Show simple item record

dc.contributor.advisorÇok, Figen
dc.contributor.authorAkfirat, Osman Nejat
dc.date.accessioned2020-12-04T12:45:26Z
dc.date.available2020-12-04T12:45:26Z
dc.date.submitted2010
dc.date.issued2018-08-06
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/85500
dc.description.abstractBu çalışma Türkiye ve Almanya'daki Türk üniversite öğrencilerinin katılımını incelemeyi, katılımı etkileyen psikolojik, demografik ve ailesel etkenleri belirlemeyi hedeflemektedir.Araştırmada:1.Türkiye ve Almanya'da yaşayan üniversiteli Türk gençlerinin; siyasal ve toplumsal katılım düzeyleri nedir?2.Türkiye ve Almanya'da yaşayan üniversiteli Türk gençlerin; siyasal ve toplumsal katılıma etki ettiği kabul edilen;?güven, siyasal yönelim, ailede kararlara katılım, vatandaşlık davranışları, seçilmiş yetkililer ve hükümete karşı tutum, siyasal etkinlik, vatandaşlık türleri, anababaların toplumsal katılımı, başkaları ile siyasal iletişim, değer, kişisel inançlar, medya etkililiği algısı ve medya kullanımı, okul iklimi değerlendirmeleri, genel özyeterlik, siyasal bilgi, okulda katılım deneyimi, siyasal düşünceyi ifade etme yollarıdeğişkenleri açılarından aralarında fark var mıdır?3.Türkiye ve Almanya'da yaşayan Türk gençlerinin siyasal ve toplumsal katılımını, yukarıda sözü edilen değişkenler ne derecede yordamaktadır?4.Almanya'da bir azınlık olan ancak siyasal ve toplumsal katılım düzeyi yüksek olan Türklerin, katılım düzeylerine etki eden etkenler nelerdir?sorularına cevap aranmıştırBu araştırma, tarama modeli biçimindeki betimsel nitelikli bir araştırmadır. Çalışmada nicel ve nitel veri toplama yöntemlerinin ve veri analizinin bir arada olduğu karışık yöntemler deseni kullanılmıştır.Araştırmanın nicel verileri için Türkiye'den bir (Ankara) ve Almanya'dan bir üniversite öğrencisi araştırma grubu, nitel veriler için de Almanya'dan bir araştırma grubu üzerinde çalışılmıştır. Türkiye araştırma grubu, Ankara'daki üniversitelerde öğrenim gören öğrencilerden tesadüfi örnekleme yoluyla belirlenmiştir. Katılımcıların yüzde 51.5'i (170) kadın, yüzde 48.5'i (160) ise erkektir.Almanya araştırma grubunu ise Almanya genelindeki üniversitelerde öğrenimlerini sürdüren Türk kökenli öğrenciler oluşturmaktadır. Almanya'da üniversiteli Türk öğrencilere ulaşmakta zorlanılması nedeniyle Almanya'da üniversite öğrenimlerini sürdüren 125 kişiye ulaşılabilmiştir. Katılımcıların yüzde 48'i (60) kadın, yüzde 52'si (65) ise erkektir.Ayrıca Almanya'da siyasal ve toplumsal katılım açılarından öne çıkmış Türk kökenli milletvekili, belediye meclis üyesi, dernek başkanı vb. özelliklere sahip olan toplam 11 kişi ile görüşme gerçekleştirilmiş ve bu kişilerden nitel veriler elde edilmiştir.Araştırmada veri toplama aracı olarak, ABD'deki Pennsylvania Devlet Üniversitesi'nden Flanagan, Syvertsen ve Stout (2007) tarafından geliştirilen ölçek esas alınarak 223 maddelik Türkçe ve Almanca form olmak üzere yeni bir ölçek oluşturulmuştur.Ölçeğin yapı geçerliliğini incelemek için gerçekleştirilen açımlayıcı faktör analizine ek olarak, gözlenen verinin modele ne oranda uyum sağladığını belirlemek amacıyla LISREL kullanılarak doğrulayıcı (confirmatory) faktör analizi (DFA) yapılmıştır.Veri toplama aracı kullanılarak Türkiye'den elde edilen verilerin çözümlenmesinde yapısal eşitlik modelinde (YEM) yer alan yol analizi (path analysis) kullanılarak ölçme modelleri ve yapısal modeller test edilmiştir. Almanya'dan elde edilen verilerin sayısının az olması nedeniyle verilere tanımlayıcı istatistik, homojenlik ve lineerlik sınamaları, t testi, tek yönlü varyans analizi, korelasyon, hiyerarşik çok yönlü regresyon analizi ile faktör analizi uygulanmıştır.Ayrıca Almanya'da siyasal ve toplumsal katılım açısından öne çıkmış Türklerle yapılan görüşmelerden elde edilen nitel veriler de analiz edilmiştir.Bu çalışmanın sonunda;?Türkiye'de yaşayan üniversiteli Türk gençlerinin katılımına etki eden etmenlere ilişkin bir model geliştirilmiştir. Bu modele göre; Aile, Okul İklimi Değerlendirmeleri ve Vatandaşlık Tutumları Bireysel özellikleri olumlu yönde; Bireysel Özellikler de Katılımı olumlu yönde etkilemektedir. Örtük değişkenler arasındaki ilişkilerde elde edilen t değerlerinin, manidar olduğu gözlenmiştir.?Almanya'da yaşayan üniversiteli Türk gençlerinin siyasal ve toplumsal katılımına seçilmişleri güvenilir bulmaları, siyasal etkinlik algısı, genel özyeterlik algısı, insanlara güven düzeyi, gelecek kaygısı ve okuldaki yaşantılarının etki ettiği belirlenmiştir.?Almanya'da yaşayan ve siyasal toplumsal katılım açılardan öne çıkmış bireylerden elde edilen verilere göre, bu kişilerin katılımlarında, ailede kararlara katılım, öğretmenleri ile siyasal iletişim düzeyleri, öğren,m gördükleri okullardaki katılım yaşantıları gibi etkenlerin etkili olduğu bulunmuştur.?Almanya'da yaşayan üniversiteli Türk gençlerinin katılım düzeyleri, Türkiye'de yaşayan üniversiteli Türk gençlerine oranla daha yüksek olduğu bulunmuştur.
dc.description.abstractPresent work aims at investigating the psychological, demographical and family-related factors which predict the civic and political participation of university students in Turkey and Germany.The research questions as follow:1.To what extent do the Turkish university youth lived in Germany and Turkey particiapte to civic and political life?2.Is there any difference between Turkish university youth lived in Germany and Turkey in terms of trust, political orientation, participation to family decisions, citizenship behaviors, attitudes towards elected officials and government, political activity, citizenship types, parents? civic participation, political communication with others, values, personal beliefs, perceived media efficacy and media use, school climate, self efficacy, political knowledge, experiences of participation at school, ways of political expression.3.How these factors predict the civic and political participation of students in two different settings4.What are the factors which influence the participation of the Turkish university students lived in Germany as a minority whose civic and political participation level is very high?Current work is a descriptive research used a mixed method methodology that integrates the qualitative and quantitative research strategies.The quantitative data was collected from the university students from Germany and Turkey, while for the qualitative data, the university students from Germany were interviewed. For students in Turkey, students of few central universities in Turkey were sampled randomly. The participants from Turkey consists of 170 female (51.5 %) and 160 (48.5 %) male students.Turkish origin students studying at various fields in German universities. constitute the Germany research group (60 female, 48% and 65 male students, 52%).Besides, 11 Turkish-origin people who have participated actively to the civic and political life in Germany including parliament members, municipality executive council members., and leaders of the community associations were interviewed for qualitative data collection.?Tapping Adolescents? Civic Engagement? instrument by Flanagan, Syverstsen and Stout (2007) was adopted for the study which consists of totally 223 items both available in Turkish and German.To determine the factor structure of the scale and to provide construct validity, in addition to Exploratory Factor Analysis, a Confirmatory Factor Analyses of the instrument was also performed via LISREL. For reliability internal consistency was calculated and the instrument was found to have validity and reliability for the target group.For data analysis of Turkey group, SEM path analysis was performed. As the sample from Germany is small data was analyzed by regression analysis. Homogeneity and linear testing, t test, one way ANOVA, correlation coefficient, multiple hierarchic regression analysis and factor analysis were used with SPSS /15.0 program.For the analysis of interviews, theme analysis was performed based on structured interview texts.The brief summary of findings:?The proposed model for university students in Turkey was confirmed in general. Accordingly, Family, School Climate and Citizenship Attitudes affect individual assets in a positive way, and individual assets effects participation in a positive way as well. Positive significant t values were found among latent variables.?On the other hand, for Turkish origin students in Germany school related variables such as experience of participation to school life and political efficacy related variables such as participation in family decisions predicted civic and political participation.?Interview results showed that participation to family decisions, level of political communication with teachers, participation experiences at school were found important in these 11 high engaged people?s lives.?In general students in Germany were found to be higher in terms of civic and political participation than that of Turkish students in Turkey which might be attributed to the experiences in different contexts in all aspects and being a minority may make a difference.en_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectEğitim ve Öğretimtr_TR
dc.subjectEducation and Trainingen_US
dc.subjectPsikolojitr_TR
dc.subjectPsychologyen_US
dc.titleTürkiye ve Almanya`da yaşayan üniversiteli Türk gençlerinin siyasal ve toplumsal katılım türlerini ve düzeylerini belirleyen etkenlerin saptanması ve karşılaştırılması
dc.title.alternativeDetermining and comparison of the factors that predict the civic and political participation of university students in Turkey and Germany
dc.typedoctoralThesis
dc.date.updated2018-08-06
dc.contributor.departmentEğitimde Psikolojik Hizmetler Anabilim Dalı
dc.subject.ytmSocial participation
dc.subject.ytmGermany
dc.subject.ytmAbroad
dc.subject.ytmYoungs
dc.subject.ytmTurks
dc.subject.ytmEducation psychology
dc.subject.ytmUniversity students
dc.subject.ytmPolitical participation
dc.identifier.yokid381776
dc.publisher.instituteEğitim Bilimleri Enstitüsü
dc.publisher.universityANKARA ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid279908
dc.description.pages398
dc.publisher.disciplineEğitim Psikolojisi Bilim Dalı


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess