Değerlere göre yönetim ve örgütsel vatandaşlık davranışı arasındaki ilişki
dc.contributor.advisor | İlğan, Abdurrahman | |
dc.contributor.author | Uyanik, Merve | |
dc.date.accessioned | 2020-12-04T12:53:37Z | |
dc.date.available | 2020-12-04T12:53:37Z | |
dc.date.submitted | 2019 | |
dc.date.issued | 2020-01-09 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/86053 | |
dc.description.abstract | Eğitimin önemi her geçen gün artmaktadır. Çünkü eğitim hayatın kendisidir. Eğitimin bireysel ve toplumsal pek çok faydası vardır. Bu yüzden eğitime gereken önemi verilmelidir. Eğitimde çok önemli bir yeri olan öğretmenlerin üretken olması ve kendini geliştirmesi gerekmektedir. Ayrıca değerlere bağlı kalınması ve değerlerin korunması da başarı için önemli bir gerekliliktir. Bu araştırmada, değerlere göre yönetimin, örgütsel vatandaşlık davranışını anlamlı bir şekilde yordayıp yordamadığı belirlenmeye çalışılmıştır. Araştırmada bağımsız değişken olan değerlere göre yönetimin, yaş, cinsiyet, mezuniyet değişkenlerine bağlı olarak farklılaşıp farklılaşmadığı incelenmiştir. Devamında bağımlı değişken olan örgütsel vatandaşlık davranışı ile bu düzeyin demografik değişkenler bakımından farklılaşıp farklılaşmadığı ve son olarak da değerlere göre yönetimin örgütsel vatandaşlık davranışını yordamasına ilişkin analizler yapılmıştır. Araştırma tarama modelinde ilişkisel bir çalışmadır. Bu amaçla Düzce İli Merkez, Gümüşova ve Cumayeri İlçeleri okullarında görev yapan 325 öğretmen üzerinde görgül bir araştırma yapılmıştır. Değerlere göre yönetim ölçeği ve örgütsel vatandaşlık davranışı ölçeği kullanılmıştır. Ölçekler 5'li likert tipi olup değerlere göre yönetim ölçeği tek boyut, örgütsel vatandaşlık davranışı ölçeği beş alt boyuttan oluşmaktadır. Veriler anket yoluyla toplanmış olup sonuçları ise SPSS 23 programında analiz edilmiştir. Değerlere göre yönetim ölçeği ile örgütsel vatandaşlık davranışı ölçeği ve alt boyut puanlarının demografik değişkenlere göre farklılık gösterme durumu parametrik olan test tekniklerinden t, ANOVA, Kruskal Wallis H testleri ile analiz edilmiştir. Değerlere göre yönetim ölçeği ile örgütsel vatandaşlık davranışı ölçeği ve alt boyut puanları arasındaki ilişki Pearson korelasyon testi ile analiz edilmiştir. Değerlere göre yönetim ölçeğinin örgütsel vatandaşlık davranışı ölçeği ve alt boyutlarına etkisi ise regresyon testi ile analiz edilmiştir.Araştırma sonucunda, değerlere göre yönetim ile örgütsel vatandaşlık davranışı arasında olumlu yönde anlamlı ilişki bulunmuştur. | |
dc.description.abstract | The importance of education is increasing day by day. Because education is life itself. Education has many personal and social benefits. Therefore, we must give importance to education. Teachers who have a very important place in education should be productive and develop themselves. In addition, adherence to values and protection of values is also an important requirement for success. In this study, it was tried to determine whether the values and management by values significantly predicted organizational citizenship behavior. According to the variables management by values which are independent variables, it was investigated whether the management differed according to age, gender, graduation. Afterwards, the analysis of organizational citizenship behavior which is a dependent variable and whether this level is differentiated in terms of demographic variables and finally the analysis of organizational citizenship behavior according to the values. Research is a relational study in the survey model. For this purpose, an empirical study was carried out on 325 teachers who work in Düzce Province, Gümüşova and Cumayeri District schools. Management scale and organizational citizenship behavior scale were used. The scales were 5-point Likert-type scale. The management by value scale is composed of one dimension and the organizational citizenship behavior scale is composed of five sub-dimensions. The data were collected by questionnaire and the results were analyzed in SPSS 23 program. Differences between management scale and organizational citizenship behavior scale and subscale scores according to demographic variables were analyzed by t, ANOVA, Kruskal Wallis H tests. Pearson correlation test was used to analyze the relationship between the management scale and the organizational citizenship behavior and the subscale scores. The effect of the values management scale on the organizational citizenship behavior scale and its sub-dimensions was analyzed by regression test. | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Eğitim ve Öğretim | tr_TR |
dc.subject | Education and Training | en_US |
dc.subject | Siyasal Bilimler | tr_TR |
dc.subject | Political Science | en_US |
dc.title | Değerlere göre yönetim ve örgütsel vatandaşlık davranışı arasındaki ilişki | |
dc.title.alternative | Relationship between management and organizational citizenship behavior according to values | |
dc.type | masterThesis | |
dc.date.updated | 2020-01-09 | |
dc.contributor.department | Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı | |
dc.identifier.yokid | 10315074 | |
dc.publisher.institute | Sosyal Bilimler Enstitüsü | |
dc.publisher.university | DÜZCE ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 600950 | |
dc.description.pages | 81 | |
dc.publisher.discipline | Eğitim Yönetimi ve Denetimi Bilim Dalı |