Show simple item record

dc.contributor.advisorAydın, İnayet
dc.contributor.authorAkar, Filiz
dc.date.accessioned2020-12-04T12:54:03Z
dc.date.available2020-12-04T12:54:03Z
dc.date.submitted2007
dc.date.issued2018-08-06
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/86084
dc.description.abstractBu çalışmada kamu ilköğretim okullarında görev yapan müdür vemüdür yardımcılarının bilişsel stilleri ve bilişsel stillerine etki edendeğişkenlerin belirlenmesi amaçlanmıştır. Tarama modelinde olanaraştırmanın evrenini 417 kamu ilköğretim okulunda görev yapan 392 müdürve 657 müdür yardımcısı oluşturmuştur. Araştırmanın örnekleminde 104ilköğretim okulunda görev yapan, 104 okul müdürü ve 176 okul müdüryardımcısı yer almıştır. Örneklem grubuna Bilişsel Stil Ölçeği ve araştırmacıtarafından hazırlanan Kişisel Bilgi Formu uygulanmıştır. Prof. Hayes ve Dr.Allinson tarafından geliştirilen Bilişsel stil endeksi izin alınarak kullanılmış,ölçek uzmanlar tarafından Türkçe'ye çevrilerek geri tercüme (backtranslation) yöntemi ile test edilmiş ve uzman görüşleri alınarak uygulamayahazırlanmıştır.Elde edilen veriler SPSS programında çözümlenmiştir. Verilerinçözümlenmesinde aritmetik ortalama ve standart sapmalar kullanılmıştır.Okul yöneticilerinin bilişsel stil boyutlarından elde ettikleri puanların cinsiyeteve mezuniyet durumlarına göre farklılık gösterip göstermediği t testi ile, yaşdüzeyi ve kıdeme göre farklılık gösterip göstermediği tek yönlü varyansanalizi ile test edilmiştir. Bu araştırmada elde edilen bulgular ilköğretim okulyöneticilerinin çoğunluğunun (% 90.48) bilişsel stilinin analitik olduğu,ilköğretim okul yöneticilerinin % 9.52 sinin sezgisel stili olduğu bulunmuştur.Sezgiselliğin cinsiyet, kıdem ve mezuniyet durumuna göre anlamlı bir farklılıkgöstermediği ancak yaşa göre anlamlı bir fark gösterdiği, analitikliğin cinsiyetve kıdeme göre anlamlı bir farklılık göstermediği, ancak yaşa ve mezuniyetdurumuna göre anlamlı bir farklılık gösterdiği bulunmuştur.
dc.description.abstractIn this study, it is aimed to determine the cognitive styles and effects ofthe variables on cognitive style?s of Elementary school administrators anddeputy administrators who work at public schools. This is a descriptivesurvey and the research population consists of 392 school administratorsand 657 deputy administrators who work in 417 public elementary schools inthe area of Metropolitan Municipality of Ankara (Mamak, Çankaya, Keçiören,Yenimahalle and Altındağ). Research sample composed of 104 schooladministrators and 176 deputy school administrators in 104 elementaryschools. Cognitive Style Index and Personal Information Form which wasprepared by the researcher were implemented to research sample. CognitiveStyle Index, which was developed by Prof. Hayes and Dr. Allinson, wastranslated into Turkish by the experts and was tested with back translationmethod and after getting permission, experts opinions were gathered, thenthe index was prepared for the implementation.When analysing the data, the Statistical Package for Social Sciences(SPSS) was used. The data gathered in the research were interpreted bytechniques such as arithmetical mean and standart deviation. In order to findout whether the scores of the school administrators and deputyadministrators that they gathered from their cognitive style dimentions differin terms of their gender and educational level, the t-test was used. TheVariance Analysis (ANOVA) was used in order to find out whether the scoresof the scholl administarators and deputy administrators that they gatheredfrom their cognitive style dimentions differ in terms of age and professionalexperience. According to the findings of this research, many of theelementary school administrators cognitive styles are analytic (90.48 %) and9.52 % of administrators cognitive style is intiutive. Intuitive style does notshow significant difference in terms of gender, professional experience andeducation level, but it shows a significant variable in terms of age. Analyticstyle does not show significant difference in terms of gender and Professionalexperience but it shows a significant variable in terms of education level.en_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/embargoedAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectEğitim ve Öğretimtr_TR
dc.subjectEducation and Trainingen_US
dc.titleİlköğretim okul yöneticilerinin bilişsel stilleri
dc.title.alternativeCognitive style?s of elementary school administrators
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2018-08-06
dc.contributor.departmentEğitim Bilimleri Anabilim Dalı
dc.subject.ytmPrimary education
dc.subject.ytmManagers
dc.subject.ytmSchool administrators
dc.subject.ytmCognitive behaviours
dc.subject.ytmDirectors
dc.subject.ytmIndividual difference
dc.subject.ytmCognitive characteristics
dc.subject.ytmVice principal
dc.subject.ytmEducational administration
dc.identifier.yokid348897
dc.publisher.instituteEğitim Bilimleri Enstitüsü
dc.publisher.universityANKARA ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid232009
dc.description.pages147
dc.publisher.disciplineEğitim Yönetimi, Teftişi, Planlaması ve Ekonomisi Bilim Dalı


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/embargoedAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/embargoedAccess