Osmanlı Devleti Dönemi`nde Yabancı Dil Öğretimi: Robert Koleji örneği
- Global styles
- Apa
- Bibtex
- Chicago Fullnote
- Help
Abstract
Bu tez çalışması 1863 yılında Amerikalılar tarafından Osmanlı topraklarında açılan ve Türkiye Cumhuriyeti'nde de eğitim-öğretim faaliyetlerine devam eden Robert Kolej'in uyguladığı yabancı dil öğretim yöntem ve metotları üzerine yapılmıştır. Kolejin hem Osmanlı döneminde hem de Türkiye Cumhuriyeti döneminde Türk eğitim-öğretim hayatında önemli bir yere sahip olduğu gerçeği göz önünde bulundurularak kolejin kuruluş amacı ve benimsediği eğitim yöntemleri tarihsel süreç içerisinde incelenmeye çalışılmıştır. Robert Kolej kuruluş tarihi Osmanlı Dönemine rastlamaktadır. Dolayısıyla çalışmamızda Osmanlı Dönemi yabancı dil öğretimi ile ilgili yapılan uygulamalar, devlet yöneticilerinin yabancı dil ve öğretimine ilişkin düşünceleri ve yabancı dil öğretimi ile ilgili ihtiyaçların anlaşılması için Osmanlı düşünce dünyasında önemli yere sahip olan Tanzimat'ın ilanı temel alınarak Tanzimat'ın ilanının öncesi ve sonrası olarak iki dönem şeklinde incelenmiştir. Ayrıca tezimizde, Milli Mücadele Dönemi ve Cumhuriyet'in ilk yıllarındaki durum da genel hatları ile değerlendirilmiştir.Robert Kolej ile ilgili daha önce yapılan çalışmalar incelendiğinde genel olarak kolejin misyonerlik faaliyetleri üzerine olduğu görülmüş ve tezin hazırlanması sırasında bu durum da göz önünde bulundurulmuştur.Çalışmamızda Robert Kolej Arşivi, Cumhurbaşkanlığı Osmanlı ve Cumhuriyet Arşivleri, Columbia Üniversitesi nadir kitaplar ve el yazması eserler bölümünde bulunan Robert Kolej ile ilgili arşivler dikkatle taranmıştır. Kolej kurucuları ve ABCFM örgütünün yayınlamış olduğu belgeler, hatıralar, kolej ile ilgili rapor ve diğer eserler dikkatle incelenmiş ve kolej eğitimi ve kolejin yabancı dil öğretiminde uyguladığı metot ve yaklaşımlar hakkında bilgi verilmeye çalışılmıştır. This thesis study is on the foreign language teaching methods applied by Robert College which has been founded by the US on Ottoman lands in 1863 and still continues its teaching activities to this day in the Republic of Turkey. In consideration that the college occupied an important place in Turkish education both during the Ottoman Era and during the Republic Era, we tried to examine the purpose behind the foundation of the college and the education method adopted by it through history.Robert College has been established during the Ottoman Era. Therefore, in order to have a better understanding of the practises related to the foreign language in Ottoman Era, the thoughts of the state officials regarding foreign language and its teaching and the needs related to teaching foreign language, our study has been divided into pre and post Tanzimat Reform Era. Furthermore, our thesis study has also made a general assessment of the situation during the National War of Independence and the initial years of the Republic.Looking back at the previous studies related to Robert College, it has been observed that the college was mostly concentrating on missionary activities in general and this has been kept in mind when preparing this thesis.During our study, meticulous search has been conducted at the Robert College Archive, Presidential Ottoman and Republican Archives and the Robert College archives found at the Columbia University rare books and manuscript works section. Documents issued by college founders and ABCFM organization, memories, college reports and other works have been carefully reviewed and information has been provided with regards to college education and the methods and approaches adopted by the college in teaching foreign languages.
Collections