Muhasebe eğitimi alan öğrencilerin meslek etiği algılamalarının incelenmesi: Çankırı Karatekin Üniversitesi örneği
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Son yıllarda işletmelerin küreselleşme ve bilgi toplumu olma eğilimlerindeki artış, muhasebe ve denetim alanındaki olumsuz gelişmeler; muhasebe mesleği ile ilgili bilgilerin ilgililere doğru ve güvenilir bir biçimde aktarılması isteğini, sağlıklı işletmelerin oluşturulması zorunluluğunu ortaya çıkarmıştır. Ekonomik düzende ortaya çıkan ahlak dışı davranışların önlenebilmesinde yasal düzenlemeler tek başına yeterli olmayıp, mesleki etik ilkelere ihtiyaç duyulmuştur. Teori ve uygulama açısından gerekli alt yapıya sahip muhasebe meslek mensupları, üniversiteler tarafından yetiştirildiğinden, muhasebe mesleği alanındaki etik değer ve ilkelerin öğrencilere verilmesi; gelecekte herhangi bir sektörde işe başlayacak olan öğrencilerin meslekleri ile etik algılamaları arasındaki bağlantıyı kurabilmelerinde fayda sağlayacak, iş dünyasında başarılı ve sağlıklı işletmelerin oluşturulmasına katkı sağlayacaktır.Bu çalışmada Çankırı Karatekin Üniversitesi İşletme, İktisat ve Kamu Yönetimi son sınıf öğrencilerine, mesleki etik kuralları yönetmeliğinde yer alan doğruluk ve dürüstlük, tarafsızlık, gizlilik, mesleki yeterlilik ve özen, mesleki davranış boyutlarını ölçen bir anket çalışması yapılmış, öğrencilerin muhasebe meslek etiği konusundaki bilgi, düşünce ve algılama eğilimlerinin belirlenmesi amaçlanmıştır.Çalışmada elde edilen verilerin normal dağılıma uymamasından dolayı non-parametrik tekniklerden yararlanılmıştır. Non-parametrik teknik olarak Mann-Whitney U ve Kruskal-Wallis testleri kullanılmıştır. Analiz sonuçları değerlendirildiğinde; öğrencilerin cinsiyet ve etik eğitimi alıp almama durumları ile meslek etiği algılamaları arasında anlamlı farklılıklar ortaya çıkmıştır. Diğer değişkenler olan yaş, gelir düzeyi ve ikamet edilen yer ile öğrencilerin muhasebe meslek etiği algılamaları arasında istatistiksel açıdan önemli düzeyde bir farklılık olmadığı tespit edilmiştir. In recent years, increasing numbers of globalization and being information society of businesses, negative developments in the fields of accounting and controlling make the transmission of true and reliable information related to accounting and constituting right businesses obligatory. Legal regulations are not adequate in avoiding immoral behaviors so principles of professional ethics are needed.Accountants are well educated at universities both in theory and application so ethical values and principles in the field of accounting are able to teach students and they will also help students to connect between sense of ethics and occupations they prefer for the future. Accountants will also contribute to forming successful and right businesses in the future in business world.In this study, a survey has been made for Çankırı Karatekin University's final year undergraduate students of the Departments of Business, Economics and Public Administration, in professional conducts as part of principles including righteousness, honesty, impartiality, privacy, professional competency and professional care which are all included in the regulations of professional ethical conducts. Students' propensities to knowledge, thoughts and senses on accounting ethics are aimed to be defined.In this study non-parametric technics have been benefited due to the fact that received data have not been matched for normal distribution. Mann-Whitney U and Kruskal Wallis Tests as non-parametric technics have been used. When analysis' results are assessed, there are considerable differences between Students' having education of sexuality and ethics or not and their sensing professional ethics. However there have not been significant differences between other variables such as age, income level and place of living and Students' senses of accounting ethics statistically.
Collections