Orta öğretim öğrencilerinin öğrenme yaklaşımlarına göre değerlendirme tercihlerinin ölçeklenmesi
dc.contributor.advisor | Doğan, Celal Deha | |
dc.contributor.author | İsnaç, Filiz | |
dc.date.accessioned | 2020-12-04T12:22:27Z | |
dc.date.available | 2020-12-04T12:22:27Z | |
dc.date.submitted | 2018 | |
dc.date.issued | 2020-06-11 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/84044 | |
dc.description.abstract | Bu çalışmanın amacı, derin ve yüzeysel öğrenme yaklaşımını benimseyen ortaöğretim öğrencilerinin değerlendirme tercihlerini ikili karşılaştırma yöntemini kullanarak belirlemektir. Çalışma, geçmişte ya da halen var olan bir durumu var olduğu şekliyle betimlemeyi amaçlayan araştırma yaklaşımı olan tarama modeli ile desenlemiştir.Araştırma, Mersin ili sınırları içinde bulunan biri Anadolu lisesi, biri fen lisesi, biri imam hatip lisesi ve biri meslek lisesi olmak üzere toplam dört devlet lisesinde öğrenim gören 9., 10., 11. ve 12. sınıf öğrencileri arasından gönüllülük esasına dayalı olarak seçilen 444 öğrenci ile yürütülmüştür.Araştırma verilerinin toplanması sürecinde, belirtilen amaç doğrultusunda iki ölçme aracından faydalanılmıştır. İlk araç öğrencilerin öğrenme yaklaşımlarını belirlemek amacıyla kullanılan Biggs (1987) tarafından geliştirilen, Kember, Biggs ve Leung (2004) tarafından revize edilen ve Çolak ve Fer (2007) tarafından Türk kültürüne uyarlanan Öğrenme Yaklaşımları Envanteri; diğeri ise öğrencilerin değerlendirme tercihlerini belirlemek için araştırmacı tarafından geliştirilen Değerlendirme Tercihleri İkili Karşılaştırma Formu'dur.Araştırma sorularının yanıtı için Thurstone'un (1927) karşılaştırmalı yargı kanununa dayanan ve uyarıcıların, cevaplayıcılara ikişerli olarak verilebileceği her durumda kullanılabilen ikili karşılaştırmalar yoluyla ölçekleme yönteminin V. ve III. Hal denklemi kullanılmıştır.Araştırma sonucunda hem derin hem de yüzeysel öğrenme yaklaşımlarını benimseyen öğrencilerin akademik başarıları belirlenirken eşleştirme, doğru-yanlış ve çoktan seçmeli gibi şans başarısı yüksek, daha çok hatırlama düzeyinde becerileri ölçen soru türlerini üst sıralarda tercih ettikleri; performans görevleri ve uzun yanıtlı açık uçlu soruları ise son sıralarda tercih ettikleri belirlenmiştir. Bu sonucun ortaöğretim öğrencilerinin genelinde ve sınıf düzeylerine göre bakıldığında da küçük farklar dışında değişmediği öne çıkan bulgular arasında gösterilebilir. | |
dc.description.abstract | The aim of this study is to determine secondary school students' evaluation preferences who adopt a deep and surface learning approach via pairwise comparison method. This study is designed as a survey model research which is a research approach aiming to describe a situation that existed in the past or still existing in the present.The study was carried out with 444 students who were volunteer to participate from 9, 10, 11 and 12th grades of four state high schools which are Anatolian High School, Science High School, Imam Hatip High School and Vocational High School in Mersin.Two measurement instruments were used to collect data for the aim of this paper. The first instrument was the Learning Approaches Inventory, which aims to determine students' learning approaches, was developed by Biggs (1987), revised by Kember, Biggs and Leung (2004), and adapted to the Turkish culture by Çolak and Fer (2007). The second instrument is the Evaluation Preferences Pairwise Comparison Form developed by the researcher in order to determine the students' evaluation preferences. To answer the research questions, the third and fifth equation of Thurstone's (1927) law of comparative judgment theory, which enables respondents to choose between stimulants in doubles and can be used in every situation, is used.As a result of the research, it is concluded that students who adopt both deep and surface learning approaches mostly prefer items which have higher chance success and measure recalling skills such as matching, true-false and multiple-choice items when their academic achievements are to be determined; hence, they prefer performance tasks and open-ended questions requiring long answers lastly. This result is prominent as it does not vary based on the classroom levels or for the most of the students except for minor differences.Keywords: Evaluation preferences, learning approaches, scaling. | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Eğitim ve Öğretim | tr_TR |
dc.subject | Education and Training | en_US |
dc.title | Orta öğretim öğrencilerinin öğrenme yaklaşımlarına göre değerlendirme tercihlerinin ölçeklenmesi | |
dc.title.alternative | Scaling evaluation preferences of secondary school students according to learning approaches | |
dc.type | masterThesis | |
dc.date.updated | 2020-06-11 | |
dc.contributor.department | Ölçme ve Değerlendirme Anabilim Dalı | |
dc.subject.ytm | Evaluation | |
dc.subject.ytm | Learning approaches | |
dc.subject.ytm | High schools students | |
dc.subject.ytm | Scales | |
dc.identifier.yokid | 10218990 | |
dc.publisher.institute | Eğitim Bilimleri Enstitüsü | |
dc.publisher.university | ANKARA ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 530048 | |
dc.description.pages | 108 | |
dc.publisher.discipline | Ölçme ve Değerlendirme Bilim Dalı |