Show simple item record

dc.contributor.advisorBalcı, Ali
dc.contributor.authorMazlum, Muhammed Mehmet
dc.date.accessioned2020-12-04T12:20:50Z
dc.date.available2020-12-04T12:20:50Z
dc.date.submitted2019
dc.date.issued2020-04-29
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/83908
dc.description.abstractBu araştırmanın amacı yöneticilerin ve öğretmenlerin görüşlerine göre eğitimde kısır döngüyü ortaya koymaktır. Eğitim süreç ve uygulamalarında birbirini besleyen ve giderek daha yıkıcı sonuçlara yol açan sarmal olaylar zinciri şeklinde tanımlanan kısır döngünün eğitim alanında nasıl bir yapıda olduğu araştırma konusu edilmiştir. Bu doğrultuda araştırmada öncelikle nitel, ardından nicel olmak üzere iki aşamadan oluşan `keşfedici sıralı karma araştırma` deseni kullanılmıştır. Araştırmanın nitel aşamasında yapılan bireysel görüşmelerden elde edilen bulguların analizinde betimsel analiz tekniği kullanılmıştır. Nitel aşamada elde edilen bulgular üzerine temellendirilen ikinci aşamada ise araştırmacı tarafından `Eğitimde Kısır Döngü Ölçeği` geliştirilmiştir. Ölçek, 341 yönetici ve 393 öğretmen olmak üzere toplam 734 katılımcıya uygulanmıştır. Yöneticilerden ve öğretmenlerden elde edilen veriler ayrı iki örneklem olarak işleme alınmıştır. Araştırmanın bulgularına göre Türk Eğitim Sisteminde çoğu zaman, okul dışı unsurların çok büyük ölçüde etkili olduğu, hem kendini oluşturan boyutların hem de bu boyutların kendi arasındaki etkileşiminin meydana getirdiği, neden sonuç ilişkileri ile birbirine bağlı sarmal olaylar zinciri şeklinde bir kısır döngü yaşanmaktadır. Bu döngü en çok, yasa ve yönetmeliklerde, öğrenci yerleştirme ve sınav sisteminde, verilen eğitimin içeriğinde ve kapsamında ve diğer bazı alanlarda sürekli olarak, baştaki durumun kendini bir süre sonra tekrar etmesi şeklinde görülmektedir. Kısır döngünün boyutları arasında eğitimde kısır döngüyü en iyi, bürokrasinin kısır döngüsü açıklamaktadır. Eğitimde kısır döngüyü görece en az açıklayan boyut ise büyük ölçüde okul kaynaklı olarak gelişen patolojik ilişki ve davranışlar boyutudur. Türk Eğitim Sisteminde iyi niyetle yapılan düzenlemelerin ve değişikliklerin, kendini sürekli olarak tekrar etmemesi adına; belirlenen politikaların ve çözümlerin mevcut soruna uygunluğu, politikaların amaçlandığı şekilde uygulanma durumu ve sorunlara çıkar politikasından uzak bir şekilde gerçek anlamda odaklanılma düzeyi gözetilmelidir. Kısır döngüyü oluşturan tüm değişkenler yalnız başına kısır döngü olarak nitelendirilemeyeceğinden eğitimde kısır döngünün kırılması için anlık ve geçici çözüm getiren yaklaşımların yerine uygulayıcıların ve uzmanların görüşlerine, veriye ve bilimsel temellere dayalı bütüncül bir bakışa ihtiyaç vardır. Bu araştırmanın bulguları; politika yapıcılar, Bakanlık ve okullar açısından eğitimin amacına ulaşma derecesini artırma, sorunlara daha isabetli müdahaleler yapabilme ve politikalarda istikrarı sağlama gibi fırsatlar sunabilir.
dc.description.abstractThe purpose of this study is to reveal the vicious cycle in education according to the opinions of the school administrators and teachers. It has been researched how the vicious cycle, defined as a chain of spiral events that feeds each other and leads to more destructive results, is in the field of education as a structure. In this direction, the researcher has used the `exploratory sequential mixed` research design consisting of two stages: firstly qualitative and then quantitative. In the qualitative analysis of the research, descriptive analysis technique was used to analyze the findings obtained from the individual interviews. In the second stage based on the findings obtained at the qualitative stage, the `Vicious Cycle in Education Scale` was developed by the researcher. The scale was applied to a total of 734 participants including 341 administrators and 393 teachers. Data collected from administrators and teachers were processed as two separate samples. According to the findings of the study, a vicious cycle in the Turkish Education System is often seen as a chain of spiral events connected with cause-and-effect relationships, which are largely influenced by the out-of-school elements, and that are formed by the dimension themselves and the interaction between the dimensions. This cycle is most frequently seen as a repetition itself after a while in the laws and regulations, in the student placement and examination system, in the content and scope of the curriculum and in some other areas continuously. Among the dimensions of the vicious cycle, the vicious cycle in education is best described by the vicious cycle of bureaucracy. The vicious cycle in education is relatively the least described by the pathological relationships and behaviors that are mostly caused by school. In order to ensure that the regulations and changes made hoping for the best do not repeat themselves permanently in the Turkish Education System; it should be paid regard to the suitability of the determined policies and solutions with the current problem, the implementation of the policies as intended and the actual focus to the problems away from the politics. Since all the variables that form the vicious cycle cannot be regarded as a vicious cycle alone, there is a need for a holistic approach based on the views of practitioners and experts, and scientific data instead of the approaches that provide an instant and temporary solution for breaking the vicious cycle in education. Findings of this study; can provide new opportunities for the policymakers, the Ministry and schools to increase the degree of achievements of the objective, to make more accurate interventions for problems and to ensure stability in policies.en_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectEğitim ve Öğretimtr_TR
dc.subjectEducation and Trainingen_US
dc.titleYöneticilerin ve öğretmenlerin görüşlerine göre eğitim sisteminde kısır döngü
dc.title.alternativeVicious cycle in the system of education according to the opinions of school administrators and teachers
dc.typedoctoralThesis
dc.date.updated2020-04-29
dc.contributor.departmentEğitim Yönetimi ve Politikası Anabilim Dalı
dc.subject.ytmEducation system
dc.subject.ytmBusiness cycles
dc.subject.ytmEducation
dc.subject.ytmOrganizational life cycle
dc.subject.ytmManagers
dc.subject.ytmTeacher opinions
dc.subject.ytmVicious cycle
dc.subject.ytmMeasurement and evaluation
dc.identifier.yokid10252468
dc.publisher.instituteEğitim Bilimleri Enstitüsü
dc.publisher.universityANKARA ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid551568
dc.description.pages230
dc.publisher.disciplineEğitim Yönetimi ve Teftişi Bilim Dalı


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess