dc.contributor.advisor | Aslanargun, Engin | |
dc.contributor.author | Cozoğlu, Tuğba | |
dc.date.accessioned | 2020-12-04T12:54:34Z | |
dc.date.available | 2020-12-04T12:54:34Z | |
dc.date.submitted | 2019 | |
dc.date.issued | 2019-12-17 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/86120 | |
dc.description.abstract | Amaç: Bu çalışmanın amacı eğitim yönetimi alanında Türkiye'de ve yurt dışında 2000'li yıllardan sonra ortaya çıkan eğilimleri ve yönelimleri tespit etmektir. Bu doğrultuda Türkiye'de Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi (KUEY) dergisinde yayınlanan 503 makale; yurt dışında ise Educational Administration Quarterly (EAQ) dergisinde yayınlanan 475 makale ile Educational Management Administartion and Leadership (EMAL) dergisinde yayınlanan 766 makalenin tematik açıdan analiz edilmesi ve karşılaştırmalı sonuçlar çıkarılması amaçlanmaktadır. Eğitim yönetimi alanında önemli görülen bu yabancı ve yerli dergilerde yayınlanan makalelerin tematik açıdan analiz edilmesi ile Türkiye'deki ve genel olarak dünyadaki yönelimlerin ortaya çıkarılarak ve bu yönelimlerdeki benzerlik ve farklılıklarını incelenmesi ile genel bir durum değerlendirmesi yapılması hedeflenmektedir.Yöntem: Bu çalışmada nitel araştırma yöntemlerinden biri olan durum çalışması yöntemi kullanılmıştır. Dünya genelinde eğitim yönetimi konusunda sınırlandırılmış bir araştırma bütünü belirlenmiştir ve literatürde sistematik bir arama yapılmıştır. İlgili yayınlar indirilerek makalelerden elde edilen bilgiler, çalışmalarda geçerli olan eğilimler analiz edilmiş ve sonuçları sentezlenmiştir. Bu, dünya genelinde yaklaşık son yirmi yılda eğitim yönetimi üzerine literatürde meydana gelen değişim modellerinin analiz edilmesini olanaklı kılmıştır. Bulgular: Araştırma kapsamında incelenen yerli ve yabancı makaleler 14 kategori altında incelenmiştir. Ülkemizde yayınlanan KUEY dergisinde en fazla eğitim ve öğrenme öğretme (n=165, yüzde 32,8) kategorisi incelenmiştir. Liderlik ise EAQ (n=121, yüzde 25,4) ve EMAL (n=305, yüzde 39,8) dergilerinde en sık kullanılan kategoridir. Bu makalelerde eğitim yönetimi ile ilgili yeterli sayıda çalışma yapılmadığı görülmektedir. Araştırma kapsamında incelenen KUEY dergisinde yayınlanan makalelerde yalnızca tema açısından bakıldığında en sık değinilen temanın üniversite yönetimi (n=28) olduğu ortaya çıkmıştır. EAQ ve EMA&L dergilerinde yayınlanan makalelerde en fazla ele alınan temanın ise liderlik (EAQ n=34, EMAL n= 87) olduğu ortaya çıkmıştır. Yabancı makalelerde ırkçılık, eşitlik, kadın yöneticiler, cinsiyet farklılığı gibi temalar en fazla incelenen temalar arasında iken durum yerli makalelerde tam tersi biçimindedir Yerli makalelerde örgütsel çatışmaların çözülmesine ve örgüt birliğinin sağlanmasına, örgüt üyelerinin örgüte bağlı olmalarına, okul ve sınıf düzeninin sağlanmasına ve öğrenci disiplininin sağlanmasına önem verilmiştir. Türkiye'de disiplin sağlama konusuna daha fazla önem verilirken yabancı ülkelerde daha çok okul işbirliğinin sağlanması, okul ilişkilerinin düzenlenmesi, okulun geliştirilmesi ve mesleki gelişim gibi konular önem görmüştür. Tartışma ve Sonuç: Bu araştırmanın sonucunda alanda üretilen araştırmaların eksikliklere sahip olduğu ve özgün araştırmaların sayısının az olduğu görülmüştür. Alanda yazılan makalelere tema açısından bakıldığında, üniversite yönetimi (n=28), örgütsel bağlılık (n=14), çatışma yönetimi (n=17), öğrenci gelişimi (n=17), okul kültürü (n=17), öğrenci gelişimi (n=17), bilimsel çalışmalar (n=16), eğitim denetimi (n=15), örgütsel vatandaşlık (n=13), öğretmen yeterliliği (n=13), yönetici yeterliliği (n=13), sınıf yönetimi (n=13), okul yönetimi (n=12), tükenmişlik (n=12), yönetici tutumları (n=12), ölçme değerlendirme (n=12), öğrenci disiplini (n=12), eğitim yönetimi (n=11) gibi temalarda yığılma olduğu liderlik gibi önemli temalara ise çok az sıklıkla değinildiği görülmüştür. Bu araştırma bulguları ve sonuçları doğrultusunda eğitim yönetimi alanının Türkiye'deki ve yurt dışındaki durumunun ortaya konularak alanda gerçekleştirilecek çalışmalara yön vermesi beklenmektedir.Anahtar Kelimeler: Educational Administration Quarterly, Educational Managemenet Administration and Leadership, Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, Eğitim Yönetimi. | |
dc.description.abstract | Purpose: The purpose of this study is to identify trends and tendencies emerged in educational administration in Turkey and abroad after the 2000s. In this direction, it is aimed to analyze 503 articles published in the journal of Educational Administration: Theory and Practice (KUEY) and 475 articles published in the journal of Educational Administration Quarterly (EAQ) as well as 766 articles published in the journal of Educational Management Administartion and Leadership (EMAL) form a thematic perspective and to draw comparative results. With the thematic analysis of the articles published in these foreign and local journals which are considered important in the field of education management, it is aimed to be made a general assessment of the situation by uncovering the trends in Turkey and in the world and examining the similarities and differences in these trends.Method: In this study, case study method which is one of the qualitative research methods was used. A limited set of research on educational administration around the world has been identified and a systematic search has been made in literature. The relevant publications were downloaded and the information obtained from the articles and the current trends were analyzed and the results were synthesized. This has made it possible to analyze the change patterns in the literature on educational management in the last two decades around the world.Findings: The local and foreign articles examined within the scope of the research were examined under 14 categories. The highest education and learning and teaching (n = 165, 32,8 percent) category was examined in the KUEY magazine published in our country. Leadership is the most frequently used category in EAQ (n = 121, 25,4 percent) and EMAL (n = 305, 39,8 percent) journals. In these articles, it is seen that there are not enough studies about educational management. However, this theme has been handled more in foreign articles than in local ones. This was followed by theme categories of school improvement and development (n = 292), management and school psychology (n = 273), administrative structure and processes (n = 221). In the articles published in the KUEY magazine examined within the scope of the research, university management (n = 28) was the most frequently studied theme. Leadership was the most frequently discussed theme in the articles published in the EAQ (n = 34) and EMAL (n = 87) journals. While the themes such as racism, equality, women managers and gender differences were among the most examined themes in the foreign articles, the situation was the opposite in local articles. In local articles, resolving organizational conflicts and ensuring unity of organization, the members of the organization being attached to the organization, maintaining the order of school and classroom, and ensuring student discipline were given importance. In Turkey, more importance is given to the issue of ensuring discipline, while issues such as the provision of school cooperation, regulation of school relations, development of the school and professional development have become more important in foreign countriesDiscussion and Conclusion: As a result of this research, it was found that the researches produced in the field had deficiencies and the number of original researches was insufficient. When the articles written in the field are examined in terms of theme, it is seen that there is a clutter in themes such as university management (n = 28), organizational commitment (n = 14), conflict management (n = 17), student development (n = 17), school culture (n = 17), student development (n = 17), scientific studies (n = 16), educational management (n = 15), organizational citizenship (n = 13), teacher competence (n = 13), administrator competence (n = 13), classroom management (n = 13), school management (n = 12), burnout (n = 12), administrator attitudes (n = 12), assessment and evaluation (n = 12), student discipline (n = 12), educational management (n = 11), and important themes such as leadership (n=4) are mentioned with very little frequency. Although there are similar and common themes in local and foreign articles, the frequency of using some themes differs from each other. In line with the research findings and results, it is expected that the situation of the field of educational administration put forth in Turkey and abroad will give direction to the work to be carried out in the area. Keywords: Educational Administration Quarterly, Educational Managemenet Administration and Leadership, Educational Administration: Theory and Practice, Educational Management. | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Eğitim ve Öğretim | tr_TR |
dc.subject | Education and Training | en_US |
dc.title | 2000 ile 2019 yılları arasında Türkiye`de ve yurt dışında eğitim yönetimi alanında yayınlanan makalelerin tematik açıdan değerlendirilmesi | |
dc.title.alternative | A thematic analysis on articles published in the field of educational administration between 2000 and 2019 | |
dc.type | masterThesis | |
dc.date.updated | 2019-12-17 | |
dc.contributor.department | Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı | |
dc.subject.ytm | Theory-practice gap | |
dc.subject.ytm | Tendency | |
dc.subject.ytm | Educational administration | |
dc.subject.ytm | Supervision of education | |
dc.subject.ytm | Education periodicals | |
dc.subject.ytm | Education leadership | |
dc.subject.ytm | Education problems | |
dc.identifier.yokid | 10290640 | |
dc.publisher.institute | Sosyal Bilimler Enstitüsü | |
dc.publisher.university | DÜZCE ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 595058 | |
dc.description.pages | 196 | |
dc.publisher.discipline | Eğitim Yönetimi ve Denetimi Bilim Dalı | |