations of education areworking, the technology does not have a crucial role on them. It is submitted aModel of Knowledge Management that is thought to be able to illuminate thepeople who put into practice by investigating the content of education atschools.In the extent of this model, it is determined what kind of a panorama in allpreschool, primary and secondary education institutions in the center districtsof Ankara province, without applying choice of examples. Being appropriate tothe model which is developed in the extent of research purpose, the researchquestionnaire which is developed utilizing from the field literature scanningand the other relevant researches is put into practice by using conditionfixative scanning model. It is put into practice that tests of descriptive statisticsand the tests are appropriate for casual comparison on data.It is determined that applications are in the extent of model are donelargely about in the grade of ''much'' in general of schools. Furthermore, it isdiscovered that some characteristics and conditions of schools affect theapplications being largely about in the grade of significant in a positive way.Applications depend on knowledge are made being largely about in the gradeof significant and much more in the kindergartens which number of studentsand curriculum do not oppress; in private schools and the schools whichaccept their students by choosing than the other schools. On one hand thetype of tuition of school does not affect the applications on the other hand it isdetermined that in the schools where the numbers of students are fewor many are taken better results than the schools which are mediumsize in terms of numbers of students. The views of schooldirectors and teachers about the subject are very close to each other.In the relationships between the dimensions of the model and the generalof the model, it is discovered that data resources of dimensions that withsocial content such as sharing data and the environmental features of schoolare higher than its relationships with model. In the result of research, it isattained to the sentence have been searched: Knowledge and its managementis related to individual and his relationships at a close range.en_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectEğitim ve Öğretimtr_TR
dc.subjectEducation and Trainingen_US
dc.titleOkulda bilgi yönetimi model önerisi kapsamında yönetici ve öğretmen görüşlerine göre Ankara ili okullarının değerlendirilmesi
dc.title.alternativeEvaluation of the schools of Ankara province according to the views of manager and teacher in the extent of a model suggestion of knowledge management at school
dc.typedoctoralThesis
dc.date.updated2018-08-06
dc.contributor.departmentEğitim Bilimleri Anabilim Dalı
dc.identifier.yokid9003452
dc.publisher.instituteEğitim Bilimleri Enstitüsü
dc.publisher.universityANKARA ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid231713
dc.description.pages259
dc.publisher.disciplineDiğer


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess