II. Meşrutiyet döneminde yayımlanan çocuk dergilerinin eğitim açısından incelenmesi (1908-1918)
dc.contributor.advisor | Akyüz, Yahya | |
dc.contributor.author | Gurbetoğlu, Ali | |
dc.date.accessioned | 2020-12-04T12:52:45Z | |
dc.date.available | 2020-12-04T12:52:45Z | |
dc.date.submitted | 2007 | |
dc.date.issued | 2018-08-06 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/85994 | |
dc.description.abstract | Bu çalısma II. Mesrutiyet döneminde (1908 ? 1918) yayımlanan çocuk dergilerinineğitim açısından incelenmesini amaçlamıstır. Tarama yöntemiyle yapılan arastırmanınevrenini ve örneklemini dönemin tüm çocuk dergileri olusturmaktadır.II. Mesrutiyet dönemi Osmanlıyı yıkılmaktan kurtarmak için aydınların çarelerüretme arayıslarını ifade etmesi ve daha sonra kurulan cumhuriyetin kadroları, ilkeleri veeğitim uygulamaları için çok önemli bir tecrübeyi olusturması nedeniyle Türk eğitimtarihinde ayrı bir öneme sahiptir. Cumhuriyet dönemi için bir tür laboratuar olarak danitelendirilen bu dönemde, özellikle çocuk basını önemli gelismeler göstermistir. Döneminçocuk olgusu ve çocukluk anlayısı konusunda en doyurucu bilgi ve bulguların çocukdergilerinde bulunacağı kabul edilebilir. O nedenle II. Mesrutiyet dönemi eğitim veçocukluk anlayısının, dönemin çocuk dergileri üzerinden ortaya konması önemtasımaktadır. Dolayısıyla bu arastırma, Türkiye'de çocukluk tarihi arastırmalarına önemlikatkılar sunacaktır.Arastırma üç bölüm halinde düzenlenmistir. Birinci bölümde ilgili döneme aitdergiler amaç, muhteva ve etkinlikleri itibariyle kısaca tanıtılıp değerlendirilmistir. ?kincibölümde, dergilerde yer verilen çocukluk, insan, eğitim ve değer anlayısları incelenmistir.Üçüncü bölümde de, söz konusu çocuk dergilerinde yer alan öğretim konuları sistemlisekilde belirlenip değerlendirilmistir. Bu bölümde ayrıca dönemin siyasal, sosyal, ekonomikve ahlaki sorunları çocuk dergilerine yansıyıs biçimleriyle belirlenerek ve çocuklarüzerindeki etkileri açısından değerlendirilmislerdir.Arastırma, II. Mesrutiyet dönemi çocuk dergileri üzerinden bütüncül olarakdönemin çocukluk ve eğitim anlayısını ortaya koyması açısından bir ilk olması boyutuylaönemlidir. Arastırmanın bu yönüyle alanda önemli bir eksikliği gidererek katkıdabulunacağı ümit edilmektedir.Anahtar Kelimeler: Çocuk Dergileri, Eğitim, Çocukluk, Türk Çocukluk Tarihi,Çocuk Eğitimi, | |
dc.description.abstract | This study aims to investigate the child periodicals printed in II. Mesrutiyet Era(The Second Constitutional Period: 1908?1918) from educational perspective. Thepopulation and the sample of the study which is conducted by a survey method consists allthe child periodicals printed in this period.II. Mesrutiyet Period has a unique place in educational history since it characterizesthe efforts given by intellectuals to prevent the Ottoman Empire from breakdown; providingimportant experiences in order to train the administrative staffs and to set up thefundamental principles of the State and the educational system of the new State, TurkishRepublic.In this period, which can be seen as a laboratory for Turkish Republic, childjournals showed very significant improvements. It is accepted that the most satisfactoryinformation and findings about childhood fact and childhood understanding can take placein these periodicals. For that reason, it seems to be assential to present for considerationthe childhood understanding of the related period on the basis of child journals. In thisrespect, this study provides important contributions to the researches on childhood historyin Turkey.The study consists three assential parts. In the first part, periodicals related to thisperiod are investigated in terms of theirs objectives, contents and activities. In the secondpart, childhood, human beings, education and value understandings which included inthese magazines were investigated. In the third part, the educational subjects which tookplace in these periodicals were determined and evaluated in different categories. Inaddition, the political, social, economical and ethical problems that emphasized in theseperiodicals are determined and evaluated in terms of theirs effects on children.This study is the first for its attempts to display the understandings of childhood andeducation in this era. From the aspection mentioned above it is hoped that the study will fillan important gap in this field and will contribute to it.Keywords:, Child Journals, Child Periodicals, Education, Childhood, History ofTurkish Childhood, Child Education. | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/embargoedAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Eğitim ve Öğretim | tr_TR |
dc.subject | Education and Training | en_US |
dc.title | II. Meşrutiyet döneminde yayımlanan çocuk dergilerinin eğitim açısından incelenmesi (1908-1918) | |
dc.title.alternative | A study on child periodicals printed in The Second Meşrutiyet Era (1908-1918) from educational aspect | |
dc.type | doctoralThesis | |
dc.date.updated | 2018-08-06 | |
dc.contributor.department | Diğer | |
dc.identifier.yokid | 349896 | |
dc.publisher.institute | Eğitim Bilimleri Enstitüsü | |
dc.publisher.university | ANKARA ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 234262 | |
dc.description.pages | 622 | |
dc.publisher.discipline | Diğer |