Show simple item record

dc.contributor.advisorSever, Sedat
dc.contributor.authorÇalişkan, Gürbüz
dc.date.accessioned2020-12-04T12:17:05Z
dc.date.available2020-12-04T12:17:05Z
dc.date.submitted2020
dc.date.issued2020-05-12
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/83510
dc.description.abstractÇocuğa göre yapılandırılmış Türkçe eğitimi ortamlarının öğrencilerin okuduğunu anlama ve yazılı anlatım becerilerine etkisini belirlemeyi amaçlayan bu çalışmada öntest ve son-test uygulamalı kontrol gruplu deneysel bir model kullanılmıştır.Araştırmacı tarafından çocuğa görelik ilkesine uygun eğitim ortamları işe koşularak hazırlanan eğitim durumları on altı hafta boyunca ortaokul 6. sınıf düzeyinde araştırmanın deney grubunda uygulanmıştır. Oluşturulan eğitim durumlarında çocuğa görelik ilkesi doğrultusunda çocuğun dilsel, bilişsel, kişilik ve toplumsal gelişimine uygun eğitim ortamları yaratılmasına, anlama ve anlatma becerilerinin geliştirilmesine, Türkçe öğretimi süreçlerinde çocuğa duyma ve düşünme sorumluluğu verilmesine, çok uyaranlı dilsel, görsel ve işitsel metinlerin kullanımına ve öğrencilerin dil ve anlam evrenine uygun olmasına, bütünleştirilmiş öğrenme-öğretme yaklaşımının uygulanmasına özen gösterilmiştir.Çocuğa göre yapılandırılmış Türkçe eğitimi ortamlarının öğrencilerin okuduğunu anlama ve yazılı anlatım becerilerine etkisi t-testi kullanılarak sınanmıştır. Araştırma sonunda çocuğa göre yapılandırılmış Türkçe eğitimi ortamlarının öğrencilerin okuduğunu anlama ve yazılı anlatım becerileri üzerinde, geleneksel eğitim ortamlarına göre daha etkili olduğu sonucuna ulaşılmıştır.Araştırma sonucunda elde veriler doğrultusunda; çocuğa göre yapılandırılmış eğitim ortamlarının işe koşulmasıyla oluşturulan Türkçe derslerinin, öğrencilerin okuduğunu anlama ve yazılı anlatım becerilerinin gelişimine katkı sağlayabileceği söylenebilir.Anahtar Sözcükler: Çocuğa Göre Yapılandırılmış Türkçe Eğitimi Ortamları, Okuduğunu Anlama Becerisi, Yazılı Anlatım Becerisi, Türkçe Eğitimi
dc.description.abstractAn experimental model with pre-test and post-test applied control group was used in this study that aims at determining the effects of Turkish education environments structured according to children on students' reading comprehension and written expression skills.The educational situations prepared by the researcher by applying educational environments following the principle of relativity to the child were applied in the experimental group of the research at the sixth-grade level for sixteen weeks. In the created training situations; under the principle of relativity to the child, a great care was taken in creating educational environments proper for the child's linguistic, cognitive, personality and social development, developing the comprehension and expression skills, allocating the child responsibility for hearing and thinking in the process of Turkish teaching, in the use of multi-stimulating linguistic, visual and auditory texts and in accordance with the language and meaning universe of students implementing the integrated learning-teaching approach.The effects of Turkish education environments structured according to children on students' reading comprehension and written expression skills were examined by using a t-test. At the end of the research, it was inferred that the Turkish education environments structured according to children were more effective on the students' reading comprehension and written expression skills than the ordinary educational environments.In the direction of the data acquired through the research, it can be said that Turkish lessons created by employing educational environments structured according to children can contribute to the development of students' reading comprehension and written expression skills.Key Words: Turkish Education Environments Structured according to Children, Reading Comprehension Skills, Written Expression Skills, Turkish Educationen_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectEğitim ve Öğretimtr_TR
dc.subjectEducation and Trainingen_US
dc.titleÇocuğa göre yapılandırılmış Türkçe eğitimi ortamlarının öğrencilerin okuduğunu anlama ve yazılı anlatım becerilerine etkisi
dc.title.alternativeThe effects of Turkish education environments structured according to children on students' reading comprehension and written expression skills
dc.typedoctoralThesis
dc.date.updated2020-05-12
dc.contributor.departmentEğitimin Kültürel Temelleri Anabilim Dalı
dc.subject.ytmTurkish education
dc.subject.ytmReading skills
dc.subject.ytmWriting skills
dc.subject.ytmChild relativity
dc.identifier.yokid10331093
dc.publisher.instituteEğitim Bilimleri Enstitüsü
dc.publisher.universityANKARA ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid621083
dc.description.pages555
dc.publisher.disciplineTürkçe Eğitimi Bilim Dalı


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess