dc.contributor.advisor | Şimşek, Nurettin | |
dc.contributor.author | Çelebi, Filiz | |
dc.date.accessioned | 2020-12-04T12:36:08Z | |
dc.date.available | 2020-12-04T12:36:08Z | |
dc.date.submitted | 2014 | |
dc.date.issued | 2018-08-06 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/84912 | |
dc.description.abstract | Bu araştırma, uyarlanabilir öğrenme ortamlarında, öğrencileringezinme stratejilerinin, onların gezinme sürelerine, ziyaret ettikleri bağlantı sayılarına ve kaybolma algılarına etkisini belirlemek amacıyla, 2012-2013 öğretim yılı bahar yarıyılında gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın deneysel işlemleri, uyarlanabilir olmayan öğretim materyalinin kullanıldığı 1 kontrol grubu ile her biri farklı gezinme stratejisine sahip öğrencilerden oluşan ve tümü uyarlanabilir öğretim materyalini kullanan 4 ayrı deney grubu üzerinde, gerçekleştirilmiştir. Kontrol grubu, her bir gezinme stratejisinden, birbirine yakın sayıdaki öğrencilerden oluşturulmuş, karma bir gruptur. Tümü ilköğretim ikinci kademe öğrencisi olan toplam 88 katılımcının 20'si kontrol grubunda yer alırken, 68'i (16+17+17+18) deney gruplarında yer almıştır.2X4 faktöryel desene uygun olarak planlanıp, gerçekleştirilen araştırmanın iki bağımsız değişkeni vardır: uyarlanabilir öğrenme ortamı ve gezinme stratejileri. Uyarlanabilir öğrenme ortamı değişkeninin `Uyarlanabilir` ve `Uyarlanabilir Olmayan` şeklinde iki düzeyi vardır. Gezinme stratejileri değişkeninin `Derinlemesine`, `Genişlemesine`, `DerinlemesineGenişlemesine` ve `Rastgele` şeklinde dört düzeyi vardır. Araştırmanın bağımlı değişkenleri: `gezinme süresi`, `ziyaret edilen bağlantı sayısı` ve `kaybolma algısı` dır.Öğrencilerin gezinme stratejilerini belirlemek amacıyla, süreç başında oryantasyon uygulaması yapılmış ve öğrencilerin materyal içinde yaptıkları gezinmelerin kayıt edildiği günlük (log) dosyaları ile araştırmacı tarafından oluşturulan gezinme haritaları birlikte ve karşılaştırmalı olarak değerlendirilmiştir. Öğrencilerin kaybolma algısı puanlarını belirlemek için, Beasley ve Waugh (1995) tarafından geliştirilip, Karadeniz ve Kılıç (2004) tarafından Türkçeye uyarlanan `Hiper Ortamlarda Kaybolma Ölçeği` kullanılmıştır. Öğrencilerin materyal içindeki gezinme sürelerini ve ziyaret ettikleri bağlantı sayılarını belirlemek için öğrenme yönetim sistemi (Moodle) tarafından otomatik olarak tutulan günlük dosyasındaki kayıtlar kullanılmıştır. Bu kayıtlarda, öğrencilerin materyali kullanmaya başlama ve kullanmayı bırakma zamanları arasında geçen süreler gezinme süresi; bu sürede tıkladıkları bağlantı sayıları ise ziyaret edilen bağlantı sayısı olarak kullanılmıştır. Analizlerinin gerçekleştirilmesinde SPSS 17.00 programı kullanılmış; araştırmanın tüm amaçları ve alt amaçlarının değerlendirilmesinde .05 anlamlılık düzeyi dikkate alınmıştır. Verilerin çözümlenmesinde betimsel analizlerin yanı sıra Kruskall Wallis, Mann Whitney-U ve tek boyutlu ANOVA testleri kullanılmıştır.Araştırma kapsamında kullanılan uyarlanabilir ve uyarlanabilir olmayan ortamlar, Moodle Öğrenme Yönetim Sisteminde tasarlanmış ve sunulmuştur. Uyarlanabilir ortamda, öğrencilerin önbilgi düzeylerini desteklemek için tüm gezinim uyarlama teknikleri bir arada kullanılmıştır. Uyarlanabilir öğretim materyalinin tasarımında uyarlama ölçütü olarak öğrencilerin önbilgi düzeyleri kullanılmış ve materyal öğrencilerin önbilgilerine uyarlanabilecek şekilde tasarlanmıştır. Önbilgi düzeyine (düşük-orta-yüksek) dayalı öğrenci profili her modül başında uygulanan 10 soruluk bir sınavla belirlenmiş ve güncellenmiştir. Öğretim materyalinin içeriği MS PowerPoint 2007 öğretimine yönelik 4 modül olarak tasarlanmıştır. Her modülde dört işlem adımı bulunmaktadır: sınav, ders, görev ve kaybolma ölçeği.Elde edilen sonuçlara göre; hem uyarlanabilir hem de uyarlanabilir olmayan ortamlarda öğrencilerin gezinme süreleri, ziyaret edilen bağlantı sayıları ve kaybolma algılarının onların gezinme stratejilerine göre viifarklılaşmadığı görülmüştür. Diğer yandan ortama bağlı olarak öğrencilerin gezinme süresi ve ziyaret edilen bağlantı sayıları değişmezken, kaybolma algılarının değiştiği bulunmuştur. Anahtar Kelimeler: Uyarlanabilir Öğretim, Uyarlanabilir Öğrenme Ortamları, Öğrenci Modelleme, Gezinme Stratejileri, Gezinme Süresi, Gezinme Yolu, Kaybolma Algısı. | |
dc.description.abstract | This research, at adaptive learning environments, was carried out in the spring semester of the 2012-2013 academic year in order to determinethe effect on students' navigation strategies to their navigation time, the number of links they visited and disorientation perception /perceived disorientation. The research is conducted with 88 primary students, and there were four experimental groups with members of 16, 17, 17 and 18, and one control group with 20 members. Group members are studied with nonadaptive material in control grup, and with adaptive material in experimental groups. Experimental groups were homogeneous, and control group was heterogeneus in terms of navigation strategies. 2x 4 factorial design in accordance with the planned and performed the research has two variables: adaptive learning environment and navigation strategies. Adaptive learning environment variable has two-levelsin the form of `Adaptive` and `Non-Adaptive`. Navigation strategy variable has four-levels in the form of `Depth-first search`, `Breadth-first search`, `Depth and breadth-first search` and `Randomly search`. The dependent variables of the research: `navigation time`, `the number of visited links` and `disorientation perception`.In order to determine the students' navigation strategies, the orientation application was made at the beginning of the process and the records of students in the material as they navigate the daily (log) files and navigation maps created by the researcher were evaluated together and comparatively. To determine the students' disorientation perception points,developed by Beasley and Waugh (1995) and adapted to Turkish by Karadeniz and Kılıç (2004) `Non-Linear Media Disorientation Assesment` was used.To determine the students' navigation time and the number of links visited in the material, records in the daily file which maintained automatically by learning management system (Moodle) was used. On this recording, the amount of between students begin to use and to leave time the material was navigation time; during this period, the number of links clicked was used as the number of visited links. The program SPSS 17.00 was used analysis of the realization; all of the research objectives and sub-objectives are taken into account in evaluating the .05 level of significance. In addition to the descriptive analysis in analyzing data, Kruskall Wallis, Mann Whitney-U and one-way ANOVA tests were used.Adaptive and non-adaptive environment are used coverage of the study has been designed and presented in Moodle Learning Management System. All of adaptive navigation techniques are used to support students' foreknowledge level in adaptive environment. As a criteria of adaptation for the design of the adaptive instructional material is use level of students' foreknowledge and materials are designed to be adapted to students' foreknowledge. Based on the level foreknowledge (low-medium-high) of student profile is determined and updated with a 10 question examinationwhich applied at the beginning of each module. The content of instructional material for teaching MS PowerPoint 2007 is designed as four modules. In each module, there are four process steps: exam, course, task and the scale of disorientation.According to the results obtained; adaptive and non-adaptive environments, student' navigation times, the number of visited links and xdisorientation perceptions were not differentiated according to their navigation strategies. On the other hand; it was found that depending on the environment the students' navigation time and the number of visited linkshave not changed, disorientation perceptions has changed.Keywords: Adaptive Learning, Adaptive Learning Environments, Student Modeling, Navigation Strategy, Navigation Time, Navigation Path,Disorientation Perception. | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Eğitim ve Öğretim | tr_TR |
dc.subject | Education and Training | en_US |
dc.title | Uyarlanabilir öğrenme ortamlarında gezinme stratejisinin gezinme süresi ve yolu ile kaybolma algısına etkisi | |
dc.title.alternative | Effect of navigation strategies on navigation time, navigation path and percieved disorientation in adaptive learning environments | |
dc.type | masterThesis | |
dc.date.updated | 2018-08-06 | |
dc.contributor.department | Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Eğitimi Anabilim Dalı | |
dc.subject.ytm | Computer assisted instruction | |
dc.subject.ytm | Technology based instruction | |
dc.subject.ytm | Internet | |
dc.subject.ytm | Internet use | |
dc.subject.ytm | Virtual learning environments | |
dc.subject.ytm | Web based education | |
dc.subject.ytm | Web based applications | |
dc.identifier.yokid | 10024115 | |
dc.publisher.institute | Eğitim Bilimleri Enstitüsü | |
dc.publisher.university | ANKARA ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 347381 | |
dc.description.pages | 123 | |
dc.publisher.discipline | Eğitim Teknolojisi Bilim Dalı | |