Lise öğrencilerine bilgi okuryazarlığı becerilerinin kazandırılmasında okul kütüphanelerinin rolü: Gaziantep Kolej Vakfı özel okulları lisesinde uygulanan bilgi okuryazarlığı programının değerlendirilmesi
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Teknolojinin etkisiyle günümüzde yaşanan bilgi patlaması, bilginin kaynağı konusundaki belirsizliği de beraberinde getirerek kontrolsüz bir bilgi artışına neden olmuştur. Bununla birlikte bilginin doğruluğunun ve güvenilirliğinin değerlendirilmesi sorun haline gelmiştir. Bilgi okuryazarlığı becerileri, yaşam boyu öğrenme becerisi kazanmanın da ön koşuludur. Bu nedenle araştırmanın temel amacı; Gaziantep Kolej Vakfı Özel Liseleri (GKV Cemil Alevli Koleji ve GKV Özel Anadolu Lisesi) öğrencilerinin bilgi okuryazarlığı beceri düzeylerini tespit etmek, yetersiz oldukları konuların ağırlıklı olarak ele alındığı bir bilgi okuryazarlığı programının gerekliliğini ve önemini vurgulamaktır.Bu çalışmada lise öğrencilerine kazandırılacak bilgi okuryazarlığı becerilerinin ne olduğunu belirgin hatları ile ortaya koymak için; bilgi okuryazarlığı kavramı, bilgi okuryazarlığının ortaya çıkışı ve gelişimi, bilgi okuryazarlığının temel unsurları, yaşam boyu öğrenmeyle ilişkisi, diğer okuryazarlık türleri, bilgi okuryazarlığının standartları ve modelleri ele alınmıştır. Bu doğrultuda okul kütüphaneleri ve bilgi okuryazarlığı ilişkisi, çağdaş eğitim sistemi ve bilgi okuryazarlığı ilişkisi, çağdaş eğitim sistemi ve okul kütüphanelerinin amaçları, bilgi okuryazarı bireyler yetiştirmek için okul kütüphanelerinin önemi açıklanmıştır. Araştırmada betimleme yöntemi kullanılmıştır. Araştırmanın tekniği, kaynak tarama vre anket/test veri toplama tekniğidir. Durumu ispatlamak için bilgi okuryazarlığı dersi alan (deney grubu) ve ders almayan (kontrol grubu) öğrencilerine ön test ve son test uygulamaları yapılarak gruplar arasındaki fark bütünsel olarak oraya konulmuştur. Araştırma sonucunda örneklem gruptaki öğrencilerin bilgi okuryazarlığı becerilerinin yetersiz olduğu tespit edilmiştir. Öğrenciler bilgi okuryazarlığının her aşamasında oldukça zorlanmıştır; fakat deney grubuna uygulanan bilgi okuryazarlığı eğitimi sonucunda öğrencilerin bilgi okuryazarlığı becerinin geliştiği görülmüştür. Bilgi okuryazarlığı eğitimi sonrası deney grubu öğrencilerinin bilgi okuryazarlığı becerilerinde kaydedilen olumlu değişimlerle liselerde bilgi okuryazarlığı eğitiminin gerekliliği ispatlanmıştır. The explosion of information that has been experienced with the effect of technology has led to an uncontrolled increase in knowledge by bringing uncertainty about the source of information. However, the assessment of the accuracy and reliability of information has become a problem. Information literacy skills are also a prerequisite for acquiring lifelong learning skills. Therefore, the main purpose of the research; The aim of this course is to determine the level of information literacy skills of Gaziantep College Foundation Private High Schools students and to emphasize the necessity and importance of an information literacy program that focuses on the subjects they are inadequate. In this research, in order to explain what information literacy skills will be gained by high school students; the concept of information literacy, the emergence and development of information literacy, the basic elements of information literacy, relationship with lifelong learning, other types of literacy, standards and models of information literacy have been examined. In this direction, the relationship between school libraries and information literacy, the contemporary education system and the relationship between information literacy, the aims of modern education system and school libraries, the importance of school libraries for educating individuals with information literacy have been explained. Descriptive method was used in the research. The technique of the research is resource scanning and questionnaire / test data collection technique. In order to prove the situation, pre-test and post-test were applied to the students who took information literacy course (experimental group) and who did not take the course (control group) and the difference between the groups was integrated there. As a result of the study, it was found that the information literacy skills of the students in the sample group were insufficient. Students have been challenged at every stage of information literacy; However, as a result of the information literacy training applied to the experimental group, it was seen that students' information literacy skills developed. After the information literacy education, positive changes in the knowledge literacy skills of the experimental group students proved the necessity of information literacy education in high schools.Keywords: Information literacy, information literacy education in high schools, information literacy in contemporary education, school libraries and information literacy.
Collections