Öğrenme güçlüğü olan ve olmayan öğrencilerin sözcük bilgisi ve okuduğunu anlama becerileri arasındaki ilişki
dc.contributor.advisor | Ergül, Cevriye | |
dc.contributor.author | Delimehmet Dada, Şenay | |
dc.date.accessioned | 2020-12-04T12:25:42Z | |
dc.date.available | 2020-12-04T12:25:42Z | |
dc.date.submitted | 2017 | |
dc.date.issued | 2018-08-06 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/84232 | |
dc.description.abstract | Bu araştırmada öğrenme güçlüğü olan ve normal gelişim gösteren öğrencilerin sözcükbilgileri ve okuduğunu anlama performansları ile bu becerileri arasındaki ilişki düzeyiincelenmiştir. Çalışma grubunu 30 öğrenme güçlüğü olan ve 30 normal gelişim gösteren toplam60 öğrenci oluşturmuştur. Katılımcıların tümü 3. ve 4. sınıfa devam eden öğrenciler arasındanseçilmiştir. Araştırmada betimsel istatistik yöntemlerinden nedensel karşılaştırmalı modelkullanılmıştır. Veriler Türkçe İfade Edici ve Alıcı Dil Testi (TİFALDİ; Berument ve Güven,2010) ve Formel Olmayan Okuma Envanteri (FOOE; Karasu, Girgin ve Uzuner, 2013) araçsetleri kullanılarak toplanmıştır.Analizler sonucunda, sözcük bilgisi ve okuduğunu anlama becerilerinde öğrenmegüçlüğü yaşayan öğrencilerin normal gelişim gösteren öğrencilerden daha düşük puanlaraldıkları görülmüştür. Öğrencilerin sözcük bilgileri ve okuduğunu anlama becerilerindeki ilişkiincelendiğinde ise; öğrenme güçlüğü olan öğrencilerin sözcük bilgisi ve okuduğunu anlamabecerileri arasında kısmi olarak anlamlı bir ilişki bulunurken normal gelişim gösterenöğrencilerin bu becerileri arasında anlamlı bir ilişki bulunamamıştır.Araştırma küçük bir örneklem grubu ve sadece sözcük bilgisi ve okuduğunu anlamabecerilerindeki performanslar ile sınırlı olmasına rağmen, ülkemizde öğrenme güçlüğü olanöğrencilerin sözcük bilgisi ve okuduğunu anlama becerilerini değerlendiren çalışmaların sınırlıolması nedeniyle elde edilen bulguların ilgili alanyazına ve uygulamalara katkıda bulunacağıdüşünülmektedir. Sonuçların öğrenme güçlüğü olan öğrencilerin ilgili beceri alanlarındakiperformansları hakkında bilgi sağlayarak öğretim programlarının planlanması sürecindeöğretmenleri destekleyeceği düşünülmektedir. | |
dc.description.abstract | This study examined the relationship between vocabulary and reading comprehensionof students with learning disabilities and with typical development. Participants included 30students with learning disabilities and 30 typically developing students, total of 60 students. Allparticipants were selected from 3rd and 4th grade students. This study used causal comporativeresearch from descriptive statistics. Data sets were collected by using Turkish Expressive andReceptive Language Test (TIFALDI; Berument ve Güven, 2010) and Informal ReadingInventory (IRI; Karasu, Girgin ve Uzuner, 2013)Analyses showed that students with learning disabilities scored lower on vocabularyand reading comprehension tests. When the vocabulary and reading comprension relationshipwas examined, there was partial statisticaly significant relation between vocabulary and readingcomprehension of students with learning disabilities. On the other hand, typically developingstudents' vocabulary and reading comprehension skills was not significantly related.Although the sample size in the study was small and the testing was restricted tovocabulary and reading comprehension; this study is significant for the field and practice in thatthere are limited number of studies examining vocabulary and reading comprehension skills ofstudents with learning disabilities in Turkey. Findings demonstrating the poor performances ofthe students with learning disabilities in vocabulary and reading comprehension will helpteachers and researchers developing and planning their instructional programs. | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Eğitim ve Öğretim | tr_TR |
dc.subject | Education and Training | en_US |
dc.title | Öğrenme güçlüğü olan ve olmayan öğrencilerin sözcük bilgisi ve okuduğunu anlama becerileri arasındaki ilişki | |
dc.title.alternative | The relationship between vocabulary and reading comprehension of students with learning disabilities and with typical development | |
dc.type | masterThesis | |
dc.date.updated | 2018-08-06 | |
dc.contributor.department | Özel Eğitim Anabilim Dalı | |
dc.subject.ytm | Reading skills | |
dc.subject.ytm | Reading-comprehending skill | |
dc.subject.ytm | Special education | |
dc.subject.ytm | Handicapped children who need special education | |
dc.subject.ytm | Measurement and evaluation | |
dc.subject.ytm | Learning difficulty | |
dc.subject.ytm | Word knowledge | |
dc.identifier.yokid | 10152165 | |
dc.publisher.institute | Eğitim Bilimleri Enstitüsü | |
dc.publisher.university | ANKARA ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 468256 | |
dc.description.pages | 87 | |
dc.publisher.discipline | Özel Eğitim Bilim Dalı |