Genel ve özel eğitim öğretmenlerinin sınıf yönetimi bilgileri ile sınıf yönetimine ilişkin öz yetkinliklerinin karşılaştırılması
dc.contributor.advisor | Sucuoğlu, Nimet Bülbin | |
dc.contributor.author | Alatli, Reşat | |
dc.date.accessioned | 2020-12-04T12:36:11Z | |
dc.date.available | 2020-12-04T12:36:11Z | |
dc.date.submitted | 2014 | |
dc.date.issued | 2018-08-06 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/84914 | |
dc.description.abstract | Bu araştırmanın amacı genel eğitim (GE) ve özel eğitim (ÖE)öğretmenlerinin sınıf yönetimi bilgileri ve sınıf yönetimine ilişkin özyetkinliklerinin karşılaştırılmasıdır. Araştırmada ayrıca bazı değişkenlerin GEve ÖE öğretmenlerinin sınıf yönetimi bilgileri ve sınıf yönetimlerine ilişkin özyetkinliklerine etkisi incelenerek; her iki grup öğretmen için sınıf yönetimibilgileri ile sınıf yönetimine ilişkin öz yetkinlikleri arasındaki ilişki araştırılmıştır.Verilerin toplanmasında Güner (2010) tarafından geliştirilen `Sınıf YönetimiBilgi Testi` (SYBT) ve Emmer ve Hickman (1991) tarafından geliştirilen vearaştırmacı tarafından Türkçe'ye çevrilen `Sınıf Yönetimi Öz Yetkinlik Ölçeği`(SYÖYÖ) kullanılmıştır.Araştırmanın çalışma grubu 79 GE öğretmeni ve 95 ÖE öğretmeniolmak üzere toplam 174 öğretmenden oluşmaktadır. Toplanan verilerüzerinden yapılan analizler sonucunda GE öğretmenlerinin sınıf yönetimi özyetkinlik algılarının ÖE öğretmenlerinden anlamlı düzeyde daha fazla olduğubulunmuştur. Ancak ölçeğin sınıf yönetimi alt boyutunda, ÖE öğretmenlerininkendilerini daha yetkin hissettikleri belirlenmiştir. İki grup öğretmenin sınıfyönetimine ilişkin bilgileri karşılaştırıldığında ise ÖE öğretmenlerinin GEöğretmenlerinden daha çok bilgiye sahip oldukları bulunmuştur. Analizsonuçlarına göre, ÖE öğretmenlerinin yaş, cinsiyet ve deneyim değişkenlerisınıf yönetimi bilgileri ve sınıf yönetimi öz yetkinlikleri üzerinde etkili değildir.GE öğretmenlerine ait demografik değişkenlerin sınıf yönetimi bilgileri ve sınıfyönetimine ilişkin öz yetkinliklerine etkisine bakıldığında ise deneyimdeğişkeninin SYBT'nin öğretim süreci alt boyutunda etkili olduğu ve beş yıldanaz deneyime sahip öğretmenlerin diğer deneyim gruplarından daha çokbilgiye sahip oldukları görülmüştür. Ayrıca GE öğretmenlerinin SYÖYÖ'nünöğretim yetkinliği puanlarının yaş değişkenine göre farklılaştığı, 36-45 yaşaralığındaki öğretmenlerin puanlarının diğerlerinden anlamlı derecede yüksekolduğu bulunmuştur. Son olarak ÖE öğretmenlerinin sınıf yönetimi bilgileri vesınıf yönetimine ilişkin öz yetkinlikleri arasında ters yönlü anlamlı bir ilişkiolduğu, GE öğretmenlerinin sınıf yönetimi bilgileri ve sınıf yönetimine ilişkin özyetkinlikleri arasında ise anlamlı bir ilişki olmadığı belirlenmiştir. | |
dc.description.abstract | Main purpose of this study is to compare classroom managementknowledge and classroom management efficacy beliefs of general classroom(GC) teachers and special education (SE) teachers. In addition to this, theeffects of demographic variables (sex, age and experience) on classroommanagement knowledge (CMK) and classroom management efficacy (CME)of both groups of teacher were also assessed in the scope of this research.Moreover, the relationship between CME and CMK was examined separatelyfor both group of teacher. Classroom Management Knowledge Testdeveloped by Güner (2010), and Classroom Management Efficacy Scaledeveloped by Emmer and Hickman (1991) and translated into Turkish byresearcher were used to collect data from participants of whom 79 are GCteachers and 96 SE teachers.According to results, it is showed that GC teachers' CME beliefs higherthan that of SE teachers'. However, it is showed that SE teachers' scoreswere higher on the classroom management subscale than that of GCteachers'. After analyzing data on classroom management knowledge, it wasconcluded that SE teachers have more knowledge than GC teachers. Whenthe effects of SE teachers' demographics on CMK and their CME wereanalyzed, it was concluded that age, gender and experience were noteffective variables. While the effects of GC teachers' demographics onclassroom management and their self- efficacy about classroom managementwere analyzed, there was no significant difference on their total factor scorefound, on the other hand, it was concluded that experience variable waseffective on teaching process subscale of CMES and teachers who haveexperience less than five years had more knowledge than other experiencegroups. Moreover, teaching efficacy subscale of CMES, which is belonging toGC teachers, was differentiated according to age variable, scores of teachersbetween 36-45 were significantly higher. When the relationship between SEteachers' CMK and CME was analyzed, there was significant reverserelationship between them at p<.05. No significant relationship between CMKof GC teachers and their CME. | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Eğitim ve Öğretim | tr_TR |
dc.subject | Education and Training | en_US |
dc.title | Genel ve özel eğitim öğretmenlerinin sınıf yönetimi bilgileri ile sınıf yönetimine ilişkin öz yetkinliklerinin karşılaştırılması | |
dc.title.alternative | Comparing classroom management knowledge and classroom management self efficacy beliefs of general and special education teachers | |
dc.type | masterThesis | |
dc.date.updated | 2018-08-06 | |
dc.contributor.department | Özel Eğitim Anabilim Dalı | |
dc.subject.ytm | Teachers | |
dc.subject.ytm | Special education | |
dc.subject.ytm | Special education teachers | |
dc.subject.ytm | Classroom management | |
dc.subject.ytm | Self-efficacy | |
dc.subject.ytm | Self-efficacy belief | |
dc.identifier.yokid | 10031195 | |
dc.publisher.institute | Eğitim Bilimleri Enstitüsü | |
dc.publisher.university | ANKARA ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 354796 | |
dc.description.pages | 83 | |
dc.publisher.discipline | Özel Eğitim Bilim Dalı |