Show simple item record

dc.contributor.advisorArtar, Müge
dc.contributor.authorAltinay, Banu
dc.date.accessioned2020-12-04T12:24:34Z
dc.date.available2020-12-04T12:24:34Z
dc.date.submitted2018
dc.date.issued2019-04-10
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/84164
dc.description.abstractBu araştırmada 12-15 yaş ergenlerin iyimserlik, umut, öznel iyi oluş, sosyoekonomikdüzey ve algılanan ebeveyn desteği arasındaki ilişkinin ergenlerin gelecekyönelimlerini yordama durumu incelenmiştir.Araştırma ilişkisel tarama modelindedir. Araştırma 2013 - 2014 öğretim yılında,5 resmi ilköğretim okulunun 6.7.8. sınıfında okuyan 300 öğrenciden oluşmaktadır.Araştırma grubundaki öğrencilere `Geleceğe Yönelik Tutum Ölçeği`, `İyimserlikÖlçeği`, `Çocuklarda Umut Ölçeği`, `Öznel İyi Oluş Ölçeği`, `Çocuk ve Ergenler içinSosyal Destek Değerlendirme Ölçeği` uygulanmıştır. Araştırmada 12-15 yaş ergenleringelecek yönelimlerinin yaşa ve sosyo-ekonomik düzeye göre farklılaşma durumları tekyönlü varyans analiziyle, cinsiyete göre farklılık gösterme durumu ise ilişkisizörneklemler t-testi analizi yapılarak incelenmiştir. Oluşturulan kuramsal model önce testedilmiş daha sonra ölçme modelinin doğrulanıp doğrulanmadığı gözlenen değişkenlerüzerinden Yol Analizi yapılarak bakılmıştır.Bu araştırmadan elde edilen bulgular 12-15 yaş ergenlerde olumlu gelecekyönelimi puanlarının yaş arttıkça düştüğünü, aileleri alt sosyo-ekonomik düzeydebulunan ergenlerin planlı gelecek yönelimi ortalamasının, orta sosyo-ekonomikdüzeydeki ergenlere göre daha düşük olduğunu ve erkek ergenlerin geleceğe karşıkaygı ve korkularının kızlara göre daha yüksek olduğunu göstermektedir. Ayrıca ölçmemodeli ile 12-15 yaş ergenlerin gelecek yönelimlerinin, algıladıkları aile desteği ileöznel iyi oluş ve iyimserliklerini arttırdığı, iyimser ve öznel iyi olma durumlarınınumutlu olmalarını arttırdığı ve gelecek yönelimlerinin olumlu olduğu bulunmuştur.
dc.description.abstractIn this study, the situation of 12-15 year old adolescents in determining thefuture orientations of adolescents in terms of optimism, hope, subjective well-being,socio-economic level and perceived parenting were examined. A predictivecorrelational research method was used in the model of this research.This research conducted between years 2013-2014 among 5 official primaryschools, participants were 300 students attending 6th 7th and 8th grade classes. `AttitudesTowards the Future Scale`, `Optimism Scale`, `Children's Hope Scale `, `AdolescentSubjective Well-Being Scale` and `Social Support Evaluation Scale for Children andAdolescents` scales were applied to the students of the research grop. This research usesone-way analysis of variance for adolescents, between the ages of 12 to 15, futureorientation `tendency` diffentiation according to their age and the socio-economicstatus, unrelated samples t-test method used in research of participants differentiationaccording to their sex.It was observed that this model was confirmed and verified. Findings obtainedfrom this research showed that the scores of positive future orientation `tendency` inadolescents aged 12-15 decreased as age increased, the average of the planned futureorientation of the adolescents whose parents are in the lower socio-economic level islower than that of the adolescents in the middle socio-economic level and maleadolescents show anxiety and fear towards the future is higher than girls. In addition, ithas been found that future orientations of 12-15 year old adolescents increase their perceived family support, subjective well-being and optimism, optimistic and subjectivewell-being are more hopeful, and future orientations are positive.In addition, the measurement model is used to determine the future orientationsof 12-15 year old adolescents increase their subjective well-being and optimism if theyperceive family support, also a state of confident hopefulness escallate their hopes foroptimistic and subjective well-being in the future.en_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectEğitim ve Öğretimtr_TR
dc.subjectEducation and Trainingen_US
dc.subjectPsikolojitr_TR
dc.subjectPsychologyen_US
dc.title12-15 yaş grubu ergenlerin gelecek yönelimlerinin pozitif psikolojinin bazı değişkenleri açısından incelenmesi
dc.title.alternative12-15 age group of adolescents future orientations investigation of some variables expansion of positive psychology
dc.typedoctoralThesis
dc.date.updated2019-04-10
dc.contributor.departmentEğitimde Psikolojik Hizmetler Anabilim Dalı
dc.subject.ytmSecondary school students
dc.subject.ytmAdolescents
dc.subject.ytmFuture orientation
dc.subject.ytmPositive psychology
dc.subject.ytmHope
dc.subject.ytmSubjective well-being
dc.subject.ytmOptimism
dc.subject.ytmPerceived social support
dc.subject.ytmSocio-economic level
dc.identifier.yokid10191515
dc.publisher.instituteEğitim Bilimleri Enstitüsü
dc.publisher.universityANKARA ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid506361
dc.description.pages121
dc.publisher.disciplineEğitim Psikolojisi Bilim Dalı


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess