Show simple item record

dc.contributor.advisorÇakır İlhan, Ayşe
dc.contributor.authorSungurtekin, Şehnaz
dc.date.accessioned2020-12-04T12:32:07Z
dc.date.available2020-12-04T12:32:07Z
dc.date.submitted2016
dc.date.issued2018-08-06
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/84657
dc.description.abstractBu araştırmanın amacı, sınıf öğretmeni yetiştirme programında yer alan`Müzik` ve `Müzik Öğretimi` derslerinde sınıf öğretmeni adaylarının kazanmasıgereken müzik eğitimi yeterliklerini, öğretim elemanlarının görüşleri doğrultusundasaptamak ve sınıf öğretmeni adaylarının yeterlikleri önemli bulma ve kazanmadurumlarına ilişkin görüşlerine yer vermektir. Ayrıca bu araştırmada öğretimelemanlarının görüşleri doğrultusunda MEB sınıf öğretmeni özel alanyeterliklerinden `Sanat ve Estetik` yeterlik alanı, müzik eğitimi yeterlikleri açısındandeğerlendirilmiştir. Betimsel tarama modeli yaklaşımı niteliğindeki araştırmanınçalışma grubunu Türkiye'deki devlet üniversitelerin eğitim fakültelerinin sınıföğretmeni yetiştirme programında öğrenim gören üçüncü ve dördüncü sınıföğrencileri oluşturmaktadır.Sınıf öğretmeni yetiştirme programında yer alan `Müzik` ve `MüzikÖğretimi` derslerinde sınıf öğretmeni adaylarının yeterliklerini uzman görüşlerinegöre belirlemek ve uzmanlar arasında bir uzlaşmanın olup olmadığını ortaya koymakiçin Delphi tekniğinden yararlanılmıştır. Üç aşamalı Delphi uygulamalarının sonunda`Müzik` dersi için beceri düzeyinde olan `Çevresindeki sanatsal etkinlikleri,ivyayınları takip edebilme` ve `Basit besteleme çalışmaları yapabilme` yeterlikmaddelerine katılma yönünde bir uzlaşıya varılamadığı belirlenmiştir.Delphi uygulamalarının sonunda sınıf öğretmeni adaylarına uygulanmaküzere yeterlik maddelerinden oluşan beşli derecelemeli likert tipi bir ölçme aracıgeliştirilmiştir. Geliştirilen ölçme aracı 1066 sınıf öğretmeni adayına uygulanmıştır.Araştırma bulgularına dayalı olarak `Müzik` ve `Müzik Öğretimi` dersindekiyeterlikleri önemli bulma ve yeterlikleri kazanma durumuna ilişkin genel ortalamapuanları arasında anlamlı bir farklılık olduğu belirlenmiştir. Bu sonuç öğretmenadaylarının yeterlikleri önemli bulduğunu, ancak yeterlikleri kazanıma yeterincedönüştüremediklerini göstermektedir.Araştırmada öğretim elemanları MEB sınıf öğretmeni özel alan yeterliklerinden`Sanat ve Estetik` yeterlik alanına ait performans göstergelerinin, müzik eğitimiyeterlikleri açısından uygun olduğu yönünde görüş bildirmiştir. Ancak uzun yıllarSınıf Öğretmenliği Anabilim Dalında çalışan öğretim elemanlarının daha eleştirelyaklaştıkları ve performans göstergelerinin müzik eğitimi yeterliklerini birebirkarşılamadığı yönünde düşündükleri belirlenmiştir. Araştırmada `Sanat ve Estetik`yeterlik alanının müzik eğitimi yeterliklerini daha ayrıntılı kapsayacak şekildeyeniden düzenlenmesi ve sınıf öğretmeni adaylarının müzik eğitimi alanındayeterliklerinin geliştirilmesi konusunda bazı önerilere yer verilmiştir. Ayrıca sınıföğretmeninin müzik eğitimi yeterliklerini kapsayan bir yeterlikler taslağıgeliştirilmiştir.
dc.description.abstractThe purpose of this research is to determine the music education competenciesthat classroom teacher candidates need to gain during the courses called `Music` and`Teaching Music` courses at the classroom teacher training program in accordancewith the opinions of the teaching staff and examine the views of classroomcandidates about finding the competencies important and achieving them. Besides,the other aim of this research is to study the `Art and Aesthetics` competencieswhich are one of the classroom teacher special field competencies prepared by theMinistry of National Education, based on music education competencies.The subjects of the research consisted of 1066 students in third and fourth yearstudying at Primary Education Departments in different universities in Turkey. Todetermine the musical competencies of classroom teacher candidates and achieve aconsensus about the competencies among teaching staff, a Delphi study wasconducted in three rounds. The findings indicate that there has not been reached aconsensus on the competencies; `following the art activities and publications` and`making basic compositions` which are on the skill level of the `Music` course.A Likert-type measurement instrument consisting musical competencies itemswas developed in the end of the three Delphi rounds and applied to 1066 third andfourth year classroom teacher candidates. Based on the research findings, there is asignificant difference between mean scores of finding competencies important andachieving competencies of the `Music` and `Teaching Music` courses. This resultvishows that teacher candidates consider the competencies as important, but they couldnot achieve them sufficiently.In this research lecturers teaching music at the Primary Education Departmentwere asked to give their opinion about whether the performance indicatorsconcerning the proficiency field `Art and Aesthetics` were appropriate or not interms of music competencies as well. Most of the lecturers stated that performanceindicators are appropriate in terms of music competencies. However, it seems thatlecturers working for a long time in the department approached more critically andthey believed that performance indicators do not efficaciously fulfill musiccompetencies. In the end of this research some suggestions were given aboutdeveloping the music education competencies of classroom teacher candidates andreorganizing the `Art and Aesthetics` competencies in terms of music education.Also a draft version of music education competencies for classroom teachers wasdeveloped.Key Words: Music een_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectEğitim ve Öğretimtr_TR
dc.subjectEducation and Trainingen_US
dc.titleSınıf öğretmeni yetiştirme programında müzik eğitimi yeterliklerinin belirlenmesi ve sınıf öğretmeni adaylarının yeterliklerinin değerlendirilmesi
dc.title.alternativeDetermining the musical competencies of classroom teacher training programe and the evaluation of musical competencies of classroom teacher candidates.
dc.typedoctoralThesis
dc.date.updated2018-08-06
dc.contributor.departmentEğitimin Kültürel Temelleri Anabilim Dalı
dc.subject.ytmSchool teachers
dc.subject.ytmClass teachers
dc.subject.ytmTeacher training
dc.subject.ytmTeacher Training Programs
dc.subject.ytmTeacher proficiency
dc.subject.ytmMusic education
dc.subject.ytmCandidate teachers
dc.subject.ytmSufficiency
dc.identifier.yokid10123611
dc.publisher.instituteEğitim Bilimleri Enstitüsü
dc.publisher.universityANKARA ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid481739
dc.description.pages181
dc.publisher.disciplineGüzel Sanatlar Eğitimi Bilim Dalı


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess