Ergenlerin çocukluk dönemi istismar ve ihmal düzeylerinin sosyal destek, akran ilişkileri ve umut tarafından yordanması
dc.contributor.advisor | Atik, Gökhan | |
dc.contributor.author | Güneş, Birkan | |
dc.date.accessioned | 2020-12-04T12:20:04Z | |
dc.date.available | 2020-12-04T12:20:04Z | |
dc.date.submitted | 2019 | |
dc.date.issued | 2019-10-25 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/83823 | |
dc.description.abstract | Bu araştırmanın amacı, lise öğrencilerinin çocukluk dönemi istismar ve ihmaldüzeylerini yordamada algılanan sosyal desteğin (aile, arkadaş ve öğretmen desteği),akran ilişkileri niteliğinin, umut düzeylerinin, cinsiyetlerinin ve akademik başarılarınınrolünün incelenmesidir. Araştırma, Bursa'daki 396 lise öğrencisi üzerindegerçekleştirilmiştir. Araştırmada veri toplama aracı olarak; Kişisel Bilgi Formu,Çocukluk Örselenme Yaşantıları Ölçeği, Algılanan Sosyal Destek Ölçeği, Akranİlişkileri Ölçeği, Sürekli Umut Ölçeği kullanılmıştır. Aşamalı çoklu doğrusal regresyonanalizi sonuçlarına göre; aileden algılanan sosyal desteğin, umudun, cinsiyetin ve akranilişkisi niteliğinin ergenlerin çocukluk çağı istismar ve ihmal yaşantılarını anlamlı birşekilde yordamıştır. Bu dört değişken birlikte çocukluk çağı istismar ve ihmalindekivaryansın toplam %49'unu açıklamıştır. Aileden algılanan sosyal destek en güçlüyordayıcı değişkendir. Aile desteği, akran ilişkileri ve umut değişkenleri çocuklukdönemi istismar ve ihmalini negatif yönde yordarken, cinsiyet (erkek) değişkeni pozitifyönde yordamıştır. Ayrıca öğretmen desteği, arkadaş desteği ve akademik başarınındiğer değişkenlerle birlikte çocukluk çağı istismar ve ihmalinin anlamlı bir yordayıcısıolmadığı bulunmuştur. | |
dc.description.abstract | The aim of this study was to investigate the role of perceived social support(family, friends, and teacher support), peer relationships quality, hope, gender, andacademic achievement in predicting high school students' childhood abuse and neglect.The study was conducted on 396 high school students in Bursa, Turkey. As a datacollection tool; a Demographic Information Form, Childhood Trauma Questionnaire,Perceived Social Support Scale, Friendship Qualities Scale, and Children's Hope Scalewere used. According to the results of stepwise multiple linear regression analysis;perceived family social support, hope, gender, and peer relationship quality significantlypredicted adolescents' childhood abuse and neglect. Together, these four variablesaccounted for 49% of the variance in childhood abuse and neglect. The perceived socialsupport from the family was the most powerful predictor variable. While the variablesof family support, peer relationships, and hope negatively predicted childhood abuseand neglect, gender (male) variable positively predicted. Furthermore, it was found thatteacher support, friend support, and academic achievement were not a significantpredictor of childhood abuse and neglect. | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Eğitim ve Öğretim | tr_TR |
dc.subject | Education and Training | en_US |
dc.subject | Psikoloji | tr_TR |
dc.subject | Psychology | en_US |
dc.title | Ergenlerin çocukluk dönemi istismar ve ihmal düzeylerinin sosyal destek, akran ilişkileri ve umut tarafından yordanması | |
dc.title.alternative | Prediction of adolescents' childhood abuse and neglect levels by social support, peer relations, and hope | |
dc.type | masterThesis | |
dc.date.updated | 2019-10-25 | |
dc.contributor.department | Eğitimde Psikolojik Hizmetler Anabilim Dalı | |
dc.subject.ytm | Social support | |
dc.subject.ytm | Hopelessness | |
dc.subject.ytm | Academic achievement | |
dc.subject.ytm | Child abuse | |
dc.identifier.yokid | 10276112 | |
dc.publisher.institute | Eğitim Bilimleri Enstitüsü | |
dc.publisher.university | ANKARA ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 572031 | |
dc.description.pages | 91 | |
dc.publisher.discipline | Psikolojik Danışmanlık ve Rehberlik Bilim Dalı |