12-15 yaş grubu ergenlerin gelecek yönelimlerinin pozitif psikolojinin bazı değişkenleri açısından incelenmesi
dc.contributor.advisor | Artar, Müge | |
dc.contributor.author | Altinay, Banu | |
dc.date.accessioned | 2020-12-04T12:24:34Z | |
dc.date.available | 2020-12-04T12:24:34Z | |
dc.date.submitted | 2018 | |
dc.date.issued | 2019-04-10 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/84164 | |
dc.description.abstract | Bu araştırmada 12-15 yaş ergenlerin iyimserlik, umut, öznel iyi oluş, sosyoekonomikdüzey ve algılanan ebeveyn desteği arasındaki ilişkinin ergenlerin gelecekyönelimlerini yordama durumu incelenmiştir.Araştırma ilişkisel tarama modelindedir. Araştırma 2013 - 2014 öğretim yılında,5 resmi ilköğretim okulunun 6.7.8. sınıfında okuyan 300 öğrenciden oluşmaktadır.Araştırma grubundaki öğrencilere `Geleceğe Yönelik Tutum Ölçeği`, `İyimserlikÖlçeği`, `Çocuklarda Umut Ölçeği`, `Öznel İyi Oluş Ölçeği`, `Çocuk ve Ergenler içinSosyal Destek Değerlendirme Ölçeği` uygulanmıştır. Araştırmada 12-15 yaş ergenleringelecek yönelimlerinin yaşa ve sosyo-ekonomik düzeye göre farklılaşma durumları tekyönlü varyans analiziyle, cinsiyete göre farklılık gösterme durumu ise ilişkisizörneklemler t-testi analizi yapılarak incelenmiştir. Oluşturulan kuramsal model önce testedilmiş daha sonra ölçme modelinin doğrulanıp doğrulanmadığı gözlenen değişkenlerüzerinden Yol Analizi yapılarak bakılmıştır.Bu araştırmadan elde edilen bulgular 12-15 yaş ergenlerde olumlu gelecekyönelimi puanlarının yaş arttıkça düştüğünü, aileleri alt sosyo-ekonomik düzeydebulunan ergenlerin planlı gelecek yönelimi ortalamasının, orta sosyo-ekonomikdüzeydeki ergenlere göre daha düşük olduğunu ve erkek ergenlerin geleceğe karşıkaygı ve korkularının kızlara göre daha yüksek olduğunu göstermektedir. Ayrıca ölçmemodeli ile 12-15 yaş ergenlerin gelecek yönelimlerinin, algıladıkları aile desteği ileöznel iyi oluş ve iyimserliklerini arttırdığı, iyimser ve öznel iyi olma durumlarınınumutlu olmalarını arttırdığı ve gelecek yönelimlerinin olumlu olduğu bulunmuştur. | |
dc.description.abstract | In this study, the situation of 12-15 year old adolescents in determining thefuture orientations of adolescents in terms of optimism, hope, subjective well-being,socio-economic level and perceived parenting were examined. A predictivecorrelational research method was used in the model of this research.This research conducted between years 2013-2014 among 5 official primaryschools, participants were 300 students attending 6th 7th and 8th grade classes. `AttitudesTowards the Future Scale`, `Optimism Scale`, `Children's Hope Scale `, `AdolescentSubjective Well-Being Scale` and `Social Support Evaluation Scale for Children andAdolescents` scales were applied to the students of the research grop. This research usesone-way analysis of variance for adolescents, between the ages of 12 to 15, futureorientation `tendency` diffentiation according to their age and the socio-economicstatus, unrelated samples t-test method used in research of participants differentiationaccording to their sex.It was observed that this model was confirmed and verified. Findings obtainedfrom this research showed that the scores of positive future orientation `tendency` inadolescents aged 12-15 decreased as age increased, the average of the planned futureorientation of the adolescents whose parents are in the lower socio-economic level islower than that of the adolescents in the middle socio-economic level and maleadolescents show anxiety and fear towards the future is higher than girls. In addition, ithas been found that future orientations of 12-15 year old adolescents increase their perceived family support, subjective well-being and optimism, optimistic and subjectivewell-being are more hopeful, and future orientations are positive.In addition, the measurement model is used to determine the future orientationsof 12-15 year old adolescents increase their subjective well-being and optimism if theyperceive family support, also a state of confident hopefulness escallate their hopes foroptimistic and subjective well-being in the future. | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Eğitim ve Öğretim | tr_TR |
dc.subject | Education and Training | en_US |
dc.subject | Psikoloji | tr_TR |
dc.subject | Psychology | en_US |
dc.title | 12-15 yaş grubu ergenlerin gelecek yönelimlerinin pozitif psikolojinin bazı değişkenleri açısından incelenmesi | |
dc.title.alternative | 12-15 age group of adolescents future orientations investigation of some variables expansion of positive psychology | |
dc.type | doctoralThesis | |
dc.date.updated | 2019-04-10 | |
dc.contributor.department | Eğitimde Psikolojik Hizmetler Anabilim Dalı | |
dc.subject.ytm | Secondary school students | |
dc.subject.ytm | Adolescents | |
dc.subject.ytm | Future orientation | |
dc.subject.ytm | Positive psychology | |
dc.subject.ytm | Hope | |
dc.subject.ytm | Subjective well-being | |
dc.subject.ytm | Optimism | |
dc.subject.ytm | Perceived social support | |
dc.subject.ytm | Socio-economic level | |
dc.identifier.yokid | 10191515 | |
dc.publisher.institute | Eğitim Bilimleri Enstitüsü | |
dc.publisher.university | ANKARA ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 506361 | |
dc.description.pages | 121 | |
dc.publisher.discipline | Eğitim Psikolojisi Bilim Dalı |