Anadolu lisesi öğrencilerinin yaratıcı düşünme düzeylerinin kişisel uyum, sosyal uyum, genel yetenek ve akademik başarı ile ilişkisi
dc.contributor.advisor | Pişkin, Metin | |
dc.contributor.author | Güngör, İbrahim | |
dc.date.accessioned | 2020-12-04T12:54:26Z | |
dc.date.available | 2020-12-04T12:54:26Z | |
dc.date.submitted | 2007 | |
dc.date.issued | 2018-08-06 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/86110 | |
dc.description.abstract | Bu çalışmada Anadolu Lisesi öğrencilerinin yaratıcı düşünme düzeylerinin sosyal uyum, kişisel uyum, genel yetenek ve akademik başarı ile ilişkisinin İncelenmesi amaçlanmıştır. İlişkisel tarama modeline dayalı betimsel bir araştırma olan çalışmanın çalışma grubunu, Kayseri ili, Melikgazi ilçesi Nuh Mehmet Baldöktü Anadolu Lisesinden 123'ü kız, 153'ü erkek olmak üzere toplam 276 öğrenci oluşturmaktadır. Çalışma grubuna kişisel bilgi formu, Torrance Yaratıcı Düşünme Testi, Hacettepe Kişilik Envanteri, Raven Standart İlerlemeli Matrisler Testi uygulanmış, akademik başarıya ilişkin veriler okul müdürlüğünden alınmıştır. Öğrencilerin yaratıcılık puanlarının cinsiyet ve okuduğu alan (sayısal ve eşit ağırlık) açısından anlamlı bir farklılık olup olmadığı t testi ile sınıf düzeyi, anne ve babanın eğitim düzeylerine göre anlamlı bir farklılık olup olmadığı ise varyans analizi ile test edilmiştir. Ayrıca, öğrencilerin yaratıcılık puanları ile kişisel ve sosyal uyumları, genel yetenek ve akademik başarı düzeyleri ile yaratıcılık puanları, cinsiyet, sınıf düzeyi ve okudukları alanlar arasındaki ilişki korelasyon analizi ile test edilmiştir. Cinsiyet açısından sözel test alt ölçeğinin tamamında kızlar lehine anlamlı farklılık gözlenmiştir. Şekilsel testin sadece erken kapamaya direnç boyutunda kızlar lehine anlamlı bir farklılık bulunmuştur. Sınıf düzeyleri açısından yaratıcı düşünme testinin bütün alt ölçeklerde birinci sınıflar lehine anlamlı farklılıklar saptanmıştır. Babaların eğitim düzeyine göre sözel testin alt boyutlarında lisansüstü grup lehine anlamlı farklılıklar bulunmuştur. Yaratıcı düşünme testinin çeşitli alt ölçekleri ile kişisel uyum, cinsiyet ve sınıf düzeyleri arasında korelâsyonlar tespit edilmiştir. | |
dc.description.abstract | In this research, it is aimed to find out the difference between personal adaptation, social adaptation, general ability and academic success of Anatolian high school students and their abilities of creative thinking. It is a descriptive search based on relational survey. The students of Baldöktü Anatolian High School are included in the research chosen from the students of Anatolian High Schools in Kayseri. Total number of students is 276, including 123 girls and 153 boys. A personal identity form, Torrance Creative Thinking Test, Personality Inventory of Hacettepe and Raven?s Standard Progressive Matrices Test is applied to collect the data. Information related to success of students is collected from the school ministry. It is tested by t-test whether there is any significant difference between the creativity points of students according to their sex and department, and by variance analyzing whether there is any significant difference between the students? grade and the education level of their parents. Furthermore, the students? creativity points, their social and personal adaptation, sex, grade and the relation between the departments are tested by correlation analysis. According to their sex there is completely a significant difference verbal test (the females scored higher). In figural test only at the dimension of resistance to closure there part there is a significant difference at their sex (the females scored higher). According to the grades there are significant differences all aspects of creative thinking test and sub scale (the first grades scored higher). But significant differences are found at the sub scale of verbal test for the education level of father (students whose fathers have a Master?s degree). Correlations are found among the sub scales of T.T.C.T and personal adaptation, sex and grades levels. | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Psikoloji | tr_TR |
dc.subject | Psychology | en_US |
dc.title | Anadolu lisesi öğrencilerinin yaratıcı düşünme düzeylerinin kişisel uyum, sosyal uyum, genel yetenek ve akademik başarı ile ilişkisi | |
dc.title.alternative | The relationships creative thinking levels and personal adaptation, social adaptation, general ability and academic success among Anatolian high school students | |
dc.type | masterThesis | |
dc.date.updated | 2018-08-06 | |
dc.contributor.department | Eğitimde Psikolojik Hizmetler Anabilim Dalı | |
dc.subject.ytm | Creative thinking | |
dc.subject.ytm | Creativity | |
dc.subject.ytm | Social adjustment | |
dc.subject.ytm | Academic achievement | |
dc.subject.ytm | Personality traits | |
dc.subject.ytm | Personal adjustment | |
dc.subject.ytm | Social adjustment | |
dc.subject.ytm | Academic achievement | |
dc.identifier.yokid | 317780 | |
dc.publisher.institute | Eğitim Bilimleri Enstitüsü | |
dc.publisher.university | ANKARA ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 234220 | |
dc.description.pages | 198 | |
dc.publisher.discipline | Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık Bilim Dalı |