Sanat eğitimi bağlamında müze eğitimi ve uygulamaların değerlendirilmesi (askeri müze örneği)
dc.contributor.advisor | Çakır İlhan, Ayşe | |
dc.contributor.author | Özmen, Seher Selin | |
dc.date.accessioned | 2020-12-04T12:46:51Z | |
dc.date.available | 2020-12-04T12:46:51Z | |
dc.date.submitted | 2009 | |
dc.date.issued | 2020-09-29 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/85596 | |
dc.description.abstract | Bu araştırma , Harbi ye Askeri Müzesi'ndeki sanat yapıtlarını vesanatsal unsurlar taşıyan nesneleri kullanarak geliştirilen bir sanat eğitimiçalışmasının müzede uygulanması ile ilköğretim öğrencilerinin sanatsalfarkındalığının artıp artmadığını saptamayı amaçlamaktadır. Araştırma 6bölümden oluşmaktadır. 1. Bölümde, problem, amaç, önem, sınırlılıklar vetanımlar başlıkları ile araştırmanın genel çerçevesi oluşturulmuştur. Literatüredayalı olarak, 2. Bölümde, müze eğitimi ve sanat eğitiminin Avrupa, Amerikave Türkiye'deki gelişim süreçleri incelenmiş ve 3. Bölümde, Türkmüzeciliğinde Harbi ye Askeri Müzesi'nin önemi ortaya konmuştur. 4.Bölümde, araştırmanın modeli, çalışma grubu, verilerin toplanması ve analizibaşlıkları ile araştırmanın yöntemi belirlenmiştir. 5. Bölümde sanat eğitimiçalışmasının uygulamasına ve sanatsal farkındalığa ilişkin bulgular veyorumlar; 6. Bölümde ise bulgulara dayalı sonuçlar ve öneriler sunulmuştur.Bölümlerin arkasında Kaynakça ve Ekler yer almaktadır. Ekler, HarbiyeAskeri Müzesi koleksiyonlarından örnekler; Harbiye Askeri Müzesi'ni n d olaylıeğitim hizmetlerinden broşür ve kataloglar; sanat eğitimi çalışması ve anketuygulamaları için alınan resmi izinler; sanat eğitimi çalışması ÖğretmenPaketi ve anket yanıtlarının dökümünü içermektedir. Bu müdahalearaştırmasının çalışma grubu, İstanbul İçerenköy Hasan Leyli İlköğretimOkulu 5. sınıfından 37 öğrenci ile oluşturulmuştur. Açık uçlu sorulardanoluşan Ön Anket ve Son Anket, veri toplama aracı olarak kullanılmıştır. Eldeedilen veriler, Microsoft Office Excel 2003 programında çözümlenmiş, Ön Anket ve Son Anket yanıtlarının ortalaması karşılaştırılarak farkındalık artışıhesaplanmıştır. Sanat eğitimi çalışması ile müdahale sonrasındaki sanatsalfarkındalık artışı, öğrencilerin müzeden sanat eğitimi için deyararlanabilecekleri yönündeki görüĢleri, müzedeki resimleri n içeriği venesneleri n ait oldukları dönem arasında ilişki kurabilme ve bazı sanatsalkavram ve terimleri kullanabilme özelliğini kazanma düzeylerine göredeğerlendirilmiştir. Araştırmanın genel amacı doğrultusunda sunulanbulgular, öğrencilerin sanatsal farkındalığının arttığını göstermiştir. | |
dc.description.abstract | This research aims to determine on increasing awareness of art ideasof elementary students through practice of an art education study developedby using some art pieces and ornamented objects in Harbiye MilitaryMuseum. The research has 6 parts. In the 1st Part, framework of theresearch was formed with the titles of problem, aim, significance, limits anddescriptions. Based on the literature, in the 2nd Part, historical process ofmuseum and art education in Europe, America and Turkey was searchedand in the 3rd Part, importance of Harbiye Mi litary Museum for museology inTurkey was put forward. In the 4th Part, method of the research was set upwith the titles of model, study group, collecting and analyzing data. In the 5thPart, findings and interpretations and in the 6th Part, results and suggestionsdepending on the findings were presented. After these main parts there areBibliography and Appendix. The Appendix includes samples from the HarbiyeMilitary Museum collections; brochures and catalogues as indirecteducational services of the Harbiye Military Museum; official permissions forthe art education study and surveys; art education study Teacher's Package;detailed presentation of the surveys' responses. Study group of thisintervention research was formed by 37 elementary 5th grade students fromĠstanbul Ġçerenköy Hasan Leyli Elementary School. Before and after surveywith open ended questions was used as data collection tool. The obtaineddata was analyzed in Microsoft Office Excel 2003 and increasing awarenesswas calculated by comparing response average between before and after survey. Increasing awareness after intervention through the art educationstudy was evaluated according to students' idea about benefitting from themuseum in the name of art education, ability to make a historical connectionbetween paintings and some objects and ability to learn some artisticconcepts and terms. Findings which presented according to the generalpurpose of the research showed that awareness of art ideas of the studentshad increased. | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/embargoedAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Eğitim ve Öğretim | tr_TR |
dc.subject | Education and Training | en_US |
dc.title | Sanat eğitimi bağlamında müze eğitimi ve uygulamaların değerlendirilmesi (askeri müze örneği) | |
dc.title.alternative | Evaluation of museum education and its practises in the context of art education (sample of the military museum) | |
dc.type | doctoralThesis | |
dc.date.updated | 2020-09-29 | |
dc.contributor.department | Eğitimin Kültürel Temelleri Anabilim Dalı | |
dc.identifier.yokid | 10112224 | |
dc.publisher.institute | Eğitim Bilimleri Enstitüsü | |
dc.publisher.university | ANKARA ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 426251 | |
dc.description.pages | 216 | |
dc.publisher.discipline | Güzel Sanatlar Eğitimi Bilim Dalı |